یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
شهرداران مازندران حق نیم درصد درآمد را به کتابخانه‌های عمومی بپردازند

مازندران- سرپرست معاونت سیاسی استانداری مازندران بر پرداخت نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، قاسم عزیززاده گرجی پیش از ظهر یکشنبه در شصت و پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، اظهار کرد: کتابخوانی باید به شکل فرهنگ گسترش یابد تا ترویج کتاب و کتابخوانی در مسیر درست، راه خود را بپیماید.

وی افزود: کمیته‌ای از فعالان فرهنگی استان تشکیل شده و دستور جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی را احصا کنند.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری مازندران گفت: تقویت جریان کتابخوانی نیازمند هماهنگی همگانی است و برای اجرای طرح‌ها و ایده‌ها این هماهنگی باید گسترش یابد.

گرجی ادامه داد: اجرایی شدن مصوبات جلسه انجمن‌های کتابخانه عمومی در شهرستان‌ها نیازمند حضور شخص فرماندار در این نشست‌ها است.

وی با بیان اینکه حوزه مطالعه، بخشنامه‌پذیر نیست، عنوان کرد: نیاز و سلیقه نوجوانان و جوانان در زمینه کتاب، ارزیابی شده و بر اساس سلیقه آنها برنامه‌ریزی کنیم.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری مازندران یادآود شد: برای ترویج مطالعه، مسابقه ایده برتر را در کتابخانه‌ها به اجرا بگذارید تا بانکی از ایده ایجاد شود و اجرای برنامه‌ها را هم می‌توان به کودکان و نوجوانان واگذار کرد.

این مسئول با بیان اینکه مردمی‌سازی دولت از اقدامات دولت سیزدهم است، گفت: واگذاری برنامه‌ها به کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها می‌تواند در راستای مردمی‌سازی بخشی از اقدامات این نهاد باشد.

وی با اشاره بهداینکه از ظرفیت منابع درآمدی روستاها برای پروژه کتابخانه‌های روستایی استفاده شود، ادامه داد: ظرفیت‌سنجی منابع درآمدی روستاها انجام شده تا بر اساس نیاز پروژه‌ها بتوان از این درآمد بهره برد.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری مازندران گفت: اداره کل روستایی هم می‌تواند از درآمدهایی که در اختیار دارد برای پروژه‌های روستایی هزینه کند.

معاون استاندار مازندران تصریح کرد: اعتبار سفر رئیس جمهور برای کتابخانه مرکزی هزینه کنید تا این پروژه زودتر به نتیجه برسد.

گرجی ادامه داد: به شهرداران تاکید داریم حق نیم درصد درآمد را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند تا این درآمد در هر شهرستان هزینه شود چرا که در غیر این صورت، درآمد به حساب خزانه واریز می‌شود و عایدی چندانی نصیب استان نمی‌شود.

وی عنوان کرد: قانون تکلیف را در این زمینه روشن کرده و بودجه نیم درصد فرهنگی باید از سوی شهرداری‌ها پرداخته شود، با شهردارانی که در این موضوع کم‌کاری کنند برخورد می‌کنیم و شهردارانی که به وظیفه خود عمل کنند تشویق می‌شوند.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری مازندران یادآور شد: دهیاران مروج کتاب، شناسایی و تشویق شوند.

افزایش ۲۵ درصدی امانت کتاب در یک سال گذشته

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در این نشست گفت: ۱۲۰ کتابخانه در مازندران داریم که از این تعداد، سه کتابخانه در یک سال گذشته افتتاح شده است.

سکینه خاتون مهدیان‌پور اظهار کرد: در یک سال گذشته ۲۵ درصد رشد در تعداد امانت کتاب داشتیم که این برای استان خوشایند و امید آفرین است.

وی افزود: کی از ابزار های مهم برای جذب مخاطب، سالن های مطالعه است که فضای مطالعاتی را با حداقل هزینه فراهم کرده‌ایم.

این مسئول گفت: در سال گذشته پنج هزار و ۴۲۵ برنامه در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای اجرا شد.

این مسئول درباره برنامه‌های ویژه این نهاد اظهار کرد: نشان ادبی سرو سرخ، ساحل دانایی، طرح نقد و بررسی نویسندگان برتر کشوری با عنوان فرازه و مازندران نگاران که یکی از چهار برنامه شاخص هفته مازندران بود از جمله این برنامه‌های ویژه است.

مهدیان‌پور ادامه داد: همایش کسب و کار کوچک، عصر شعر اسم شب صبح است، کارگاه داستانک نویسی، جشنواره نقالی، دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و موارد دیگر از جمله برنامه‌هایی بود که در یک سال گذشته به عنوان برنامه‌های شاخص در استان با حضور گسترده اعضا برگزار شد.

وی با اشاره به شعار هفته کتاب امسال مبنی بر اینکه آینده خواندنی است، گفت: برای اجرای برنامه‌های هفته کتاب، نیازمند هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها هستیم.

در این نشست پوستر هفته کتاب رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها