شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کتاب «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا» منتشر شد

قزوین- کتاب «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا در مطبوعات و آرشیو اسناد ملی» در مورد زندگینامه، آثار و فعالیت‌های ابوالحسن صبا موسیقیدان شهیر و فقید ایران است که منتشر و به بازار کتاب ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، صبا از جمله موسیقیدانان تاثیرگذار در تاریخ موسیقی ایران است که با اهتمام به پرورش شاگردان متعدد و انتشار ردیف سنتور، نام خود را در تاریخ هنر ایران جاودانه کرد.

مهدی نورمحمدی در توضیح این کتاب گفت: این کتاب حاوی دو بخش است: در بخش اول، که حاصل بررسی و جستجوی گسترده در روزنامه‌ها و مجلات بعضاً دشواریاب یا کمیاب است، هرگونه خبر مرتبط با ابوالحسن صبا، اعم از اعلان و گزارش کنسرت‌ها، فعالیت‌های هنری، زندگی و آثار، خاطرات و مسائل مربوط به درگذشت، خاکسپاری و مجالس یادبود و نیز نوشته‌های پژوهشگران دربارۀ وی گردآوری شده است.

وی با اشاره به تهمیت نوشته‌ها و مقالات ابوالحسن صبا که در این کتاب منتشر شده، بیان کرد: ازجمله نکات برجستۀ این بخش، گردآوری نوشته‌ها و مقالات صبا دربارۀ «سنتور»، «پنج‌ضربی و هفت‌ضربی» و «نواختن رنگ» است که دربردارندۀ نکات سودمندی برای علاقه‌مندان خواهد بود.

نورمحمدی تشریح کرد: بخش دوم کتاب نیز اختصاص به اسنادی دارد که از آرشیو سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران استخراج و بازخوانی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب پیش‌رو، در کنار آثار پیشین، با ارائۀ اخبار، اسناد و نکات نویافته و منتشرنشده، موجب شناخت بیشتر ابوالحسن صبا می‌شود و دریچۀ جدیدی به روی محققان و علاقه‌مندان این موسیقیدان بزرگ می‌گشاید.

مهدی نورمحمدی در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی را در حوزه موسیقیدانان ایرانی منتشر کرده است از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب اخبار و اسناد کلنل علینقی وزیری، کتاب اخبار درویش‌خان در مطبوعات، از دوران قاجار تا عصر حاضر و کتاب اخبار کنسرت دربرگیرندۀ اخبار مربوط به اجرای کنسرت در ایران از قدیمی‌ترین دوران در عصر قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰ خورشیدی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها