چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
رشد ۳۴ درصدی سرانه کتابخانه‌ در خراسان شمالی/ اجرای طرح مستمر وجین در کتابخانه‌های خراسان شمالی

خراسان شمالی- دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی در خراسان شمالی از رشد ۳۴ درصدی سرانه کتابخانه‌ها در استان خبرداد و گفت: نگاه ویژه و مثبت دولت سیزدهم به نهاد کتابخانه‌های عمومی و حوزه فرهنگ و هنر کشور باعث ایجاد خدمات گسترده در خدمت به مردم شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): روز کتاب و کتاب‌خوانی و کتابدار در ایران از تاریخ ۲۳ آبان ماه آغاز شده و تا ۳۰ آبان ادامه دارد.

روزهای این هفته هر کدام نامگذاری شده تا بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه باشد. جامعه‌ای که کتاب نخواند قدرت تفکر و تحلیل را از دست می‌دهد و آمادگی پذیرش هر دروغ، فتنه و ظلمی را خواهد داشت.

در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.

و حالا بعد گذشت سال‌ها به دور سی و یکمین دوره هفته کتاب با شعار «آینده خواندنی است» در سال جاری رسیده‌ایم.

مهدی آریان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و دبیر هفته کتاب در خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به جزئیات فعالیت‌های این نهاد و چگونگی برگزاری برنامه‌های این هفته در خراسان شمالی پرداخت.

رشد ۳۴ درصدی سرانه زیربنای کتابخانه‌ها در خراسان شمالی

آریان گفت: در دولت مردمی سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در خراسان شمالی با افزایش حدود ۲۶ هزار متر مربع به رشد ۳۴ درصدی رسیده است.

وی بیان کرد: در دوسال گذشته دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به فرهنگ و هنر داشته و تاکنون توانسته‌ایم به رشد قابل توجهی با توجه به سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی و با تزریق اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان دست یابیم.

اجرای طرح وجین در کتابخانه‌های خراسان شمالی

آریان اظهار کرد: هر ساله طرح وجین به شکل گسترده در کتابخانه‌ها اجرا خواهد شد به نحوی که کتاب‌هایی که از لحاظ محتوایی مثل کتب درسی، از لحاظ فرسودگی مثل کتب کودک، یا بدون مخاطب و یا اینکه تکراری و دارای چند نسخه باشد از قفسه‌های کتابخانه وجین خواهند شد.

وی با اشاره به آمار امانت کتاب در استان تصریح کرد: نرخ امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی نسبت به دولت قبل ۴ برابر افزایش یافته است که این افزایش تنها در گرو توسعه فضاهای کتابخانه‌ای استان بوده است.

خانواده، مهم‌ترین عامل در ترویج فرهنگ کتاب کتابخوانی

آریان با نگاه به خانواده ایرانی و اسلامی گفت: خانواده‌های ایرانی می‌توانند اولین مروجان کتابخوانی برای کودکان باشند چرا که کودک در خانواده با نگاه به پدر و مادر به خواندن و مطالعه کتاب تشویق و علاقمند خواهد شد.

وی نقش خانواده را بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: اکنون دیگر کتابخانه‌های عمومی از حالت تنها امانت کتاب خارج و به پایگاه‌های فرهنگی، اموزشی، و علمی تبدیل شده‌اند و خانواده‌ها می‌توانند با آوردن فرزندانشان به این محیط از لحاظ دیداری علاقه‌مندی کودکانشان را شناسایی کنند.

رشد ۳۴ درصدی سرانه کتابخانه‌ در خراسان شمالی/ اجرای طرح مستمر وجین در کتابخانه‌های خراسان شمالی

آریان گفت: هم اکنون کتابخانه‌های استان خراسان شمالی بخش مجزایی تحت عنوان بخش کودک دارند که خانواده‌ها می‌توانند ساعد برنامه‌های مختلف حوزه کودک در کتابخانه‌ها باشند.

خبرنگاران حلقه اتصال مردم و نهادکتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی

آریان با بیان حضور پررنگ اصحاب رسانه در برنامه‌های هفته کتاب و همچنین حضور موثرشان در طول سال و همکاری و هم افزایی با نهاد کتابخانه‌ها گفت: خبرنگاران با قلم زدنشان، نه برای نهاد کتابخانه‌ها، بلکه برای مردم نقش موثری در ایجاد حلقه‌های اتصال بین این دو زنجیره دارند.

عدم استقبال صنایع بزرگ استان از فعالیت‌های فرهنگی

وی با اشاره به حضور صنایع بزرگی در خراسان شمالی گفت: متاسفانه آنچنان که شایسته است صنایع استان خراسان شمالی پای‌کار نهادهای فرهنگی نیستند و دولت باید با تغییر نگرش در برنامه‌ریزی خود بتواند در حوزه مسئولیت‌های احتماعی صنایع در حوزه فرهنگ تغییراتی را ایجاد کند.

استان خراسان شمالی نیازمند ۳ کتابخانه سیار

آریان با اشاره به وجود یک کتابخانه سیار در استان خراسان شمالی خاطر نشان کرد: ازآنجایی که ما کتابخانه‌ها را پایگاه‌های بزرگ اجتماعی، فرهنگی، علمی و آموزشی در نظر گرفته‌ایم؛ تلاش خواهیم کرد کتابخانه‌های ثابت بیشتری در استان احداث کنیم اما هم اکنون تنها با داشتن یک کتابخانه سیار، برای رفع فعلی کمبود محیط کتابخانه‌ای نیازمند ۳ کتابخانه سیار دیگر هستیم.

وجود ۷۶ کتابخانه شهری و روستایی در خراسان شمالی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: هم اکنون در خراسان شمالی در مجموع ۷۶ کتابخانه شهری و روستایی وجود دارد که به تفکیک هر کدام دارای ۴۳ و ۳۳ کتابخانه هستند و در حال حاضر ۹ کتابخانه دیگر در استان در حال احداث است.

وی گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۱۱۲.۵ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود که این آمار در میانگین جهانی ۳۵۰ جلد است.

آریان با اشاره به کتاب‌های موجود تاکید کرد: هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است که با داشتن ۶۱ هزار عضو این شاخص نسبت به دو سال گذشته ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

آریان مطرح کرد: شاخص سرانه زیربنا به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در نظر گرفته می‌شود که استاندارد ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری) ۲.۸ متر مربع است اما در خراسان شمالی این شاخص ۳.۱ متر مربع و بالاتر از میانگین جهانی است.

وی بیان کرد: دیگر نگاه سنتی به کتابخانه‌ها تغییر کرده و هم اکنون ما در کتابخانه‌ها برنامه‌های متنوعی از جمله برگزاری محافل ادبی شامل شب‌های شعر، حافظ خوانی، داستان نویسی، نشست معرفی کتاب، نقد کتاب، جمع خوانی، قصه‌گویی، محافل قرآنی و… برگزار میکنیم.

شرکت ۲۵ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی از خراسان شمالی

آریان با اشاره به مسابقه کتابخوانی رضوی گفت: استان خراسان شمالی با ۲۵ هزار شرکت کننده در این مسابقه توانسته رتبه ۴ کشوری را بدست آورد؛ ک این نشان از فرهنگ کتابخوانی مردم استان دارد.

وی گفت در سال گذشته بیش از ۷۹ هزار برنامه فرهنگی در مجموع کتابخانه‌های استان برگزار که با استقبال گسترده مردمی در اقشار و گروههای مختلف روبرو شده است.

برای اولین بار در کشور یادواره شهدای عضو کتابخانه‌های عمومی در استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد

آریان با اشاره به برگزاری اولین یادواره شهدای عضو کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی تصریح کرد: تاکنون ۵۳ شهید عضو کتابخانه‌های عمومی استان را شناسایی کرده‌ایم.

وی گفت: این آمار قطعی نیست و ممکن است در روزهای آینده و نزدیک به برگزاری یادواره به دلایل مختلف از جمله عدم شناسایی خانواده‌ها و … تغییر کند.

۴ برگزیده کشوری در هفته کتاب سال جاری از خراسان شمالی

وی خاطرنشان کرد: در برنامه روز ملی هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار، استان خراسان شمالی دارای ۴ برگزیده در حوزه‌های مختلف است که در آینده‌ای نزدیک معرفی خواهند شد.

وی در پایان به مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در حوزه کتابخانه‌ها پرداخت و تصریح کرد: شاخص‌های زیربنا، سرانه کتاب، امانت کتاب و نرخ عضویت از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در حوزه کتابخانه‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها