سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
از شوق پیاده‌روی همیاران کتاب در جوار خلیج فارس تا جشن کتاب و کودک

بوشهر – نخستین روز هفتۀ کتاب در استان بوشهر با پیاده‌روی «همیاران کتاب» و هم‌گام شدن برخی از مدیران استانی و کتابخوانان بوشهری با خوانش کتاب در جوار خلیج فارس آغاز شد. همچنین برای این روز برنامه‌های ویژۀ دیگری با رنگ و بوی کتاب برنامه‌ریزی شده که در گسترۀ این استان ادب‌خیز اجرا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز خود در استان بوشهر با پیاده‌روی شوق‌انگیز اهالی این بندر کهن در ساحل خلیج فارس همزاد شد تا دانایی و شوق خواندن بیش از هر زمان دیگری بر جان شهروندان ادب‌دوست این دیار تاریخ‌مند بنشیند. افزون بر این برنامۀ مفرح، در این روز برنامه‌های دیگری نظیر نمایش «جنگل باصفا»، جشن کتاب، جمع‌خوانی کتاب دانای مهربان و … در کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اجرایی می‌شوند تا ساکنان این کهن‌بوم نقش و کارکرد کتاب را در دانایی‌افزایی، شادابی و امیدبخشی جامعه به‌وضوح ببینند.

همان‌طور که اشاره شد پیاده‌روی «همیاران کتاب» نخستین برنامه هفتۀ کتاب در بوشهر بود که در صبحگاه سه‌شنبه، ۲۳ آبان، در هوایی معتدل که خلیج فارس با موج‌هایی دل‌انگیز به نظارۀ گام‌های لطیف کتابخوانان بوشهری نشسته بود و شالوهای آزاداندیش بر فراز آسمان، تمرین دانایی می‌کردند، با حضور برخی از مدیران دولتی و اهالی کتابخوان شهر برگزار شد. در این آیین، کتابخوانان با حضور در پارک شورا نخست ورزش کردند و بعد به سمت میدان رئیسعلی دلواری راه افتادند تا نخستین پیاده‌روی «کتاب» را در شهر رقم بزنند.

شهروندان در مسیر پیاده‌روی، در ایستگاه‌های مطالعه که از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی همزمان با هفتۀ کتاب دایر و راه‌اندازی شده‌اند، به تورق کتاب و خوانش بخشی از آن پرداختند. هر کدام به سلیقۀ خود کتابی را انتخاب و متن و نام آن را بررسی و مطالعه کرد. سپس در مسابقۀ کتابخوانی شرکت کردند. همچنین از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت‌کنندگان در این پیاده‌روی کتاب‌هایی هدیه داده شد.

در بخشی از این آیین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: قرار گرفتن کتاب به‌عنوان کالایی فرهنگی در زندگی و سبد خانوارها از ضروریات است.

عبدالرحیم افروغ با اشاره به اینکه سی‌ویکمین دوره هفته کتاب به شعار «آینده خواندنی است» مزین شده که این حاوی پیامی مهم است که جوانان و نوجوانان باید به آن توجه ویژه داشته باشند، افزود: تنها راه داشتن جامعه‌ای کتابخوان این است که جوانان و نوجوانان به‌عنوان آینده‌سازان کشور برای توسعه، پیشرفت و شادابی آن از کتاب و کتابخوانی غافل نمانند.

وی با تأکید بر اینکه براساس آمار، سرانه مطالعه استان رو به افزایش است که این مهم متأثر از علاقه و توجه قشر کودک، نوجوان و جوان به مطالعه است، تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در یک‌سال گذشته با عناوین مختلف در استان از سوی نویسندگان نگاشته و چاپ شده است. این آمار نیز بیانگر این است که کتاب مخاطب دارد و خوانده می‌شود. خوشبختانه امسال ۸۳ کتاب در سه بخش اصلی سومین جایزه کتاب سال بوشهر ارسال شده است که از نظر کمی و کیفی آثار قابل تأملی هستند.

دبیر هفتۀ کتاب استان بوشهر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: در سال جاری برنامه‌های خوبی با محوریت توسعه و تبلیغ فرهنگ کتاب و کتابخوانی پیش‌بینی شده که امیدوارم با همکاری و تعامل دیگر دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در این حوزه اثرگذار باشیم.

افروغ یادآور شد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از طرح و برنامه‌های خلاقانه و مبتنی بر نیاز جامعه در حوزه کتاب که به گسترش فرهنگ مطالعه به‌ویژه در مناطق روستایی و کمتر برخوردار منجر می‎‌شود، به‌طور جدی حمایت خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: پیاده‌روی «همیاران کتاب» یک برنامه نمادین با عنوان و محتوای کتاب است که با مشارکت سپاه امام صادق (ع)، اداره‎کل کتابخانه‌های عمومی، اداره کل ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر برای نخستین بار در استان بوشهر اجرا شد.

از شوق پیاده‌روی همیاران کتاب در جوار خلیج فارس تا جشن کتاب و کودک

اجرای نمایش کودکانه «جنگل باصفا» در کتابخانۀ عمومی خلیج فارس

از دیگر برنامه‌هایی که همزمان با نخستین روز هفته کتاب که به عنوان «کتاب؛ کودک، نوجوان و دانش‌آموزان» مزین شده است، اجرای نمایش کودکانۀ «جنگل باصفاست» که به همت بخش کودک کتابخانۀ عمومی خلیج فارس طراحی و تولید شده است. نمایشی که بر اساس فیلم «اهالی جنگلی» بازآفرینی شده است.

مسئول کتابخانۀ عمومی خلیج فارس در این باره به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: این نمایش به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تولید شده است و کاری از صدیقه جهان‌افروز مربی بخش کودک و نوجوان کتابخانۀ عمومی خلیج فارس است.

افسانه دارابی افزود: در نمایش «جنگل باصفا» صدیقه جهان افروز، مهرسا عابدی، شقایق رضائی بان‎بیدی، فاطمه دارابی، آیناز امیری، آنیتا احمدی، آتوسا رستم‌نژاد و فاطمه مرشدی به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش با موضوع مذمت خبرچینی تولید شده است.

وی یادآور شد: این نمایش برای نخستین بار امروز (سه‌شنبه، ۲۳ آبان) در کتابخانۀ عمومی خلیج فارس ساعت ۱۸ در سالن نیمای جنوب به روی صحنه خواهد رفت و در ادامه در سالن امام اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر برای کودکان و نوجوانان نمایش داده می‌شود.

هیاهوی کودک و کتاب در «جشن کتاب» در دشتی

«جشن کتاب» ویژۀ کودک و نوجوانان برنامۀ دیگری است که همزمان با روز «کتاب؛ کودک، نوجوان و دانش‌آموزان» در کتابخانۀ عمومی مرحوم رکنی شهرستان دشتی اجرا می‌شود. برنامه‌ای شاد و پر از شوق که در آن کودکان خورموجی هستی کتاب را جشن می‌گیرند.

افزون بر این، برنامه‌های متنوعی دیگری همزمان با نخستین روز هفتۀ کتاب در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان بوشهر اجرایی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها به این شرح است: مسابقۀ ساخت پادکست کتابخوانی در کنگان، کارگاه آموزشی مشاوره تحصیلی و توسعۀ فردی در کتابخانۀ عمومی فرهنگ، مسابقۀ نقاشی ویژۀ خردسالان با موضوع «کتاب» در کتابخانۀ عمومی مدام دیری در دیر، نشست کتابخوان مدرسه‌ای در کتابخانۀ عمومی شهید مطهری بندر امام حسن، جلسه مطالعاتی ویژۀ نوجوانان در کتابخانۀ عمومی امام جعفر صادق (ع) و جشن «یار مهربان» در کتابخانۀ حاج سیدعلی قمی شنبه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها