دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
سخنان قدسي با سه پيامبر اولوالعزم(ع)

كتاب «سخنان قدسي يا سخن خدا با سه پيامبر اولوالعزم» با تهيه و تنظيم موسسه پيام امام هادي(ع) از سوي انتشارات پيام امام هادي(ع) به چاپ سوم رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر در بردارنده سه حديث قدسي خطاب به حضرت موسي(ع)، حضرت عيسي(ع) و پيامبر عظيم‌الشأن اسلام،حضرت محمد(ص) با خطاب يا موسي، يا عيسي و يا احمد است كه با اعراب‌گذاري و ترجمه فارسي عرضه شده است. 

در روزگار غربت معنويت كه مردم جهان با سرعت تمام به سوي ماديات و خواسته‌هاي دنيوي مي‌تازند و از خود بيگانگان، هيچ مسلك و مذهبي را جز در دايره خودكامگي و انسان‌مداري براي بشر تجويز نمي‌كنند، عرضه پيام‌هاي معنوي، گشودن روزنه‌اي است به ماوراي اين خودخواهي‌ها و تلاشي براي زدودن زنگار دنيازدگي از جان انسان فراموشكار بريده از آسمان و چسبيده به خاك است. 

با توجه به مضامين اين نوشتار، «احاديث قدسي» نوعي از اين پيام‌هاي روحاني و هشدارهاي معنوي‌اند كه خداوند مهربان در آنها با پيامبران خود به زبان پند و اندرز سخن گفته و ابواب حكمت و معرفت را به سوي ايشان و پيروانشان گشوده است و از آن‌جايي كه اين سخنان به ساحت قدس پروردگار ارتباط دارد، آنها را «حديث قدسي» ناميده‌اند و در تعريف آنها و تفاوتشان با قرآن و احاديث ديگر وجوهي بيان شده است. 

درباره يكي از تفاوت‌هاي اين احاديث با ديگر مطالب در اين كتاب آمده است: «اما الحديث القدسي؛ فهو كلام الله تعالي غير المنزل علي سبيل التحدي و التعجيز سواء نقله المعصوم عن الله بواسطة‌ الملك ام نقله من الكتب السماوية الماضية (حديث قدسي، سخن خداوند متعال است كه بر طريق اعجاز نازل نشده است چه معصوم آن را به واسطه فرشته يا از كتاب‌هاي آسماني پيشين نقل كند.»

كتاب حاضر، در برگيرنده سه حديث قدسي خطاب به سه پيامبر اولوالعزم(ع) است، البته بخشي از اين احاديث حاوي معاني بلند و دقيقي‌اند كه درك آنها نيازمند بهره‌گيري از راهنما و تدبر در مفاهيم آنهاست. در اين كتاب، تنها به ترجمه ساده آنها بسنده شده است. اين احاديث در كتاب‌هاي معتبري چون «كافي» اثر ثقة‌الاسلام كليني، «امالي» نوشته شيخ صدوق، «ارشاد القلوب» به قلم ديلمي و «تحف‌العقول» از حراني(ره) آمده است و ديگر علما نظير علامه مجلسي، شيخ حر عاملي و محدث نوري رضوان‌الله عليهم از آنها نقل كرده‌اند كه در آخر هريك از اين سه حديث به منابع آنها به طور كامل اشاره شده است. 

در بخشي از اين كتاب با عنوان مناجات خدا با موسي(ع) آمده است: «علي‌بن ابراهيم از پدرش از عمرو بن عثمان از علي‌بن عيسي در حديثي كه سند آن را به معصوم(ع) مي‌رساند نقل مي‌كند كه
"خداوند تبارك و تعالي با موسي همراز شد و در مناجات خود به او فرمود: اي موسي! در دنيا آرزويت دراز مگردان كه بدين سبب دل تو سخت شود، و سنگدل از من دور است.
اي موسي! آن‌گونه باش كه نسبت به تو شادمان باشم، شادماني من آنست كه فرمانم برند و نافرماني نشوم و با ترس [از من، هوي و هوس] دل خود را بميران و كهنه جامه و تازه دل باش؛ براي اهل زمين گمنام و براي آسمانيان شناخته شده باش، خانه‌نشين و چراغ شب باش و در پيشگاه من چون شكيبايان فروتن باش و مانند گنه‌كاري كه از دشمنش فرار مي‌كند، از بسياري گناهان به سوي من فرياد برآور و در اين كار از من كمك بخواه كه من يار و مددكار خوبي هستم."»
 
علي‌بن ابراهيم از پدرش از علي‌بن اسباط از ائمه معصوم(ع) نقل كرده كه در پندهاي خداوند به عيسي‌بن مريم(ع) آمده است:
«اي عيسي! من پروردگار تو و پروردگار پدرانت هستم، نامم واحد [و يكتا] است و من يگانه‌اي هستم كه همه چيز را به تنهايي آفريدم و هرچيز ساخته من است و همه به سوي من باز مي‌گردند.
اي عيسي! تو به فرمان من مسيح هستي و تو به اذن من از گل همچون پرنده مي‌آفريني و تو با كلام من مرده‌ها را زنده مي‌كني، پس به من مشتاق و از من بيمناك باش و هرگز از من، پناهي جز من نخواهي يافت.»
 
علامه مجلسي(ره) متن حديثي را از كتاب «ارشاد‌القلوب» ديلمي نقل كرده و در اين زمينه گفته است: از امير مومنان(ع) روايت شده كه پيامبر(ص) در شب معراج از پروردگار سبحان پرسيدند:
«پروردگارا: بهترين عمل كدام است؟
خداي عزيز و با شكوه فرمودند: نزد من هيچ چيز بهتر از توكل بر من و رضا به آنچه قسمت كرده‌ام نيست.
اي محمد! محبت من بايسته كساني است كه در راه من همديگر را دوست مي‌دارند و محبت من بايسته كساني است كه در راه من با هم مهرباني مي‌كنند و محبت من بايسته كساني است كه در راه من با هم پيوند مي‌يابند و محبت من بايسته كساني است كه بر من توكل مي‌كنند و براي محبت من نشان [حد و حدود] و سرآمد و پاياني نيست و هر زمان براي ايشان نشان [حدي] برافرازم، نشان [حدي ديگر] را پايين آورم، آنان كساني‌اند كه با ديد من به آفريده‌ها مي‌نگرند و نيازمندي‌هاي خود را به [در خانه] مخلوق نمي‌برند، شكم‌هايشان سبكبار از خوراك حلال است، خوشبختي [و سعادت] ايشان در دنيا ياد من و خشنودي من از ايشان است.
اي احمد! اگر دوست داري كه پارساترين مردم باشي، به دنيا بي‌ميل و به آخرت مشتاق باش.
پيامبر گفتند: معبودا! چگونه در دنيا زاهد و به آخرت راغب باشم؟
خداوند فرمودند: اندكي از خوراك و نوشيدني و پوشاك دنيا را [براي امروز خود] بردار و براي فرداي خود نيندوز و پيوسته به ياد من باش.
گفتند: پروردگارا! چگونه پيوسته به ياد تو باشم؟
خداوند فرمودند: با خلوت [و دوري] از مردم [دنيازده] و ناخوش داشتن شيرين و ترش [دنيا] و تهي ساختن شكم و خانه از [لذيذ و زيور] دنيا.
اي احمد! خود را دور بدار از اين كه همچون كودك باشي كه چون به سبز و زرد بنگرد دوست بدارد و چون چيزي از شيرين و ترش به او دهند فريب خورد.
پيامبر(ص) گفتند: پروردگارا! مرا بر عملي كه با آن به تو تقرب جريم راهنمايي كن.
خداوند فرمودند: شب خود را روز و روز خود را شب قرار ده.
پيامبر(ص) گفتند: پروردگارا! چگونه؟
خداوند فرمودند: خواب خود را نماز قرار ده و خوراك خود را گرسنگي....
اي احمد! آيا ندانستي چرا تو را بر همه پيامبران برتري دادم؟
پيامبر(ص) گفتند: پروردگارا! نه.
خداوند فرمودند: به سبب يقين و خوي نيك و بخشندگي ذاتي و رحمتي كه بر خلق داشتي، چرا كه اوتاد زمين اوتاد نشدند مگر با اين ويژگي‌ها.»
 
كتاب‌هاي اربعين علامه مجلسي، ارشادالقلوب ديلمي، امالي شيخ صدوق، بحارالانوار، تحف‌العقول عن آل‌الرسول(ص)، تفسير صافي، نورالثقلين، الجواهرالسنية في‌الاحاديث‌القدسية، روضه كافي، مرآة‌العقول و مستدرك‌الوسائل، منابع مورد استناد در تدوين اين اثرند. 
چاپ سوم كتاب «سخنان قدسي يا سخن خدا با سه پيامبر اولوالعزم» از سوي انتشارات پيام امام هادي(ع) در شمارگان 1500 نسخه، 142 صفحه و بهاي 12500 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط