سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
افتتاح سه باب کتابخانه در استان یزد / اجرای طرح بقچه کتاب در ۳۰ مدرسه یزد همزمان با هفته کتاب

یزد - افتتاح سه باب کتابخانه عمومی و خیری در یزد و همچنین اجرای بیش از ۶۰۰ برنامه نیز با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان از جمله برنامه‌های هفته کتاب در استان یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، حسین دشتی صبح سه‌شنبه در نشست هماهنگی برنامه‌های هفته کتاب استان یزد گفت: سی و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «آینده خواندنی است» با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار می‌شود وامیدواریم برنامه‌های محتوایی مناسبی را نیز برای عمومی کردن کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

وی افزود: هر کدام از روزهای هفته کتاب به نام خاصی نامگذاری شده است که دستگاه‌های متولی بحث کتاب و کتابخوانی می‌توانند بر این اساس برنامه‌ریزی کرده و مشارکت و حضور مردم را در برنامه‌های خود داشته باشند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: با ابلاغ وزیر کشور استانداران به عنوان رئیس هفته کتاب استان‌ها انتخاب شده‌اند وامیدواریم به زودی نیز ویژه برنامه این روز را با حضور استاندار یزد داشته باشیم.

اجرای برنامه‌های اداره کل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با رویکرد آسیب‌شناسی و فعالیت‌های ترویجی کتاب


سعید زارع، مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی استان یزد نیز در این مراسم گفت: کتاب نقش بی‌بدیلی در تمام جوامع از قبل، امروز و آینده ایفا می‌کند و به عنوان رسانه نرمی است که هر کسی با آن دمخور بود سلامت جسمی، معنوی و فکری پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: امیدواریم در جامعه کتاب محوریت خود را پیدا کند که این نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و با حضور اقشار مختلف مردمی باشد.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی استان یزد ادامه داد: ما در سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی استان برنامه‌های مختلفی در زمینه کتاب داریم که هدف تعمیق محتوایی برنامه‌ها است.

زارع ادامه داد: دیدار ناشران و نویسندگان با امام جمعه یزد، آیین غبار روبی مزار شهدا، نشست تبیینی، آموزش مسائل مربوط به کتاب و اسناد در شهرستان‌ها، نشست یا شاخصین شهرستانی، جلسه با ناشران استانی، نشست با اصحاب رسانه، برگزاری نمایشگاه سیر تطور کتاب و صنعت چاپ و نشر در استان یزد از جمله برنامه‌های ما در استان است.

وی افزود: با توجه به رویکرد سیاستگذاری ما در سازمان سعی داریم که نشست‌اندیشه ورزی با موضوع آسیب‌شناسی کتاب و کتابخوانی در یزد داشته باشیم.

وی گفت: نمایشگاه انتشارات سازمان، تجلیل از خیرین برتر و خانواده‌ها شهید کتابدار، بازدید از سایت کتابخانه ملی از جمله اقدامات دیگر ما است.

زارع گفت: تهیه بوک اسکن برای کتاب‌های خطی یکی از اقدامات مناسبی است که در استان انجام شده و از افرادی که نسخه‌های خطی درخواست می‌کنیم حداقل برای اسکن و ماندگاری این هویت و اصالت به این مرکز مراجعه کنند.

افتتاح سه باب کتابخانه عمومی و خیری همزمان با هفته کتاب در یزد

حامد عطارها، معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این مراسم گفت: همزمان با هفته کتاب در مجموع در ۱۱۲ باب کتابخانه ۶۰۰ برنامه در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: شروع برنامه‌های هفته کتاب نهاد با پویش شعر مقاومت با موضوع اسم شب صبح است آغاز می‌شود و افتتاح نمایشگاه عکس هنرهای تجسمی در کتابخانه مرکزی، افتتاح کتابخانه روستای عاصم اسفیج بهاباد، افتتاح کمال الدین وحشی بافقی، افتتاح کتابخانه آیت الله ابوترابی روستای اله آباد زارچ، دیدار با اعضای کتابخانه، سلسله نشست‌های کتاب، یزد و فرهنگ با حضور نویسندگان یزدی از جمله اقدامات ما است.

عطارها بیان کرد: قصه گویی در مدارس، زنگ کتابخوانی در مدارس، بازدید مدارس از کتابخانه، رونمایی نویسندگان کوچک در یزد از جمله برنامه‌های دیگر ما است.

اجرای طرح وقف کتاب در بین دانش‌آموزان مناطق محروم یزد

احمد عظیمی فر مدیر اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز در این مراسم گفت: ما فرهنگسرایی آماده افتتاح داریم که با عنوان نهال و به صورت تخصصی کودک در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در این فرهنگسرا در بوستان فخار به مناسبت هفته کتاب ۱۶ تا ۱۸ آبان ماه، نمایشگاه «کتابک» برگزار می‌شود که کتاب‌های تخصصی کودک کتاب‌های مختلفی اهدا می‌شود.

عظیمی ادامه داد: حضور فرهنگسراها در مدارس منطقه و اجرای قصه گویی، آب بازی‌های خاص کودکانه، نذرکتاب در مناطق محروم از جمله اقدامات است.

وی بیان کرد: در هر هفته در مدارس منطقه ناحیه دو گردش و وقف کتاب داریم و جدای از برنامه‌های فرهنگی میز کتاب اجرایی می‌شود.

وی گفت: طرح بقچه کتاب به عنوان طرح دیگر ما است که خانه شعر و ادب ما با همکاری آموزش پرورش در سی مدرسه برنامه‌ها را اجرایی می‌کنیم.

برگزاری جشنواره مهر دانایی با محوریت کانون پرورش فکری یزد

آخوندی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های کانون گفت: کانون در طول سال سعی داشته کتاب و کتابخوانی را به فرایند تبدیل کند و تمامی فعالیت‌های ما مبتنی بر بحث کتاب است.

وی افزود: شیوه‌نامه ترویج کتاب و کتابخوانی در استان طراحی کرده‌ایم و در این برنامه‌ها نیز از این شیوه‌نامه استفاده می‌کنیم.

آخوندی ادامه داد: مهرواره «در مسیر دانایی بر بال کتاب» ویژه برنامه هفته کتاب و کتابخوانی یکی از برنامه‌های اصلی ما است که این مهرواره، جشن ترویج کتابخوانی همزمان با سراسر کشور در یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: ایجاد باشگاه‌های کتابخوانی مراکز ویژه اعضا و طرح کانون مدرسه، طرح نقد کتاب با عنوان «صمیمانه با کتاب» ویژه مربیان و کارشناسان ستاد، برگزاری ویژه برنامه ادبی دو پنجره با رویکرد نقد و بررسی کتاب با حضور یک شاعر یا نویسنده کشوری، طرح نقد کتاب «صمیمانه با کتاب»، پویش ملی کتاب خوانیکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پویش کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مسابقه ملی کتابخوانی در بستر مجازی نیز از جمله برنامه‌های دیگر ما است.

آخوندی گفت: برگزاری پنجمین جشنواره قصه گویی چله قصه‌ها با رویکرد قصه‌های بومی محلی با لهجه یزدی و محلی استان یزد و همچنین برگزاری مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی در اردکان از جمله برنامه‌های دیگر ما است که‌امیدواریم با حضور مردم استان شاهد فعال‌تر شدن فضای فرهنگی و شاد برای کودکان و نوجوانان باشیم.

وی بیان کرد: اهدا ۸۰۰۰ جلد کتاب به مساجد و مدارس مناطق محروم و روستاها نیز از جمله برنامه‌های دیگر ما است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط