پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

لرستان - سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سی‌اُم آبان به پایان رسید، با نگاهی گذرا برخی از رویدادهای هفته کتاب در لرستان را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور با شعار «آینده خواندنی است» آغاز به کار کرد.

طی این هفته اخبار مربوط به کتاب، چاپ و نشر در صدر اخبار فرهنگی کشور قرار می‌گیرد و مراسم و فعالیت‌های علمی و فرهنگی با مضمون کتاب برگزار می‌شود.

دستگاه‌های فرهنگی استان لرستان نیز برنامه‌های مختلفی را به منظور هر چه بهتر برگزار کردن این هفته با هدف توسعه و ترویج کتابخوانی تدارک دیده بودند که در سراسر استان برگزار شد.

اجرای برنامه‌های مختلف در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای از سوی اداره کل کتابخانه‌های استان، گسترش فعالیت‌های کتاب‌محور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه‌های مختلف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و سایر دستگاه‌های فرهنگی استان در کنار یکدیگر دست در دست هم دادند تا حال و هوای استان را هر چه بیشتر به سمت و سوی کتاب سوق دهند.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ آبان با ادای احترام و تجدید میثاق اهالی کتاب به آرمان‌های شهدای گرانقدر و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

نشست‌ها، پویش‌ها و رونمایی

برنامه‌های عمومی اعم از پویش‌های «نسل آرمانی»، و مسابقه کتابخوانی «یار مهربان» و پویش ملی «میزُ کتاب»، و نشست «اهمیت کتاب و کتابخوانی از دیدگاه اسلام» «شاهنامه‌خوانی» «قصه‌گویی»، «رونمایی از چندین عنوان کتاب» «عصر شعر» در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌ها در هفته کتاب برگزار شد.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

اکران رایگان فیلم برای اعضای کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب

به مناسبت هفته کتاب و به میزبانی سینما استقلال خرم‌آباد، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، تماشای فیلم برای اعضای کتابخانه‌های عمومی رایگان و برای عموم مردم نیم‌بها شد.

طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد منابع در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان

به مناسبت فرا رسیدن سی و یکمین هفته کتاب، طرح بخشودگی جرائم دیرکرد منابع و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر لرستان اجرا شد.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

برپایی نمایشگاه کتاب خرم‌آباد با ۴ هزار عنوان کتاب

همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، نمایشگاه کتاب خرم‌آباد با بیش از ۴ هزار عنوان کتاب آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از ۲۴ آبان ماه تا ۲۰ آذر ماه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ فعالیت کرد.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

کتابدار کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد، به عنوان کتابدار برتر کشوری در سال ۱۴۰۲ معرفی شد

فعالان و برگزیدگان عرصه کتاب و کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۲ در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نهاد با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تقدیر شدند.

در این مراسم نصرت‌اله امیری خواه، کتابدار کتابخانه غدیر به عنوان کتابدار برتر کشوری معرفی و از وی تقدیر شد.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

سخنرانی‌های پیش از خطبه نماز جمعه مدیران فرهنگی استان و دیدار با ائمه جمعه استان

مدیران ادارات کتابخانه‌های عمومی استان در خطبه‌های پیش از نماز جمعه هفته کتاب سی‌ویکم سخنرانی کردند و کارکنان کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتابخانه‌های عمومی در دیدارهای جداگانه با ائمه جمعه استان دیدار و گفتگو کردند.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

جشن‌های کتاب‌محور در استان برگزار شد از جشن کتاب و کتابخوانی در کوهدشت تا مبادله کتاب در خرم‌آباد

در کوهدشت با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استقبال کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کتاب برنامه‌های متنوعی همچون جمع‌خوانی کتاب، دکلمه، شعرخوانی و نقالی و بازی‌های کودکانه اجرا شد، همچنین در خرم‌آباد در طرح مبادله کتاب با هدف ارتقا و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برخی شهروندان، کتاب‌هایی مطالعه‌شده خود را به غرفه کتاب‌های خوانده شده اهدا کردند تا دیگر شهروندان نیز در صورت تمایل از آنها استفاده کنند.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

«کاروان دوستداران کتاب» در کوهدشت راهپیمایی کردند

در این راهپیمایی که در سطح خیابان‌های کوهدشت برگزار شد کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این مراسم با سردادن شعارهایی با مضامین مطالعه و کتابخوانی، هفته کتاب و کتابخوانی را گرامی داشتند. این برنامه با شرکت گسترده کودکان و نوجوانان از میدان معلم تا میدان قدس شهرستان کوهدشت برگزار شد.‌

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

آغاز طرح «کتاب مسافر» در شهرستان سلسله

به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سلسله و با همکاری دفتر خبرگزاری صدا و سیما در این شهرستان و به مناسبت هفته کتاب طرح توزیع کتاب در بین ناوگان مسافربری با هدف مطالعه مسافرین تحت عنوان «کتاب مسافر» اجرا شد.

در این طرح کتاب هایی با موضوعات مختلف و برای تمام سنین در نظر گرفته شده است و مسافران پس از مطالعه کتاب مورد نظر آن را برای استفاده سایر مسافران تحویل راننده می دهند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: طرح «کتاب مسافر» برای اولین بار در استان در شهرستان سلسله آغاز شده و در صورت استقابل شهروندان و مساعدت مسئولان، امکان اجرای طرح های مشابه در سایر شهرستان های استان نیز وجود دارد.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با عنوان «خط قرمز» برگزار شد

همزمان با هفته کتاب آئین اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با عنوان «خط قرمز» در ۲ رشته شعر و داستانک (داستان مینیمال) با حضور و مشارکت فعالان فرهنگی و رسانه‌ای از استان‌های لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، همدان، کرمانشاه و مرکزی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

سرقت، حاشیه‌نشینی، خودکشی، پیشگیری از اعتیاد، کودک همسری، بی‌احترامی به سالمندان، تیراندازی در جشن‌ها، توزیع و استعمال مواد مخدر در مراسم ختم، تاثیرات فضای مجازی بر کودکان و خانواده از جمله موضوعات جشنواره «خط قرمز» بود. در مجموع ۱۱۲ اثر عموماً شامل؛ داستان کوتاه به دبیرخانه این جشنواره رسید که در بخش داستانک مرضیه میرزاده و الهام بابایی چگنی از خرم‌آباد و هدی حشمتیان از کرمانشاه به ترتیب اول تا سوم شدند. همچنین در بخش شعر نیز اثری حائز رتبه های اول و دوم نشد و علیرضا حکیم نژاد از خرم آباد و زانا کردستانی به صورت مشترک به عنوان سوم رسیدند.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

کتابخانه‌گردی مدیران فرهنگی لرستان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اعضای شوراهای اداری شهرستان‌های استان با حضور در کتابخانه‌های عمومی ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و تقدیر از فعالیت‌های آنان، از بخش‌های مختلف کتابخانه‌ها بازدید کردند.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

آئین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی لرستان برگزار شد

در این مراسم از ۱۲ نفر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان از جمله خبرنگار ایبنا در لرستان و خانواده شهید نیکجو خسروی تجلیل شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در این مراسم گفت: رکورد بازدید از کتابخانه‌های استان در هفته کتاب با حدود ۱۰ هزار نفر بازدید در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب فقط از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد شکسته شد

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

اهالی و متولیان فرهنگ لرستان با برگزاری مراسم جشن تولد ۷۷ سالگی «سیدیدالله ستوده»، از این پیشکسوت نشر لرستان قدردانی کردند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، پنجمین برنامه عصر کتاب خود را به تجلیل از سیدیدالله ستوده پیشکسوت حوزه نشر لرستان اختصاص داد. این برنامه به مناسبت سالروز تولد ۷۷ سالگی «سیدیدالله ستوده» مدیر مسئول انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد همزمان با آخرین روز از سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگ لرستان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر این استان روز سه‌شنبه در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر تجلیل از این پیشکسوت نشر از ۴ عنوان کتاب منتشر شده انتشارات شاپورخواست نیز رونمایی شد.

شماری از جامعه اهل قلم و افرادی که در پیدایش کتاب نقش داشته با نگاه‌های مختلف براین باورند که استاد سید یدالله ستوده کتابنده و سندپژوهی شایسته در کشور به‌شمار می‌آید که یک تنه با همه وجود از نظر مادی و معنوی در تربیت نسلی کتاب‌آفرین، بدون کوچکترین چشم‌داشتی از داشته‌های خود دریغ نکرده است.

هفته کتاب سی‌ویکم در لرستان چه گذشت؟

آغاز طرح سراسری کتابت «قرآن کریم» در استان، اهدای کتاب به مراکز فرهنگی، خانه‌های محیط زیست استان، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح مدارس و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری کارگاه‌های آموزش نقاشی با موضوع کتاب، بازدید دانش‌آموزان و اعضای کانون پرورش فکری از کتابخانه‌ها و نمایشگاه کتاب خرم‌آباد و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با موضوع کتاب از برنامه‌هایی بود که در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان لرستان اجرا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها