شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
۳۹ هزار کتاب و ۱۵۶۰۰ عضو فعال/ کانونی برای اهالی کتاب در دیار سربداران

خراسان‌رضوی - فرهنگسرای امام رضا(ع) یکی از گنجینه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی درسبزوار است که در راستای توسعه و ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم این شهر راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، عملیات اجرایی احداث فرهنگسرای امام رضا (ع) از سال ۱۳۹۰ توسط سازمان عمران و توسعه آستان قدس رضوی آغاز شد و در پرتوی عنایات خاصه حضرت امام رضا (ع) و بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای با رویکرد تحقق منشور هفتگانه آستان قدس رضوی و اثرگذاری این نهاد مذهبی در فضای عمومی کشور و جهان اسلام با حضور تولیت وقت آستان قدس رضوی در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۵ افتتاح شد.

این مجموعه در بلوار توحید شهرجنب بوستان شهدای گمنام احداث شده است و از مهم‌ترین زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان سبزوار محسوب می‌شود.هم اکنون این فرهنگسرا توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اداره می‌شود و همه روزه پذیرای خیل عظیم اهالی علم و فرهنگ است.

فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار با زیربنای ۳۴۵۰ متر و براساس معماری ایرانی اسلامی ساخته شده که دارای سالن آمفی تئاتر با مساحتی حدود ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۲۰ نفر است که از زمان افتتاح این فرهنگسرا خدمات و برنامه‌های فرهنگی متعددی با موضوعات سبک زندگی اسلامی و معارف رضوی اجرا و ارائه شده است.

وجود کتابخانه و تالار مطالعه مستقل خواهران و برادران به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع، کلاس‌های آموزشی مهدالرضا (ع)، کارگاه های آموزش قرآن و نهج البلاغه، واحد ادبیات قرآنی کودکان، مهدالرضا و نگارخانه‌های فرهنگی با زیربنای ۵۵۰ مترمربع از دیگر ویژگی‌های فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار به شمار می‌رود.
 

مخزنی با ۳۹ هزار کتاب

آستان قدس رضوی در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی، تقویت اصول و مبانی دینی اعتقادی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان و ترویج معارف اهل بیت (ع) اقدام به احداث کتابخانه‌هایی با کاربری‌های مختلف کرده است که به دلیل برخورداری از فضای معنوی و مناسب و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی مورد استقبال گسترده دوستداران علم و دانش قرار گرفته است. یکی از این کتابخانه‌ها، کتابخانه عمومی فرهنگسرای امام رضا (ع) است.

این کتابخانه دارای تالار مطالعه و عمومی و اختصاصی مستقل خواهران و برادران به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع، بخش‌های مختلف مخازن کتاب به صورت قفسه باز، واحدهای اینترنت و سمعی بصری است.

مخزن کتاب این مجموعه دارای ۳۹۰۰۰ نسخه کتاب در موضوعات مختلف عمومی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، دانشگاهی می باشد که به صورت قفسه باز ایجاد شده است و اعضای کتابخانه می‌توانند خود به جست وجوی کتاب پرداخته و با مجموعه کتب این کتابخانه آشنا شوند.

در بخش سمعی بصری این کتابخانه مجهز به ۱۲ سیستم رایانه متصل به اینترنت، اسکنر و پرینتر است که در این بخش تعداد ۳۷۰۰ نرم افزار وDVD/CD آموزشی در موضوعات مختلف علمی، سرگرمی با امکان امانت به اعضا موجود است.

مخاطبین این مجموعه شامل دانش‌آموزان، دانشجویان و اهالی علم و فرهنگ سبزوار است و در حال حاضر این کتابخانه دارای بیش از ۱۵ هزار و ششصد نفر عضو فعال است.

تالار مطالعه این کتابخانه در محیطی آرام و زیبا و با ظرفیت ۲۲۴ نفر در حال خدمت رسانی به نوجوانان و جوانان شهرستان است و به صورت میانگین این فرهنگسرا روزانه پذیرای ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

مطبوعات کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار از دیگر بخش‌های این مجموعه است که دارای جراید تخصصی، نشریات و مجلات کثیرالانتشار در سطح کشور و مراکز آموزش عالی است که در این بخش اطلاعات روز و علمی پژوهشی به مخاطبین ارائه می‌شود.

اختصاص بخش مجزا به کودکان

کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار دارای بخشی مجزا ویژه کودکان است که در این مجموعه تلاش شده با فراهم‌آوری کتاب‌های مخصوص کودکان و نوجوانان برای تشویق و ترغیب به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سنین کودکی و نوجوانی فعالیت‌های خوبی انجام شود.

در این بخش منابعی شامل کتب مختص کودکان و نوجوانان با موضوعات علمی، مذهبی، تاریخی، سرگرمی، قصه و رمان و لوح های فشرده آموزشی و درسی موجود است.

همچنین این فرهنگسرا هرساله همزمان با مهرماه و آغاز سال تحصیلی پذیرای نونهالان قرآن آموز می‌شود امسال نیز با برپایی کلاس‌های مهد الرضا میزبان ۲۴۰ کودک و نونهال قرآنی است.

فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار با برنامه‌ریزی و برپایی کلاس‌های آموزشی اوقات فراغت از جمله روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، تفسیر، نهج البلاغه، خوشنویسی و هنر پذیرای کودکان، نوجوانان و جوانان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها