پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
ابوالحسن شعرانی درست است یا ابوالحسن شعرایی؟

اکبر ثبوت، از شاگردان بنام علامه ابوالحسن شعرانی گفت: قدیم‌ترین کتابی که از استاد در سال 1314 به چاپ رسید و نسخه‌ای از این کتاب را به من داده است، نام او بر روی جلد، صفحه عنوان و داخل کتاب با عنوان شعرائی ذکر شده است که ما در تلفظ، همزه را به یاء تبدیل می‌کنیم و تلفظ صحیح «ابوالحسن شعرایی» است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نخستین نشست از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» که به بررسی و معرفی صد کتاب موثر و مهم تالیفی یک صد سال اخیر می‌پردازد؛ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ همزمان با هفته کتاب برگزار شد. در این نشست کتاب «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثر علامه ابوالحسن شعرانی بررسی و شکل و تلفظ نام شعرانی یا شعرائی مطرح شد.

با اکبر ثبوت، استاد دانشگاه و از شاگردان بنام علامه ابوالحسن شعرانی گفت‌وگو کردیم تا درستی تلفظ نام این اندیشمند را بدانیم. ثبوت سندهایی در دست دارد که می‌گوید تلفظ نام ابوالحسن شعرانی، ابوالحسن شعرائی است. وی در این زمینه گفت: قدیم‌ترین کتابی که از استاد در سال ۱۳۱۴ به چاپ رسید و نسخه‌ای از این کتاب را به من داده است، نام او بر روی جلد، صفحه عنوان و داخل کتاب با عنوان شعرائی ذکر شده است که ما در تلفظ، همزه را به یاء تبدیل می‌کنیم و تلفظ صحیح «ابوالحسن شعرایی» است.

وی افزود: اگر به یکی از مجلدات علامه دهخدا مراجعه کنید که در آن همکاران خود را معرفی کرده و منشا این معرفی‌نامه نیز مدارک رسمی است، در لغت‌نامه نیز نام استاد «ابوالحسن شعرائی» ذکر شده است.

اکبر ثبوت بیان کرد: در حکمی که در دهه چهل برای استاد به عنوان عضو شورای عالی فرهنگ زده بودند نیز نام وی «ابوالحسن شعرائی» ذکر شده است.

علامه ابوالحسن شعرائی (۱۳۲۰-۱۳۹۳ق/۱۲۸۱-۱۳۵۲ ش) از فلاسفه شیعی قرن ۱۴ هجری قمری است. او در علوم قرآن، حدیث، فقه، اصول فقه، کلام، فلسفه، هندسه و هیئت تحصیل نمود و چند اثر در این رشته‌ها از وی باقی مانده است. او از دانش عبدالکریم حائری، میرزا مهدی آشتیانی و میرزا محمود قمی استفاده کرده و شاگردانی چون میرزا هاشم آملی، حسن حسن‌زاده آملی و عبدالله جوادی آملی را تربیت کرد. وی علاوه بر نگارش کتاب، شرح‌هایی بر کتاب‌های تفسیری، حدیثی، کلامی و فلسفی دارد. «فلسفه اولی» پیرامون دیدگاه فلاسفه غرب در مورد الهیات و تجرد نفس، «راه سعادت» در اثبات نبوت و ارائه ادله حقانیت پیامبر اسلام (ص) برخی از آثار اوست.

میرزا ابوالحسن شعرانی در سال ۱۳۲۰ ق در تهران متولد شد. پدرش محمد بن ملا غلامحسین از نوادگان ملا فتح‌الله کاشانی صاحب تفسیر منهج الصادقین و مادرش فرزند محمدابراهیم نواب تهرانی صاحب کتاب فیض الدموع و تألیفات دیگر بود.

شعرانی در اواخر عمر به جهت درمان بیماری قلبی، ریوی به آلمان منتقل شد و در شنبه، ۷ شوال ۱۳۹۳ ق برابر با ۱۲ آبان ۱۳۵۲ ش از دنیا رفت. پیکر وی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها