شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
هدف نویسندگان و شاعران رساندن مردم به دانایی و موفقیت است

خراسان‌رضوی – دبیرانجمن اهل قلم خراسان گفت: نویسندگان و شاعران هدفشان رساندن مردم به دانایی و موفقیت است به همین منظور قلم و دانش آنها متبرک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، محمد حقیقت‌خواه هم‌زمان با سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آیین رونمایی از دوکتاب «جان جانان» و «شورانگیز» به قلم ساناز آرزمجو که با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و اعضای انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان‌رضوی در سالن اجتماعات هتل آبان مشهد برگزار شد، افزود: امروز روز پرافتخاری برای سربازان فرهنگی جامعه اسلامی است. سواد به معنی دانستن و معلومات است و با تحصیلات فرق دارد، چراکه بسیاری از تحصیلکرده‌ها دارای مدارج و تجربه‌های پرباری هستند اما با سواد نیستند.

وی با اشاره به به نقلی قولی از بیانیه‌های یونسکو در خصوص تعریفِ سواد گفت: این سازمان در ابتدای قرن بیستم در تعریف افراد باسواد گفت هر فردی که بتواند به زبان مادری صحبت کند، باسواد است. پس این تعریف منسوخ شد و گفتند کسی که به زبان دومی هم مسلط باشد، باسواد است.

مدیر انتشارات سیمرغ خراسان گفت: یک دهه بعد، بیانیه دوم هم بی‌اعتبار شد و گفتند کسی که زبان مادری، زبان دوم و کامپیوتر و.. را هم بداند باسواد است. اما بعد از مواجهه با جهان میکروثانیه به این نتیجه رسیدند که کسی باسواد است که دارای سواد عاطفی، ارتباطات، کامپیوتر، قومیت‌شناسی و.. باشد و در نهایت این تعریف از سواد هم منسوخ شد.

وی افزود: در نهایت در آخرین تعریف گفته شد کسی که بتواند از داشته‌هایش برای تغییر خودش استفاده کند، باسواد است. لذا کسی باسواد است که بتواند در جامعه اطرافش تاثیرگذار باشد، بتواند اوضاع فردی، قومیتی، سیاسی، اجتماعی و.. را طوری تحلیل کند که بتواند مسیر را به دیگران نشان بدهد.

در این مراسم همچنین ساناز آرزم‌جو مولف کتاب‌های «جان جانان» و «شورانگیز» گفت: از فواید مطالعه می‌توان به افزایش تمرکز، تقویت حافظه، بهبود مهارت‌های نوشتاری و در پی آن بهبود مهارت‌های اجتماعی و کمک به تفکر نقاد اشاره کرد.

وی ادامه داد: با وجود پیشرفت علم، تکنولوژی، حضور پر رنگ هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی هنوز هم مطالعه و در واقع کتاب‌ها محبوب‌ترین و بهترین ابزار آموزشی به حساب می آید.

آرزم‌جو خاطرنشان کرد: عده‌ای از مردم تصور می‌کنند که با مطالعه در حوزه رشته دانشگاهی و یا اقتصادی‌شان، در واقع آن‌ها کتاب‌خوان به شمار می‌آیند اما پاسخ کاملاً متفاوت است. مطالعه در این حوزه‌ها جزو وظایف ما به حساب می‌آیند اما نباید پای مطالعه کردن قرار گیرند. چرا که زندگی انسان چند وجهی است و نمی‌توان فقط در یک وجه مطالعه انجام داد. چه بسا با مطالعه در وجوهی که در آن حضور نداریم، بتوانیم به شریط ایده آل تر و زندگی بهتر دست یابیم.

هدف نویسندگان و شاعران رساندن مردم به دانایی و موفقیت است

به گزارش ایبنا سخنرانی یاری نژاد استاد دانشگاه، حجتی‌یکو پژوهشگر، شعرخوانی اکرامی و فرخنده بانوان شاعر، و نقالی‌خوانی صنم علی‌نیا همراه با نمایشگاه خوشنویسی و آثار دکوراتیو سمانه محمودی از دیگر برنامه‌های آیین رونمایی دوکتاب «جان جانان» و «شورانگیز» مشهد بود.

کتاب «جانِ جانان» در ۲۶۷ صفحه و در قطع رقعی و کتاب «شورانگیز» در ۱۴۷ صفحه و قطع رقعی توسط انتشارات سیمرغ خراسان روانه بازار کتاب شده است.

کتاب «جانِ جانان»؛ اثری کامل و جامع برای علاقه‌مندان به ادبیات، شعر و به خصوص مشاعره است. این کتاب به عنوان جلد اول (مقدماتی)، در دو بخش شعر کلاسیک یا شعر کهن فارسی و شعر نو ارائه شده است. «شور انگیز» نیز اولین مجموعه از اشعار ساناز آرزم‌جو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها