چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
خانواده «کتاب» در طول سال باید تکریم شوند

خراسان‌رضوی- اجزای مختلف خانواده «کتاب» و حلقه‌های مختلف آن همچون نویسندگان و مولفان، مترجمان و تصویرگران، ویراستاران، دست‌اندرکاران چاپ، موزعان، فروشندگان و کتابداران، مروجان کتابخوانی و همه خانواده بزرگ نشر و کتاب نه تنها در هفته کتاب، بلکه در طول سال باید تکریم شوند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یعقوبعلی نظری، استاندار و رییس ستاد هفته کتاب استان خراسان رضوی: «کتاب» در خراسان‌رضوی به گواهی آمارها و گزارش‌های مستند و رسمی در شاخص‌های مختلف دارای جایگاه مناسب و ارزشمندی در سطح استان خراسان‌رضوی، شهر مشهد و روستاهای این استان است.

مروری کوتاه بر برنامه‌های چهار دهه گذشته در حوزه کتاب و کتابخوانی و بررسی سرانه‌هایی همچون تعداد نویسندگان و ناشران، آمار چاپ کتاب، اهدای کتاب، گروه‌های مردمی و مردم‌نهاد کتابخوانی، مروجان فرهنگ مطالعه، تعداد و فروش کتابفروشی‌ها، سرانه کتابخانه‌های عمومی، مشارکتی، وقفی و مردمی حاکی از آن است که در استان خراسان‌رضوی به ویژه مشهدمقدس و سایر شهرستان‌های استان و همچنین روستاها فضای کتاب و کتابخوانی در جایگاه بانشاط و فعالی است. جایگاهی که با تلاش خانواده‌ها، مربیان و معلمان در کنار همت و تلاش مسئولان باید هر روز بهتر از روز گذشته شود.

اجزای مختلف خانواده «کتاب» و حلقه‌های مختلف آن همچون نویسندگان و مولفان، مترجمان و تصویرگران، ویراستاران، دست‌اندرکاران چاپ، موزعان، فروشندگان و کتابداران، مروجان کتابخوانی و همه خانواده بزرگ نشر و کتاب نه تنها در هفته کتاب، بلکه در طول سال باید تکریم شوند.

کتاب به عنوان رکن اصلی فرهنگ در ارتقای سطح سواد فرهنگی جامعه نقش موثر و کم‌نظیری دارد. بخش‌های مختلف مردمی و سازمانی باید در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب خوب تلاش گسترده و مستمری داشته باشند. اما آنچه در حال حاضر است به عنوان اولویت باید مدنظر قرار گیرد و نباید از آن غفلت شود؛ انعکاس، انتشار و معرفی فعالیت‌های گسترده و متنوع در حوزه کتاب و کتابخوانی است که از قلب و حاشیه شهر مشهد و شهرستان‌های کوچک و بزرگ تا دورافتاده‌ترین روستاهای مرزی این استان وجود دارد.

فعالیت‌هایی که در مقیاس‌های مختلف و قالب‌های متنوع با محوریت کتاب در حال برگزاری است. رسانه‌ها نیز باید تلاش ویژه و مستمری در معرفی و بازنشر فعالیت‌ها و افراد دغدغه‌مند کتابخوانی داشته باشند. معرفی کتاب، کتابخوانی و توسعه کتاب باید به عنوان یک سرفصل اصلی در برنامه‌های مردمی و دستگاه‌های مختلف به صورت ثابت قرار گیرد. هر چه برای کتاب و این موضوع هزینه و بودجه صرف شود، قطعاً در آینده نه چندان دور نتیجه خود را در جامعه، خانواده و فرزندان‌مان نشان خواهد داد.

افزایش تعداد کتابفروشی‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز عرضه کتاب در راستای سیاست دسترسی سریع و آسان به کتاب در کنار تولید آثار ارزشمند و فاخر و خواندنی برای گروه‌های سنی مختلف به عنوان دو اصل اساسی در حوزه کتاب باید مدنظر سیاستگزارن این عرصه قرار گیرد.

«آینده خواندنی است» شعاری که از ابتدای سال و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز و در هفته کتاب ادامه پیدا خواهد کرد، در واقع مسیر پیش‌رو را به خوبی ترسیم و مشخص کرده است که آینده کشور و سرزمین‌مان با همت و تلاش مردم و مسئولان قطعاً خواندنی و روشن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها