سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
حضور امیدبخش نوقلمان زیر ۱۸ سال در دومین دوره «قاصدک»

کبری بابایی، رئیس امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی گفت: نکته مهم دوره آموزشی «قاصدک» حضور ویژه شرکت‌کنندگان بالای ۱۵ سال در آن است. این بچه‌ها با وجود اینکه از لحاظ سنی، سن پایین‌تری داشتند؛ اما کیفیت آثارشان طوری بود که که بدون در نظر گرفتن شرایط سنی، توانستند با بزرگسالان رقابت کنند و به این دوره راه یابند.

کبری بابایی از مسئولان برگزاری دومین دوره آموزش مبانی شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خصوص محتوای ارائه‌شده در این دوره گفت: به لطف خدا این دوره تا حد خیلی زیادی به آن چیزهایی که می‌خواسته رسیده است. این از حضور پررنگ مخاطبان و اشتیاق آنان برای ادامه و نظری که دارند مشخص است. تلاش ما این بود که در این دوره مخاطبان خود را با ژانرها و گونه‌های ادبی بیشتری آشنا کنیم، مختصات ادبیات کودک و جایگاه آن را بهتر بشناسند و بتوانند نگاهی تقریباً جامع به موضوعات و دغدغه‌های ادبیات کودک داشته باشند. در این دوره یک فعالیت کارگاهی در هفت کارگاه، سه نشست سخنرانی و دو جلسه سخنرانی و تبادل تجربه برگزار کردیم.

وی افزود: ما در این دوره از دو استاد بهره گرفتیم: مهدی مردانی و محمد گودرزی دهریزی. این دو استاد دو مبحث را بیان کردند. اینطور نبود که جلسه اول کارگاه یک موضوع بیان شود و جلسه دوم موضوعی دیگر. ما یک سلسله بحث کارگاهی را برای این دوره پیش‌بینی کرده بودیم. بحث کارگاهی با سخنرانی فرق می‌کند و ما در کارگاه‌ها یک موضوع دنباله‌دار را دنبال می‌کردیم. در سخنرانی بر اساس تخصص استادان موضوع پیشنهاد می‌دهیم تا صحبت کنند؛ اما فرآیندی که در کارگاه دنبال می‌شود به این صورت است که مخاطب را از نقطه آ به نقطه ب می‌رساند. این مسیری است که یک استاد باید طی کند و در ادامه هم تمرینات را به شکل کامل اجرا کند تا هنرآموزان بر اساس تمرینات ارزیابی شوند.

بابایی راجع‌به تعداد شرکت‌کنندگان این دوره گفت: شرکت‌کنندگان این دوره، برگزیدگان دوره قبل هستند. ما در دوره قبل، ۹۲ شرکت‌کننده داشتیم که از این بین حول و حوش ۵۵ نفر برای شرکت در این دوره انتخاب شدند. تعداد ۵۲ نفر در این دوره حضور داشتند و با یکدیگر رقابت کردند. برگزیدگان این دوره به مرحله سوم خواهند رفت. انتخاب برگزیدگان به این صورت است که پس از پایان دوره، کاری را که در این کارگاه اجرا کردند تکمیل و در یک زمان مشخص برای ما ارسال کنند. این آثار توسط استادان و داورانی از بیرون، بررسی می‌شود و برگزیدگان انتخاب می‌شوند. حالت مسابقه ندارد؛ اما ارزیابی آثار بر اساس کیفیت آنها است. نکته مهم این دوره حضور ویژه شرکت‌کنندگان بالای ۱۵ سال در آن است. این بچه‌ها با وجود اینکه از لحاظ سنی، سن پایین‌تری داشتند؛ اما کیفیت آثارشان طوری بود که که بدون در نظر گرفتن شرایط سنی، توانستند با بزرگسالان رقابت کنند و به این دوره راه یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها