یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
میانگین شمارگان کتاب در استان کرمان ۴۰ درصد بالای میانگین کشور است

کرمان- مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میانگین شمارگان کتاب در استان کرمان ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشور است، گفت: ۱۳۵۵ عنوان کتاب در کرمان تولید شده این درحالیست که ۸۲ درصد آن تالیف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، محمد علی مرادیان ظهر یکشنبه در مراسم بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان در شهر سرچشمه، افزود: میانگین شمارگان کتاب در کشور حدود ۵۰۰ و در کرمان حدود ۹۰۰ است که این رقم ۴۰ درصد از میانگین کشور بالاتر است.

وی تاکید کرد: یک میلیون ۲۲۲ هزار کتاب تولید شده و به ازای هر ۳ نفر یک کتاب تولید شده است.

به گفته وی، کرمانی‌ها سهم خوبی در تالیف کتاب دارند.

این مسئول اظهار داشت: خوشبختانه هر ساله هفته کتاب بهتر از سال‌های گذشته برگزار می شود این موضوع ربطی به دولت ها ندارد، مردم به این حوزه بیشتر علاقمند شدند.

وی با اشاره به زیرساخت‌های خوب حوزه کتاب تصریح کرد: رویدادهای کتاب در دنیا بی نظیر است، نمایشگاه کتاب تهران در دنیابی نظیر است این حرف ما نیست بلکه دنیا می‌گوید.

به گفته این مسئول، در کجای دنیا در یک نمایشگاه کتاب بیش از ۶ میلیون نفر برای بازدید می آیند و سه و نیم میلیون نسخه کتاب به فروش می رسد.

علی مرادیان با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در کشور ۳۸ دقیقه است، خاطرنشان کرد: جایگاه ما در رتبه اول نیست اما در طبقه اول در دنیاهستیم، قرآن و دعاها را اضافه نکردیم اما با اضافه شدن آنها نیز آمار متفاوتی داریم و رفتار مردم هم همین را می گوید.

این مسئول بیان کرد: به عهده ماست تا این آمار را به گوش مردم برسانیم، امروز کمتر رویداد کتابی مثل امروز برگزار می شود که یک صنعت همانند مس سرچشمه آن را حمایت کند.

میانگین شمارگان کتاب در استان کرمان ۴۰ درصد بالای میانگین کشور است

علی مرادیان اذعان کرد: در نمایشگاه مجازی ۶هزار و ۶۹۰ خریدار از جغرافیای کرمان داشتیم که به طور کلی ۴ درصد خریداران ما از کرمانی‌ها بودند و خریدشان ۱۴ میلیارد تومان ارزش داشت.

وی با اشاره به وقفه دوساله مراسم انتخاب کتاب سال استان گفت: در مراسم قبلی ۱۵۰ کتاب و امسال بیش از هزار کتاب در این جشنواره شرکت کردند.

وی خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان تصریح کرد: دوست داریم از کتاب هایی که برگزیده شده است خرید و به مناطق محروم اهدا کنیم یک لیست از کتاب های برگزیده به ما پیشنهاد دهید؛ همچنین ده روستای محروم را معرفی کنید تا ما حواله کتاب به آنها اهدا کنیم و این کمترین کمترین کاری است که میتوانیم انجام دهیم.

این مسئول با بیان اینکه کمک زیادی در روستا های کرمان در راستای کتاب و کتابخوانی انجام می شود، خاطرنشان کرد: در منطقه ی جنوب کرمان یک خانم میانسال در خورجین یک قاطر کتاب به روستا های دور افتاده میبرد.

وی جنایات اسرائیل را محکوم کرد و تاکید کرد: علاقه هایی که از بیان نویسنده ها می جوشد را میبینیم از همینجا دعوت میکنم شماهاکه دست به قلم هستید در این رابطه دست به عمل بزنید و ما در وزارت ارشاد حمایت صد درصدی خواهیم کرد.

به گزارش ایبنا، مراسم بیست و دومین دوره انتخاب سال استان کرمان با حضور مدیران استانی و کشوری و جمعی از نویسندگان واهالی کتاب ظهر روز یکشنبه در شهرستان سرچشمه برگزار شد.

دراین جشنواره بیش از هزار و ۵۰۰ کتاب ارزیابی شدند و ۲۷ کتاب تقدیر، ۱۱ کتاب برگزیده و ۴ کتاب تجلیل شد.

تندیس دائمی جشنواره امسال به کمک دکتر کاشانی از اساتید هنر دانشگاه باهنر کرمان طراحی شده که از این به بعد همیشه با این تندیس از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

این تندیس فردی را نشان می‌دهد که در سینه اش کتاب های زیادی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها