شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
مطالعه كتاب در پيشرفت ورزش موثر است

عضو هيات علمي دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان عنوان كرد: كتاب و مطالعه آن در پيشرفت و گسترش توريسم ورزشي موثر است و همراه داشتن كتاب در سفر‌هاي تيم‌هاي ورزشي نقش به‌سزايي را در افزايش علم و دانش اهالي ورزش ايفا مي‌كند._

دكتر مهر‌علي همتي‌نژاد طولي در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ كتاب ايران(ايبنا) ‌اظهار داشت: سفر‌هاي داخلي و خارجي تيم‌هاي حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي ورزشي، فضاي مناسبي را براي ارايه كتاب‌ در ميان ورزشكاران فراهم مي‌سازد و مي‌توان آن را يكي از راه‌هاي افزايش سرانه مطالعه ورزشي عنوان كرد.       

استاديار دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان تصريح كرد: در سال‌هاي گذشته در چندين پايان‌نامه و مقاله به بررسي اين موضوع پرداختيم تا بتوانيم پتانسيل‌هاي موجود در  حوزه توريسم ورزشي را شناسايي كنيم و با ارايه آن‌ها به مسولان براي توريسم ورزشي كشور و قرار دادن كتاب و مطالعه در آن، موثر واقع شويم، اما متاسفانه برخي مسولان ورزشي و حتي مديران باشگاه‌ها و مربيان رشته‌هاي مختلف ورزشي به كتاب اعتقاد چنداني ندارند و تاكنون فعاليت مناسبي براي زمان‌ و فضاهاي مناسب ورزشكاران در طول اردوها يا سفر‌ها ورزشي انجام نداده‌اند و هيچ مسوولي از منابع تحقيقاتي دانشگاه‌ها براي درك مشكلات و راه‌حل‌هاي اين موضوع استفاده نكرده است.

همتي‌نژاد ادامه داد: در سال‌هاي گذشته طرحي را با نام نظارت و ارزش‌گذاري بر مديريت ورزشي با همكاري چندين كارشناس تربيت بدني و علوم ورزشي تهيه كرديم كه در قالب كتابي با عنوان «نظارت برمديريت ورزشي» منتشر شد، اما اين طرح هيچ‌گاه عملي نشد.

وي درباره وضعيت انتشار كتاب در حوزه‌هاي مختلف تربيت بدني و علوم ورزشي گفت:‌ در تعدادي از حوزه‌ها نظير اقتصاد و برنامه‌ريزي ورزشي، كتاب‌هاي مناسبي در كشور وجود ندارد و در حوزه‌هاي ديگر نيز اثر‌هاي تكراري و با محتواي كلي، بخش عمده كتاب‌هاي ورزشي كشورمان را به خود اختصاص داده است. 

همتي‌نژاد كه تاكنون بيش از 20 مقاله در سمينارهاي خارجي ارايه كرده است، درباره نقش انتشارات خصوصي در بخش چاپ كتاب‌هاي ورزشي گفت: امروزه بسياري از كتاب‌هاي ورزشي از سوي انتشارات خصوصي منتشر مي‌شود و اگر موضوع داوري و كيفيت كتاب‌‌هاي علمي در اين موسسات پررنگ‌تر شود، مي‌تواند كمبود‌هاي حوزه نشر ورزش را برطرف سازد. همچنين فضاي بسته‌اي كه اين انتشارات براي چاپ بسياري از كتاب‌هاي ورزشي با آن روبرويند، مانع ورود بسياري از كتاب‌هاي روز دنيا به داخل كشور مي‌شود، اما مي‌توان با نگاهي متفاوت نسبت به چاپ كتاب‌هاي ورزشي، اين مشكل را برطرف ساخت.  

وي درباره نقش اماكن ورزشي در افزايش سطح مطالعه ورزشكاران بيان كرد: اماكن ورزشي نقش ويژه‌اي در افزايش سطح علمي ورزشكاران دارند و مي‌توانند از روش‌هاي مختلفي نيز استفاده كنند، اما متاسفانه امروزه به اين امر مهم توجهي نمي‌شود. البته از آن‌جايي كه مديريت ورزش كشورمان هنوز تخصصي نشده است، نمي‌توان از اماكن ورزشي انتظار فعاليت‌هاي موثر را خواستار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط