دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
روستای «پشت‌قلعه آبدانان» در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزیده شد

ایلام - معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: روستای پشت‌قلعه آبدانان به عنوان یکی از روستاهای برگزیده در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، معرفی شد.

منصور محبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: روستای پشت‌قلعه آبدانان به عنوان یکی از روستاهای برگزیده نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شد.

وی ادامه داد: زنده کردن هویت و فرهنگ روستایی و عشایری و سرعت بخشیدن به نهضت توانمندسازی فرهنگی روستائیان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از اجرای آن‌ها، از اهداف این جشنواره است.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط میان اهالی قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر، بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی با مشارکت آنان در بحث‌های گروهی، کمک به تاسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاس و عادت‌دادن دانش‌آموزان برای مراجعه به کتاب‌فروشی‌های روستاها از اهداف دیگر این جشنواره است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: خوشبختانه روستای پشت‌قلعه شهرستان آبدانان با ارسال آثار برتر و دارای عیارهای برجسته، در این دوره از جشنواره توانست جزو برگزیدگان قرار گیرد و معرفی شود.

به گزارش ایبنا؛ روستای پشت‌قلعه، روستایی در دهستان جابر انصار از توابع بخش مرکزی شهرستان آبدانان استان ایلام است. فاصله آبدانان از شهر ایلام ۲۸۳ کیلومتر است. این روستا در ۵ کیلومتری جنوب آبدانان قرار دارد و دارای جنگل‌های بلوط و خاکی حاصلخیز، برای کشاورزی است. در این روستا آثاری از دوره ساسانیان به جا مانده است. ساکنین روستا به زبان کردی صحبت می‌کنند. به دلیل قدمتی که روستا دارد توسط سازمان میراث فرهنگی محافظت و مرمت شده و در سال ۱۳۸۱ در شمار آثار ملی قرار گرفته است.

«برنامه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود و بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. دهیاران، شورای اسلامی روستا، بخشداران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، مدارس، و سایر نهادی فرهنگی و تشکل‌های مردمی نقش مهمی در معرفی روستاهای دوستدار کتاب دارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها