سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
رمان «موکب خضر» با محوریت کربلا در آستانه انتشار است

علیرضا قزوه، شاعر مطرح آیینی کشورمان و رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما در بازدید از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از پایان نگارش و بازنویسی رمان خود با نام «موکب خضر» خبر داد و گفت: این رمان که با محوریت کربلا و امام حسین(ع) نوشته شده تا پایان امسال منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا قزوه در بازدید خود از این رسانه که به مناسبت هفته کتاب انجام شد، به سابقه حضور هشت ساله خود در هند اشاره کرد و گفت: در آن هشت سال این توفیق حاصل شد تا کتاب‌های ارزشمندی درباره شخصیت‌های ادبی هند و ایران از جمله حزین، مولانا و بیدل چاپ کنیم و در این موضوع همچنین می‌توان به آثاری چون تذکره مقالات الشعرا، تذکره مردم دیده و کلمات الشعرا اشاره کرد.

قزوه درباره کتاب جدید خود با عنوان «موکب خضر» که قرار است آن را به انتشارات سوره مهر بسپارد، عنوان کرد: دو سال است که نوشتن این کتاب را شروع کرده و چهار مرتبه آن را بازنویسی کرده‌ام ولی ممکن است این بازنویسی‌ها طول بکشد و به بیش از ۱۰ بار برسد. کتاب «برادر انگستان» را بیش از ۲۰ بار بازنویسی کردم. من بیشتر با شعر آشنا هستم و رمان و داستان بلند را تاره شروع کرده‌ام. در واقع در این فضا چند سالی است که که کار می کنم و تجربه اول و دوم من است.

موکب خضر درباره کربلاست

وی با بیان اینکه «موکب خضر» اثری راجع به کربلاست، توضیح داد: این کتاب به رجعت پیامبران در آخر الزمان اشاره می‌کند که همه در مسیر کربلا موکب می‌زنند و به زائران امام حسین خدمت می‌کنند. در مسیر کربلا به شهر حله می‌رسیم که همان بابل باستانی است و در آنجا بیش از ۳۰ پیامبر به بعثت رسیدند و متولد آنجا بودند. خیلی از پیامبرانی که در کتاب موکب خضر آمدند، پیامبران همان مسیر هستند به‌ویژه خضر که در اینجا نقش کلیدی دارد.

این نویسنده با اشاره به اینکه خضر تقریباً قهرمان و شخصیت اصلی کتاب موکب خضر است و در کنارش شخصیت‌هایی مانند سلیمان و هابیل هستند، افزود: زمان در این کتاب وجود ندارد و همه پیامبران در زمان معاصر زندگی می‌کنند. در آخر کتاب هم به فضاهای آخرالزمانی اشاره شده است و به نوعی من هستم و سلیمان و باد؛ به عبارتی نویسنده و سلیمان و باد سه شخصیت قسمت آخر داستان موکب خضر هستند. سلیمان آخرین پیامبری است که وارد بهشت می‌شود زیرا علاوه بر پیامبری، پادشاهی هم می‌کرده یعنی هم پیامبر و هم پادشاه بوده است. در این کتاب همه پیامبران در مسیر امام حسین (ع) و در سرزمین قدس حضور دارند و ماجراها در آخر کتاب آخرالزمانی است.

قزوه به کتاب دیگر خود با نام چهل قصیده نیز اشاره کرد و گفت: «باغ رباعی» و «باغ دوبیتی» نیز یک دوگانه است که ۳۱۳ رباعی و ۳۱۳ دو بیتی دارد. رباعی ها را دو سه ماه اخیر سرودم که تعدادشان ۶۰۰ بود و آنها را کم کردم و به ۳۱۳ رساندم. این عدد مقدس است و به تعداد یاران امام عصر (عج) اشاره دارد.

رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما گفت: کتابی با موضوع یک لالایی منظوم را آماده چاپ دارم که تا پایان امسال به همت انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

رمان «موکب خضر» با محوریت امام حسین (ع) در آستانه انتشار است/ برگزاری کنگره بین المللی شعر با محوریت غزه

بیش از ۲۰۰ برنامه هندیران تولید کردیم

گروه بین‌المللی هندیران و برنامه‌های آن نیز موضوع دیگری بود که قزوه به آن اشاره کرد و گفت: از زمانی که در هند بودم این برنامه راه‌اندازی شد و در کنارش حتی برنامه رادیویی هم بود. هر هفته علاوه بر آثار مکتوب که منظوم و منثور بود، آثار رادیویی هم تولید می‌کردیم که حدود ۵۰ شماره، اثر رادیویی تولید کردیم. بحران کرونا پیش آمد اما ما باز در آن شرایط هم برنامه هندیران را تعطیل نکردیم و وقتی از هند به ایران آمدم برنامه در پیام‌رسان اجتماعی بله تشکیل شد که تاکنون بیش از ۲۰۰ برنامه داشته‌ایم.

چاپ حدود ۸۰ کتاب در انتشارات شاعران پارسی‌زبان

قزوه به عنوان مدیر انتشارات شاعران پارسی زبان در مورد فعالیت‌های این انتشارات عنوان کرد: ما فقط آثار شاعران فارسی زبان از تمام کشورهای فارسی زبان را کار می‌کنیم و در این حوزه تنها ناشر هستیم و شعر شاعرانی از افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و ایران را چاپ می‌کنیم.این کار سختی‌هایی هم دارد و شاعران برخی کشورها هم‌سطح ایران نیستند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ عنوان کتاب از هند چاپ کردیم، بیش از ۱۰ عنوان کتاب از شاعران تاجیکستان و حدود ۴۰ تا ۵۰ عنوان کتاب از ایران و بیش از ۱۰ عنوان اثر از شاعران افغانستان منتشر کردیم. حدود پنج سال است که انتشارات شاعران پارسی‌زبان کار خود را شروع کرده و حدود ۸۰ عنوان کتاب به چاپ رساندیم. تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده قصد داریم حداقل این عناوین را به ۱۰۰ عنوان برسانیم و شعر شاعران شاخص ایرانی و سایر کشورهای فارسی‌زبان را منتشر کنیم.

رمان «موکب خضر» با محوریت امام حسین (ع) در آستانه انتشار است/ برگزاری کنگره بین المللی شعر با محوریت غزه

برگزاری کنگره بین‌المللی شعر با محوریت غزه

قزوه درباره تبدیل دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما به مرکز و تحولاتی که این امر می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: از زمانی که این اتفاق افتاد، برنامه‌های بسیاری اجرا شد و ما تاکنون برنامه‌های زیادی حتی به شکل بین‌المللی درباره شعر برگزار کردیم و در کنار شاعران ایرانی از شاعران جهان هم دعوت کردیم. درتلاشیم از شاعرانی که از سراسر دنیا برای غزه شعر سرودند، دعوت کنیم. شاعران را از خیلی از کشورها انتخاب کردیم اما به هر حال مشکلات مالی دخیل است و باید ببینیم می‌توانیم همه آنها را دعوت کنیم یا خیر.

مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بیان کرد: در نظر داریم کنگره‌ای با حضور شاعران به‌ویژه شاعران کشورهای همسایه برگزار کنیم. ماه آینده «شب‌های شعر سیستان» را که سال‌هاست تعطیل شده بود را با همکاری دانشگاه زابل احیا می‌کنیم. در این شب شعر که ۲۴ آذر برگزار می‌شود بسیاری از شاعران کشور در کنار شاعران استانی حضور خواهند داشت. سال قبل زمانی که فتنه‌ای روی داد بیش از ۳۰۰ شاعر را با خود به شب‌های شعر زیباکنار بردیم و در آن برنامه ۲۰۰ چهره موسیقی در کنار ۵۰۰ هنرمند حضور داشتند.

تولید ۱۵ اثر موسیقیایی درباره غزه

قزوه با بیان اینکه امسال جشنواره موسیقی در سنندج داشتیم، عنوان کرد: جشنواره های شعر را در تربت جام در آبادان و خرمشهر برگزار کردیم که ادامه خواهد داشت. تولیدات موسیقی فراوانی هم داریم و از زمانی که ماجرای غزه اتفاق افتاد بیش از ۱۵ اثر موسیقیایی برای غزه تولید کردیم. ارکستر سمفونیک ما نیز قطعه‌ای راجع به فلسطین کارمی‌کند که ماه آینده رونمایی خواهد شد. این قطعه که یک آهنگ قدیم است و با شعر تازه‌ای ازمن خوانده می‌شود.

رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما گفت: دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما به یک مرکز تبدیل شد با هدف اینکه وسعت بهتری پیدا کند.

رونمایی از کتاب «چقدر جای تو خالی است» در خانه کتاب

این نویسنده و شاعر در پاسخ به این سؤال که چه توقعاتی از خبرگزاری ایبنا به عنوان خبرگزاری تخصص کتاب دارید، گفت: ما از فعالیت خبرگزاری کتاب راضی هستیم و این خبرگزاری تلاش خوبی تاکنون در انعکاس برنامه‌های ما و معرفی کتاب‌هایمان داشته است. همچنین همکاری‌های خوبی با خانه کتاب داشته‌ایم و چندین برنامه مشترک با کمک هم برگزار کرده‌ایم.از جمله کتاب مرحوم حسینجانی با نام «چقدر جای تو خالی است» دو هفته دیگر رونمایی خواهد شد و به احتمال زیاد این مراسم را در خانه کتاب برگزار خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها