چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
«گلوله فیروزه‌ای» حقایق فراموش‌شده‌ای را از حکومت پهلوی به یاد می‌آورد

فهیمه شهابیان مقدم، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو گفت: این کتاب سعی دارد تا حقایق فراموش‌شده‌ای را از حکومت پهلوی به یاد مخاطب بیاورد. اینکه در دورترین نقاط کشور نیز استبداد شاه و حکومت احساس می‌شد و همه مشتاق پیروزی انقلاب بودند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): فهیمه شهابیان مقدم، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش رمان بزرگسال به ویژگی کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب «گلوله فیروزه‌ای» داستانی را در فضای انقلاب سال ۱۳۵۷ در خراسان جنوبی روایت می‌کند. در این کتاب شاهد سیر رشد و تغییر قهرمان زن داستان هستیم. داستان از بیرجند آغاز می‌شود و پس از کش‌وقوس‌هایی قهرمان داستان با وقوع زلزله طبس به این شهر می‌رود و اتفاقات مهمی در زندگی او رخ می‌دهد.

وی افزود: رمان انقلابی که وقایع و رخدادهای آنها در تهران و شهرهای بزرگ اتفاق افتاده باشد، زیاد است اما ویژگی مهم «گلوله فیروزه‌ای» این است که از مرکز دور شده و مبارزات مردمی دور از پایتخت را روایت می‌کند. به نظر می‌رسد که از این قبیل آثار که به شرح مبارزات مردم غیر پایتخت‌نشین پرداخته باشد، خیلی کم داریم.

شهابیان مقدم بیان کرد: این کتاب سعی دارد تا حقایق فراموش‌شده‌ای را از حکومت پهلوی به یاد مخاطب بیاورد. اینکه در دورترین نقاط کشور نیز استبداد شاه و حکومت احساس می‌شد و همه مشتاق پیروزی انقلاب بودند. رمان «گلوله فیروزه‌ای» برای مخاطب جوان که رمان و هنر را به خواندن تاریخ ترجیح می‌دهد، مفید است و چه بسا مخاطبانش را به تاریخ خواندن و پیدا کردن حقایق به دور از فضای پر از دروغ رسانه سوق دهد. داستان دیگری نیز در دست نگارش دارم که باز هم در شهر و اقلیمی دور از پایتخت و در فضای انقلاب رخ می‌دهد.

فهیمه پوریا، ویراستار کتاب گلوله فیروزه‌ای از کتابستان معرفت نیز در بخش ویرایش رتبه شایسته تقدیر را به خود اختصاص داد. وی در سخنانی کوتاه درباره کتاب گفت: کتاب گلوله فیروزه‌ای از داستان خوبی برخوردار است. سبک اتفاقاتی که در این کتاب رخ می‌دهد، برای مخاطب جالب و خواندنی است و من این کتاب را ویرایش کرده‌ام.

وی افزود: کتاب گلوله‌فیروزه‌ای به شرح دوره پهلوی پرداخته است و مخاطب در این کتاب شاهد تقابل گروه‌های موافق و مخالف و مبارز و غیرمبارز با هم است. اما نکته جالب توجه پرداختن نویسنده به واقعه زلزله طبس است. خواندن کتاب «گلوله فیروزه‌ای» برای من که این قسمت از پهنه وسیع کشورمان را نمی‌شناختم، جالب توجه و قابل تامل بود.

برگزیدگان سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی، کودک و نوجوان و داستان و رمان بزرگسال دوشنبه یکم آبان‌ماه در تالار وحدت معرفی شدند. با نظر گروه‌های داوری و هیئت‌های نخبگانی کتاب «گلوله فیروزه‌ای» تالیف فهیمه شهابیان مقدم که از سوی انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسید، در ردیف آثار برگزیده قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها