سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ۴ هزار و ۵۰۰ عضو فعال دارد

لرستان - مدیر کل کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به اینکه در لرستان ۳۸ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، افزود: با گذشت دو ماه از افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد این کتابخانه ۴ هزار و ۵۰۰ نفر عضو دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، سیدسجاد راستخانه روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در قالب سه‌شنبه‌های خبری لرستان، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: این هفته به واسطه گرامی‌داشت و پاسداشت مرجع عالی‌قدر، اندیشمند و فیلسوف ایرانی، علامه طباطبایی (ره) به نام هفته کتاب در تقویم ایران ثبت شده است‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گزارشی از اقدامات انجام شده اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان طی یک سال گذشته بیان کرد و افزود: ماموریت اصلی اداره کل کتابخانه‌های لرستان، فراهم کردن امکانات و شرایط با در اختیار گذاشتن منابع مختلف همچون کتاب‌های مناسب، برنامه‌های فرهنگی، سالن‌های مطالعه، برای ارتقا سطح علم، دانش و آگاهی مردم است.

راستخانه با بیان اینکه ۵۹ کتابخانه فعال در استان وجود دارد افزود: از این تعداد ۲۰ کتابخانه مشارکتی و ۳۹ کتابخانه نهادی هستند که از این ۳۹ کتابخانه نهادی ۸ کتابخانه روستایی هستند.

به ازاری هر ۱۰۰ نفر در لرستان یک و نیم متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد

وی متراژ کتابخانه‌های نهادی لرستان را ۲۱ هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: به ازاری هر ۱۰۰ نفر در لرستان یک و نیم متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد.

راستخانه با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ۴ هزار متر مربع به فضای کتابخانه‌ای لرستان اضافه شد از ۱۷ هزار متر به ۲۱ هزار مترمربع رسید افزود: در کتابخانه‌های لرستان ۸۰۰ هزار نسخه کتاب وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های لرستان تعداد اعضای کتابخانه‌های استان را ۳۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: طی چند ماهه گذشته با توجه به بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، از ۲۸ هزار نفر افزایش داشته است.

وی تعداد اعضای فعال کتابخانه مرکزی خرم‌آباد را با گذشت دو ماه از افتتاح این کتابخانه ۴ هزار و ۵۰۰ عضو عنوان کرد و افزود: افتتاح کتابخانه مرکزی موجی از حضور متقاضیان به کتابخانه را رقم زده است.

وی افزود: تعداد امانت ماهانه کتاب در استان به صورت میانگین ۲۸ هزار نسخه در ماه است. میزهای مطالعه کتابخانه مرکزی تا دو ماه آینده رزرو هستند.

راستخانه گفت: کتابخانه مرکزی خرم‌آباد یکی از پنج کتابخانه برتر کشور است که با اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد تومان از سوی نهاد کتابخانه‌ها با رویکرد جدیدی که در ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها یعنی خدمات بیشتر و متنوع‌تر راه‌اندازی شد، افزود: استقبال بی‌نظیر مردم از این کتابخانه نشان از فرهنگ‌دوست بودن مردم استان دارد به گونه‌ای که میزهای کتابخانه تا دوماه آینده رزرو هستند و سالن‌های مطالعه کاملاً تکمیل هستند.

وی ادامه داد: این نکته نشان می‌دهد برای فاز دوم و سوم نیاز به حمایت‌های مسئولین و خیرین داریم و مردم نشان دادند کتاب و کتابخوانی از مطالبات آنهاست و نهاد کتابخانه‌ها نیز مصمم است به محض اینکه دو فاز باقی‌مانده تحویل داده شود، تجهیز آغاز خواهد شد.

راستخانه به برخی از خدمات کتابخانه مرکزی خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: حدود ۴۰ هزار عنوان کتاب در مخزن ثبت شده است، ۵۰ هزار عنوان کتاب موجود است و مراحل ثبت در حال انجام است و بخش کودک کتابخانه مرکزی نیز با ۶ هزار نسخه کتاب در رده‌های سنی مختلف برای کودکان و ۵۰۰ اسباب بازی فکری خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی بیش از ۳۰۰ نسخه کتاب بریل و تجهیزات تخصصی همچون دستگاه برجسته‌نگار هوشمند وجود دارد که به نابینایان خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات همیشه به گروه‌های خاص در کتابخانه‌های عمومی رایگان است افزود: در حوزه ارائه خدمات به گروه‌های خاص، کتابخانه ویژه نابینایان در بروجرد به غرب کشور خدمات ارائه می‌دهد همچنین در کتابخانه غدیر خرم‌آباد بخش نابینایان فعال است.

تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای لرستان ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

راستخانه گفت: ۱۰ پروژه در حال ساخت کتابخانه‌ای در استان وجود دارد به متراژ ۱۳ هزار متر وجود دارد که به منظور تکمیل آنها تا این لحظه ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های پیش‌بینی شده این اداره کل در هفته کتاب اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۳۰ برنامه متنوع فرهنگی برای اقشار مختلف ازجمله کودکان، نوجوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان، استادان، شاعران، نویسندگان، کتابداران و فعالان عرصه کتابخانه‌ها، روستاییان و عشایر عزیزمان، روشندلان، مددجویان زندانی و اقشار مختلف مردم در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای تدارک دیده شده است. وی گفت: نهاد کتابخانه‌ها بعد از مساجد و مدارس، بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است و از خیرین تقاضا می‌کنیم برای کمک به کتابخانه‌ها ورود کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها