پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
بزرگداشت محمود شفیعی قهفرخی برگزار شد

چهارمحال و بختیاری- آیین بزرگداشت محمود شفیعی قهفرخی شاعر و ادیب برجسته در زادگاهش فرخ‌شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، نخستین نشست از مجموعه یادواره‌های مفاخر و مشاهیر شهرستان فرخ‌شهر، با بزرگداشت محمود شفیعی قهفرخی، با حضور علاقه‌مندان فرهنگ دوست این شهر و میهمانانی از استان‌های تهران، اصفهان و دیگر شهرستانهای استان، عصر روز چهارشنبه یک آذر ماه در تالار اجتماعات دانشگاه دیریژنو فرخ‌شهر برگزار شد.

بابک زمانی پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان در خلال این مراسم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اوّل آذرماه یادآور خاموشی استاد فاضل و ادیب برجسته، شاعر معاصر محمود شفیعی قهفرخی در سال ۱۳۷۲ است. وی متوّلد ۱۲۹۳ هجری شمسی در شهر فرخ‌شهر و تحصیل کرده در مکاتب و مدرسه سعادت این شهر و سپس دبیرستان اصفهان است. محمود شفیعی قهفرخی پس از دریافت مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق قضایی به عنوان کارشناس اداره‌ی حقوقی بانک ملّی ایران در تهران به فعّالیّت پرداخت و پس از دریافت مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی، تدریس دقایق این زبان را در مراکز آموزش عالی تهران و اراک برعهده گرفت.

زمانی پور افزود: ابداع شعار «هرجا سخن از اعتماد است نام بانک ملّی ایران می‌درخشد»، انتشار کتاب‌های ارزشمند و ستایش شده «شاهنامه و دستور»، «شیوه‌ی خط و دستور زبان فارسی» و سرانجام «دانش و خرد فردوسی»، به همراه پنجاه مقاله‌ی تاریخی و فرهنگی در شناخت زبان وادبیات فارسی و بزرگان آن بخشی از تلاشهای این استاد ادبیات است.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان به دیگر تلاشهای این نویسنده در عرصه‌های اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: تلاش برای تشکیل انجمن قهفرخی‌های مقیم تهران، تغییر نام قهفرخ به فرخ‌شهر، حمایت از انجمن‌های ادبی مختلف و سازمان دهی کمک‌های گوناگون به منظور راه اندازی مراکز و سازه‌های خیّری عام المنفعه در زادگاهش، از جمله مهمترین اقدامات وی در روزگار حیات اجتماعی و علمی ایشان می‌باشد.

این مدرس دانشگاه در خصوص برگزاری این همایش گفت: با توجه به این پیشینه درخشان، در سال‌گشت درگذشت این استاد فرزانه، با پیگیرهای محمّد رضا شفیعی قهفرخی، مدیر موسسه فرهنگی آموزشی قلم‌چی و همت اعضا شورای اسلامی شهر فرخ‌شهر و با پشتیبانی مسوولین دستگاه‌های اداری و اجرایی مختلف از جمله فرمانداری این شهرستان، مدیریت امور شعب بانک ملی چهارمحال و بختیاری، دانشگاه دیرنژنو، اداره کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، امروز ما شاهد برگزاری این همایش هستیم.

شاهنامه‌خوانی تلفیق شده با زندگی محمود شفیعی قهفرخی، اجرای سرود روز فرخ‌شهر، اجرای هم زمان نگارش یکی از اشعار محمود شفیعی توسط عظیمی قهفرخی، شعر خوانی همایون علیدوستی شهرکی، معرّفی و نقد اجتماعی آثار مکتوب حماسه پژوهانه این استاد فرزانه و بیان خاطرات خاص از منش و کردار پدر توسط نسرین شفیعی فرزند محمود شفیعی قهفرخی بخشی از برنامه‌های برگزار شده در خلال این همایش بود.
.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها