سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
رونمایی از نخستین دانشنامه دفاع مقدس در یزد/ دانشنامه متقن‌ترین اثر دفاع مقدس است

یزد - دانشنامه دفاع مقدس یزد به عنوان نخستین دانشنامه دفاع مقدس کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی پس از هشت سال تحقیق و پژوهش رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از دانشنامه دفاع مقدس استان یزد به عنوان نخستین دانشنامه دفاع مقدس کشور پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور مسئولان بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور در محل سالن شهید عباسپور یزد برگزار شد.

منصور زارع مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد در این مراسم گفت: سال گذشته دانشنامه دفاع مقدس استان یزد در نمایشگاه تهران به رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ارایه و تأیید شد که پس از تأییدهای نهایی، امروز به عنوان نخستین دانشنامه دفاع مقدس کشور در یزد رونمایی می‌شود.

وی افزود: این دانشنامه نمایانگر زحمات رزمندگان دفاع مقدس در بخش‌های مختلف است که هشت سال رشادت‌های رزمندگان استان یزد را ثبت کرده است.


زارع گفت: تدوین این دانشنامه هشت سال به طول انجامیده است.

امروز یکی از آرزوهای بنیاد آثار و حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این استان با معنویت به ثمر نشسته است

امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مراسم ضمن محکومیت جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار کودکان و زنان غزه گفت: امروز مردم بی‌دفاع فلسطین تاوان ددمنشی‌های رژیم صهیونیستی را می‌پردازند و زیر سخت‌ترین بمباران‌های دشمن با پشتوانه استکبار جهانی‌ایستاده اندو دلیرانه مقاومت می‌کنند.

وی گفت: خون کودکان فلسطینی دامن خونخواران رژیم صهیونیستی را بگیرد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: امروز یکی از آرزوها، اهداف و وظایف بنیاد آثار و حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این استان با معنویت به ثمر نشسته است که از محققان دانشجویان اساتید و پژوهشگران استان تشکر می‌کنیم.

وی افزود: دانشنامه شامل همه محتوای دفاع مقدس و آنچه به نظر پژوهشگران رسیده و مستند شده، اطلاق می‌شود و در این بخش هر آنچه از قسمت‌های مختلف در دفاع مقدس نقش داشته مورد پژوهش قرار گرفته و مقاله‌نویسی می‌شود که دایره المعارف اطلاعات و اسناد دفاع مقدس در استان یزد به صورت مکتوب و مجموعه ارایه شده است.

سهرابی ادامه داد: در دانشنامه آنچه در دفاع مقدس ماندگار است تبدیل به دانش مکتوب و سند شده تا درسطح ملی و حتی بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: دانشنامه دفاع مقدس متقن‌ترین و ماندگارترین اثر دفاع مقدس است که پژوهشگران حال و آینده می‌توانند به آن استناد کنند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: از ملزومات تمدن نوین، دانشنامه دفاع مقدس است و اگر دفاع مقدس را قله بدانیم، جریان مقاومت دامنه این قله است که اتکای جریان مقاومت و آزادی خواهان جهان به این دانشنامه‌ها به عنوان زیرساخت‌های تمدن نوین بسیاری اساسی است.

وی گفت: این دانشنامه کاربردهای تاریخی دارد که از تحریف دفاع مقدس جلوگیری می‌شود.

سهرابی ادامه داد: الان دانشنامه و مقالات دانشنامه بر اساس نظر دانشگاه‌ها می‌تواند جز تحقیقات هیأت علمی قرار گیرد و توسط دانشگاه‌ها مورد پذیرش قرار گیرد که این می‌تواند بسیار مهم و اساسی در ثبت تاریخ دفاع مقدس باشد.

وی در پایان گفت: در استان یزد زودتر از استان‌های دیگر به نتیجه رسیده است که این اقدام نگاه علمی پژوهشی به دفاع مقدس را محیا می‌سازد و گفتمان‌سازی دفاعی را برای جوانان و آیندگان فراهم کرده و فرهنگ‌سازی می‌کند.

دانشنامه سندی برای حفظ و نشر دفاع مقدس است

سردار علی باباخانی رئیس مرکز دانشنامه دفاع مقدس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی و دین ما نیز دینی فرهنگی است که ابزار اصلی آن نیز بیان و کلمه است.

وی افزود: در انقلاب ما آنچه از بیان حضرت امام (ره) ناشی شد در قالب بیان بود و آنچه از گذشته به ما رسیده بیان است و از ما نیز در این قالب به آیندگان می‌رسد.

رئیس مرکز دانشنامه دفاع مقدس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: دفاع مقدس گنجینه‌ای است که همه نیازهای انقلاب برای تداوم را تولید کرده تا بتوان برای همه نسل‌ها کشف کنیم.

وی گفت: انقلاب چهل سال را پشت سر گذاشته و بیانیه گام دوم نیز منشور برای دهه‌های آینده است که این نیازمند سوخت پاک و پر انرژی است.

باباخانی بیان کرد: ما برای بهره‌برداری از این گنجینه نیاز به راهی داریم که بهترین راه به تصویر کشیدن و حفظ این گنجینه است.

وی افزود: رسالت ما این است برای حفظ دفاع مقدس این سند را آماده کرده و در اختیار همه اعصار قرار دهیم و معتقدیم که دانشنامه واقعیت‌ها را ثبت می‌کند و سندی برای حفظ و نشر دفاع مقدس است.

در این مراسم حسین کریمی پناه، خوانند یزدی از سرود «سلام یزد» که نام ۱۴ سردار شهید را در اشعار خود استفاده کرده بود رونمایی کرد و در پایان نیز از دانشنامه دفاع مقدس استان یزد به عنوان نخستین دانشنامه دفاع مقدس کشور رونمایی شد.

کتاب دانشنامه دفاع مقدس استان یزد کاری از پژوهشگران یزدی در ۴۰۴ مدخل است هشت سال تهیه این کتاب به طول انجامیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط