چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
بیهقی خوانی در شهر قابوس‌ بن وشمگیر آغاز شد

گلستان- داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس گنبدی گفت: جلسات خوانش گروهی تاریخ بیهقی در شهرستان گنبدکاووس برای عموم علاقه‌مندان آغاز شد.

ابوالفضل رضا قوچانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گنبدکاووس، گفت: از شامگاه سه‌شنبه ۹ آبان ماه جلسات جمع خوانی تاریخ بیهقی اثر معروف و ماندگار ابوالفضل بیهقی نویسنده و تاریخ‌نگار ایرانی با حضور علاقه‌مندان به متون کهن در نگارخانه پارک شهر گنبدکاووس آغاز شد.

وی درباره هدف از برپایی این نشست که مقرر است هفته‌ای یک‌بار به مدت ۲ ساعت برگزار شود، افزود: بنا داریم در یک بازه زمانی مشخص ضمن خوانش این کتاب ارزشمند، درباره مؤلف، علت تألیف و موقعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمانه تألیف کتاب به بحث و تبادل‌نظر بنشینیم.

قوچانی سپس با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته کتاب قابوس‌نامه اثر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر زیاری که شامل ۴۴ فصل و از آثار ادبیات تعلیمی است را جمع خوانی و تجزیه‌وتحلیل و به اتمام رساندیم، گفت: تمرکز جمع ما خوانش متون ادبی و داستانی کهن است و بنا داریم پس از اتمام تاریخ بیهقی به سراغ گلستان سعدی برویم.

ابوالفضل رضا قوچانی افزود: در ادامه راه به دنبال تأسیس بنیاد قابوس‌نامه هستیم تا در کنار دیگر علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب کهن خصوصاً به چهره‌ای چون عنصرالمعالی خالق قابوس‌نامه، بیشتر از گذشته فرهنگ و ادب کهن دیار گنبدکاووس را معرفی کنیم.

به گزارش ایبنا، تاریخ بیهقی یا تاریخ مسعودی کتابی نوشته ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی و دودمان غزنوی است.

ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی متولد ۳۸۵ هجری قمری در حارث‌آباد بیهق (سبزوار کنونی) است و در ۴۷۰ هجری قمری در غزنین درگذشته است. او مورخ و نویسنده ایرانی در دربار غزنوی بود و در کتابش توانست بخش مهمی از تاریخ ایران را حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها