چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
در فضای ادبیات کودک و نوجوان به‌شدت نیازمند نقد حرفه‌ای هستیم

معصومه یزدانی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: انتشار اخبار به شکل خام و خنثی، راهی برای تأثیرگذاری یک رسانه نیست. در فضای اکنون ادبیات کودک و نوجوان، هم مخاطب و هم فعالان حوزه کتاب به‌شدت نیازمند نقد حرفه‌ای آثار در مورد عناصر سازنده متن هستند.

معصومه یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نقش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه تخصصی کتاب در معرفی هرچه بهتر کتاب‌ها گفت: وقتی یک رسانه به طور تخصصی در مورد موضوع خاصی فعالیت می‌کند، انتظار می‌رود که در جریان جدیدترین و به‌روزترین اخبار آن حوزه باشد؛ به گونه‌ای که هر کسی دنبال خبر، اطلاعات یا هر محتوای مربوط دیگری در آن حوزه باشد، به عنوان مرجع به سراغ آن رسانه بیاید. این مسئله در مورد کتاب و خبرگزاری کتاب هم صدق می‌کند.

این نویسنده ادامه داد: من به عنوان یک مخاطب که در حوزه کتاب کودک و نوجوان هم فعالیت دارم، انتظار دارم که تازه‌ترین اخبار نشر را در کنار نقدوبررسی حرفه‌ای، مصاحبه و معرفی آثار و نویسندگان و ناشران و تصویرگران و ویراستاران کتاب در خبرگزاری کتاب بخوانم و فکر می‌کنم این چیزی است که می‌تواند به اطلاع‌رسانی مؤثر در این زمینه کمک کند.

یزدانی درباره ویژگی‌های یک اطلاع‌رسانی خوب از نظر قلم و لحن و… بیان کرد: یک اطلاع‌رسانی خوب، اطلاع‌رسانی‌ای است که تأثیرگذار باشد و احوال فرد بعد از باخبر شدن از محتوای آن، نسبت به قبلش تغییر کرده باشد. خلاقیت در مرورنویسی، نقد منصفانه و حرفه‌ای، لحن متناسب با مخاطب و اثر معرفی شده، می‌تواند سبب قوت اطلاعات ارائه‌شده توسط خبرگزاری شود.

وی افزود: بهره‌گیری از قلم منتقدان و نویسندگان شناخته‌شده در یک قالب خلاقانه روایی که ویژه خبرگزاری ایبنا باشد به شناسنامه‌دارشدن مطالب و مرجعیت این خبرگزاری به عنوان مرجع تخصصی اخبار کتاب کمک می‌کند. پُر کردن خلا نقد حرفه‌ای به دور از سوگیری‌ها و تعارفات معمول می‌تواند سبب اعتماد مخاطب به خبرگزاری به عنوان یک مرجع مؤثر باشد.

نویسنده کتاب «درسا و عمه غولاب» درباره تأثیر تعامل بین مؤلفان و رسانه تخصصی حوزه کتاب گفت: اگر خبرگزاری برای تهیه اخبار خود با فعالان مستقیم این حوزه ارتباط نداشته باشد و اخبار را بلاواسطه نگیرد، نمی‌تواند محتوای دست اول و تأثیرگذاری که مخاطب نوجوان را ترغیب به خواندن کتاب‌ها کند، ارائه دهد.

یزدانی درباره تجزیه و تحلیل محتوای آثار از سوی رسانه اشاره کرد: کتاب در چند مرحله از پذیرش در نشر تا مجور ارشاد، بررسی می‌شود تا به چاپ برسد،؛ در نتیجه به نظر من رسانه نیاز ندارد نگران این موضوع باشد؛ انتشار اخبار به شکل خام و خنثی هم، راهی برای تأثیرگذاری یک رسانه نیست. من به حرف قبل خود برمی‌گردم که در فضای اکنون ادبیات کودک و نوجوان، هم مخاطب و هم فعالان حوزه کتاب به شدت نیازمند نقد حرفه‌ای آثار در مورد عناصر سازنده متن هستند.

این نویسنده در انتهای صحبت‌های خود عنوان کرد: اگر بررسی فنی و تخصصی صورت گیرد رسانه می‌تواند از زوایای مختلف یک اثر را بررسی کند: هم در مورد تکنیک‌ها و فنون نویسندگی و هم در مورد محتوا؛ مثلاً اگر کتابی در زمینه کنترل خشم نوشته شده چه خوب است که رسانه اثر را با حضور یک متخصص روان‌شناس بررسی و ارزیابی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط