جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
بخشی از یافته‌های پژوهشی باستان‌شناسی کشور، در این اثر ارائه شده است

ایلام- مؤلف و ناشر پیشکسوت ایلامی گفت: در کتاب «باستان شناسی و هنر دوران ماد و هخامنشی» بخشی از یافته‌های حاصل از پژوهش‌های باستان شناسی کشور در دوران تاریخی (ماد و هخامنشی) تبیین شده است.

حبیب‌الله محمودیان، مؤلف و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: در کتاب «باستان شناسی و هنر دوران ماد و هخامنشی» بخشی از یافته‌های حاصل از پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور در دوران تاریخی (ماد و هخامنشی) ارائه شده است.

وی ادامه داد: فلات ایران به دلیل شرایط و موقعیت مطلوب جغرافیایی و قرارگرفتن در منطقه معتدل شمالی، از دیرباز سکونتگاه انسان‌ها و مهد تمدن و فرهنگ بشریت بوده است.

مولف کتاب «اطلس استان ایلام (جغرافیای تاریخی و گردشگری)» ادامه داد: دره‌های کوهستانی، دشت‌های میانکوهی، غارهای طبیعی، جنگل‌های انبوه، دامنه‌ها، جلگه‌های حاصلخیز و رودهای مهم و حواشی معتدل دریاها موجب شده تا شرایط مساعد و مناسب برای استقرار و زندگی انسان‌ها فراهم شود.

محمودیان ادامه داد: تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد، ایران جایگاه مهمی در تاریخ و تمدن گذشته بشری داشته و بسیاری از مکان‌ها و محوطه‌های باستانی کشور مورد بررسی وکاوش‌های علمی قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: از این نظر تلاش در این عرصه باید به صورتی همه جانبه و فراگیر گسترش یابد. بدیهی است با برنامه ریزی‌های متکی بر یافته‌های علمی و تربیت نیروی انسانی متخصص در این رشته و رشته‌های مرتبط، می‌توان تحول و تحرکی در این بخش به وجود آورد.

ناشر فعال در سال ۱۴۰۲ ادامه داد: باید اذعان داشت که سهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در جهت تحقق این اهداف کلیدی و اساسی است.

وی ادامه داد: این یافته‌ها شامل بیان کلیاتی در زمینه باستان شناسی پیش از تاریخ ایران و معرفی اجمالی باستان شناسی دوران تاریخی (سلسله‌های حکومتی ماد و هخامنشی) است که با بهره گیری از منابع مختلف از جمله، گزارش پژوهش‌های باستان شناسی، جمع آوری، تدوین و منتشرشده است.

مدیر مسئول فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی ادامه داد: انتظار می‌رود فرهیختگان عرصه تاریخ و تمدن، با اندیشه، تفکر و تلاش، زمینه انجام مطالعات متکی بر یافته‌های علمی را در عرصه تاریخ، تمدن و فرهنگ دیرینه ایران زمین فراهم نمایند و با بررسی اسناد و منابع در جهت شناسایی و معرفی میراث‌های ارزشمند گذشته گام بردارند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی گفت: فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی، حرکتی هدفمند به سوی یافتن و دریافتن است و رسالت عمده مراکز علمی و دانشگاهی، تلاش در این عرصه خواهد بود.

به گزارش ایبنا؛ نشر زاگرو، کتاب «باستان‌شناسی و هنر دوران ماد و هخامنشی» تالیف دکتر حبیب‌الله محمودیان، در ۲۰۰ صفحه مصور و دارای جداول، در ۱۰۰۰ جلد و به قیمت ۲۶۰ هزارتومان در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها