چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
«فصل توت‌های سفید» پیوندی بین انقلاب فردی و درونی به انقلابی اجتماعی است

سیده‌عذرا موسوی برگزیده بخش رمان بزرگسال جایزه شهید اندرزگو گفت: در «فصل توت‌های سفید»، انقلابی فردی و درونی به انقلابی اجتماعی که نتیجه آگاهی و بیداری یک ملت است، پیوند می‌خورد و به سیل خروشان آن می‌پیوندد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سیده‌عذرا موسوی برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش رمان بزرگسال در شرح ویژگی کتاب «فصل توت‌های سفید» گفت: در «فصل توت‌های سفید»، انقلابی فردی و درونی به انقلابی اجتماعی که نتیجه آگاهی و بیداری یک ملت است، پیوند می‌خورد و به سیل خروشان آن می‌پیوندد.

وی افزود: در این رمان، «فروغ»، دختر جوانی که روزگاری پایش به شهر نو باز شده و اکنون باید با تبعات این انتخاب دست‌وپنجه نرم کند، با جوانی انقلابی روبه‌رو می‌شود و پا در مسیری می‌گذارد که نگاهش را به زندگی و خود تغییر می‌دهد. در این اثر کوشیده‌ام با زبانی قوی به بیان قصه خود در چهارچوب پیرنگی سالم بپردازم و تصویر درستی از زندگی مردم ارائه دهم.

سیدعذرا موسوی بیان کرد: من در «فصل توت‌های سفید» به وضعیت زنان در دوره پهلوی اول و دوم نظر داشته‌ام. یکی از دستاوردهای این رژیم برای زنان، ظهور پدیده‌ای به نام «شهر نو» بود. این محله در همان زمان به «قلعه خاموشان» نیز معروف بود و زنان آن را «ساکنان محله غم» می‌نامیدند. ولی چرا؟ چون در این محله حدود ۱۵۰۰ زنی که غالب آن‌ها یا از طرف خانواده‌ها طرد و یا خود فرار کرده و ربوده شده بودند، به تن‌فروشی مشغول بودند. سرمایه‌ای که باید صرف عشق‌ورزی در سایه خانواده می‌شد و نقش زیبای مادری و همسری را خلق می‌کرد، به تاراج رفته بود.

وی در ادامه گفت: برایم سؤال بود که برخورد انقلاب و یا فردی انقلابی با پدیده‌ای مثل شهر نو و ساکنان محله غم چگونه می‌تواند باشد، این بود که داستان فروغ، فردی که از این محله نجات یافته بود، در مواجهه با فردی به نام امیر که نقش منجی را داشت و سرنوشتش بی‌شباهت به مسیح نبود، شکل گرفت. البته حادثه کانونی در این رمان، واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ است که به تعبیری روزی است که رژیم تیر خلاص را به خود زد. ماجرای میدان ژاله، اتفاق عجیبی است که خشم عمومی را به اوج رساند و کار انقلاب را سرانجام بخشید. حالا امیر در بحبوحه این حادثه ناپدید می‌شود و سرگشتگی و حیرانی فروغ آغاز می‌شود.

نویسنده کتاب «فصل توت‌های سفید» افزود: تلاش کرده‌ام تا چهره‌ای نزدیک به واقعیت از وضعیت ایران در دوره پهلوی اول و جنگ جهانی دوم، پهلوی دوم و شعار رسیدن ایران به دروازه‌های تمدن و وقایع انقلاب در ماه‌های پایانی نشان بدهم. برای این کار بسیار تحقیق کرده‌ام و کوشیده‌ام حقایق را بازتاب بدهم. در حال حاضر در حال نگارش رمانی با موضوع واقعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب برای گروه سنی بزرگسال هستم.

برگزیدگان سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی، کودک و نوجوان و داستان و رمان بزرگسال دوشنبه یکم آبان‌ماه در تالار وحدت معرفی شدند. با نظر گروه‌های داوری و هیئت‌های نخبگانی کتاب «فصل توت‌های سفید» تالیف سیده عذرا موسوی که از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسید، در ردیف آثار برگزیده قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها