جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
نویسندگی به عرق‌ریزی روح نیاز دارد/ قانون نانوشته «باورپذیری» در داستان نویسی

هرمزگان - مدرس کارگاه تخصصی داستان نویسی در سیریک گفت: نویسندگی به عرق‌ریزی روح نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کارگاه تخصصی آموزش داستان در شهرستان سیریک با تدریس محمدعلی رکنی نویسنده، شاعر و مدرس، ضمن بیان بهترین روش‌های داستان نویسی و تجربه زیسته وی در حوزه ادبیات، شامل سه سرفصل عمده عناصر داستان، کاربرد واژه در داستان و داستان خوانی و نقد داستان بود.

این مدرس نام آشنا با ذکر مثال‌های متعدد، عینی و ملموس در بخش هایی از این کارگاه فشرده یک روز گفت: رمان یعنی قصه‌ای که ساخته ذهن نویسنده است. رمان اگر پیرنگ قبلی نداشته باشد با داستان همراه نخواهد شد. در داستان‌ها یک قانون نانوشته‌ای به اسم باورپذیری وجود دارد. بنابراین نویسنده باید به این باور پذیری‌ها فکر کند و برای‌شان جواب پیدا کند البته پیش از آنکه وارد نوشتن بشود.

محمدعلی رکنی ادامه داد: اما در قصه‌ها و حکایت‌ها این مسائل مطرح نیست. در حکایت‌ها و قصه‌ها، موضوعات بی‌ربط هم می‌آید، زیرا هدف قصه‌ها رساندن پیام یا اندرزی است. بنابراین دلایل محکمی برای اتفاق افتادن‌ها در قصه‌ها و حکایت‌ها وجود ندارد اما ما در داستان‌های امروزی که با آن استوری می‌گوییم نمی‌توانیم چیزی بیاوریم که برای آن دلیل محکم داستانی نداشته باشیم. نمی‌توانیم بدون دلیل داستانی و باورپذیری قصه را ادامه بدهیم. برای تخیلی ترین چیز هم باید علت ایجاد کنید. این علتی که می‌گویم غیر از علت جهان واقعی است اما ممکن است شما از علت‌های جهان واقعی هم استفاده کنید ولیکن امکان دارد از علت خیالی استفاده کنید ولی باید در چهارچوب داستانت باشد.

وی افزود: مثلاً در حکایت‌ها، ابر شخصیت‌ها و قهرمان داریم اما در داستان این شخصیت‌ها واقعی‌تر می‌شوند چون دیگر نمی‌توان آن شخصیت‌های عجیب و غریب و ابر قهرمان‌ها را در داستان آورد مگر اینکه بتوانیم برای آن هم یک دلیل قانع کننده بیاوریم ولیکن در قصه‌های کهن کسی از ما دلیل نمی‌خواهد. فقط دنبال این هستیم که این قصه چه چیزی می‌خواهد به ما یاد بدهد. اما داستان این چیزها را از ما می‌گیرد و انگار خیلی ماشینی و مکانیزه می‌شود و می‌گوید: تو باید یک چیزی بسازی و دلایل آنچنان محکمی پشت سر هم قرار بگیرند، علاوه بر این این علت‌ها باید باورپذیر باشند و همچنین آن علت‌ها باید خلاقانه باشند. در اینجا باید نویسنده بنشیند و فکر کند و به آن عرق‌ریزی روح می‌گویند.

محمدعلی رکنی دانش آموخته رشته ادبیات نمایشی و دین‌شناسی است. او برگزیده بخش آتیه ادبیات ایران در جایزه جلال آل احمد، برگزیده جشنواره خاتم در قسمت بزرگسال، نفر اول کنگره ملی داستان روحانیت و دفاع مقدس، نفر سوم داستان جشنواره اشراق و نویسنده تحسین‌شده رویدادهای متعدد دیگری‌است و کتاب‌های سنگی که نیفتاد، مهاجران، یک لبخند بی انتها و رد نامنظمی روی برف‌ها از آثار وی است.

این کارگاه کاملاً رایگان به مناسبت هفته کتاب و با همکاری همه جانبه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، اداره آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک از ساعت ۹ تا ۱۹ روز پنجشنبه (۲۵ آبان ۱۴۰۲) در سالن کنفرانس اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.

شهرستان گردشگری سیریک در فاصله ۲۰۱ کیلومتری شرق بندرعباس، بین بندرکوهستک و شهرستان جاسک واقع است و مردمان ادب دوست، فرهنگی و فرهیخته ای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها