شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳
«تاريخ ايران باستان» حسن پيرنيا به چاپ ششم رسيد

هفته گذشته، ناشران كتاب‌هاي تاريخي 39 عنوان كتاب تاريخي و 4 عنوان كتاب در حوزه جغرافيا به بازار كتاب عرضه كردند. در بين اين آثار، مجموعه «تاريخ ايران باستان» نوشته زنده‌ياد حسن پيرنيا ركورددار تعداد چاپ بود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ناشران كتاب‌هاي تاريخي،   39 عنوان كتاب اين حوزه را با چاپ‌هاي نخست و تجديد چاپي به بازار كتاب‌هاي تاريخي عرضه كرده‌ و برخي از اين كتاب‌ها به چاپ‌هاي ششم رسيده‌اند كه از جمله مي‌توان به كتاب «تاريخ ايران باستان» اثر شادروان حسن پيرنيا اشاره كرد.

اين كتاب‌ها بر اساس فهرست كتاب‌هاي منتشر شده، در بانك‌هاي اطلاعاتي خانه كتاب، صورت مي‌گيرند و با نگاهي گذرا مي‌توان دريافت كه اكثر اين 39 جلد كتاب در زمينه تاريخ ايران باستان به رشته تحرير درآمده‌اند.

در اين هفته در فهرست موضوعي كتاب‌هاي جغرافيايي، نام 4 كتاب در حوزه جغرافيا به چشم مي‌خورد. «فلسفه جغرافيا، شامل مهم‌ترين نكات درسي» اثر مهديه رنجبر و «جغرافياي طبيعي (اقليم) مرفولوژي» به قلم زهرا علي‌بخش و به كوشش انتشارات فرهيختگان دانشگاه منتشر شده‌‌اند.

همچنين «دايره‌المعارف شهرهاي جهان» به قلم عبدالحسين سعيديان و به كوشش انتشارات آرام در دسترس جغرافي‌پژوهان و «طراحي سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي» اثر "لن هيوود" با ترجمه حسين عالمي‌راد نيز در دسته كتاب‌هاي جغرافيايي قرار مي‌گيرند.

شايسته يادآوري است كه در دو هفته گذشته در فهرست موضوعي كتاب‌هاي جغرافيا و تاريخ، كتابي در زمينه جغرافيا مشاهده نشد و تمامي كتاب‌ها به حوزه تاريخ اختصاص داشت. اين موضوع، كمبود كتاب در زمينه جغرافيا را نشان مي‌دهد؛ البته در اين هفته 4 عنوان كتاب در زمينه جغرافيا مشاهده مي‌شود.

مجوعه كتاب «تاريخ ايران باستان» مفصل‌ترين کتابي است که تاکنون در زمينه ايران پيش از اسلام تأليف شده و مؤلف اين کتاب؛ ميرزا حسن‌خان پيرنيا ملقب به مشيرالدوله از رجال نيک‌نام صدر مشروطيت است.

اين مجموعه، نخستين کتابي است که به شيوه علمي و بر اساس مستندات و کشفيات باستانشناسي درباره تاريخ ايران نگاشته شده و هنوز مورد توجه است. اين سه جلد كتاب به كوشش انتشارات نگاه منتشر شده اند.

حسن پيرنيا، پس از ۶۳ سال زندگي سرشار از کارهاي فرهنگي‌، علمي‌، سياسي و اجتماعي، بسياري از رويه‌هاي تاريخ سده اخير را معنا بخشيد و در حال نگارش ‌جلد چهارم كتاب تاريخ ايران باستان بود كه عمر پربار او به پايان رسيد و در اواخر آبان‌ماه ۱۳۱۴ خورشيدي بر اثر سكته قلبي‌، ديده از جهان فرو بست‌.

«تبريز شهر زيبايي‌ها» اثر فريد اسلامي، «ديباچه‌اي بر جهان باستان» اثر لوكاس دوبلويس با ترجمه مرتضي ثاقب‌فر، «قلعه‌هاي تاريخي آذربايجان» اثر بهروز خاماچي، «متون تاريخي به زبان فارسي» به كوشش عبدالحسين نوايي و «تاريخ آلبرماله» نيز به كوشش انتشارات سمير از جمله ديگر كتاب‌هاي منتشر شده در زمينه تاريخ ايرانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط