یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
همراه با «آ. سه. آن» از 1967 تا 2008

چگونگي شكل‌گيري اتحاديه جنوب شرق آسيا و اقدامات آن در كتابي با عنوان «منطقه گرايي و هويت مشترك در جنوب شرق آسيا؛ آ. سه. آن 2008ـ1967» تاليف بهاره سازمند منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر به تشريح فعاليت‌هاي اتحاديه بين‌الملل جنوب شرق آسيا و تاثيراتي كه اين اتحاديه در آسيا و جهان مي‌گذارد، مي‌پردازد.

در مقدمه اين اثر آمده است: «با فروپاشي شوروي و پايان يافتن جنگ سرد به نظر مي‌رسيد كه "آ. سه. آن" نيز فلسفه وجودي خود را از دست بدهد و همبستگي و انسجام ميان اعضاي آن تضعيف شود، زيرا آسه آن نهادي بود كه در جهت مقابله با نفوذ كمونيسم در منطقه جنوب شرق آسيا ايجاد شده بود، اما عكس اين پيش فرض رخ داد. بدين معنا كه نه تنها همبستگي ميان اعضاي آ سه آن تضعيف نشد و اين اتحاديه از ميان نرفت، بلكه گسترش يافت و اعضاي جديدي نيز به آن ملحق شدند.»

اين اثر شامل شش فصل است. در فصل اول تاريخچه منطقه جنوب شرقي آسيا در دوران قبل از شكل‌گيري آ سه آن بررسي مي‌شود و در ادامه، شكل‌گيري آ سه آن و مهم‌ترين فعاليت‌ها و تحولات صورت گرفته در اين نهاد منطقه‌اي در سه مقطع زماني 1974ـ 1967، 1989ـ 1975و 2005ـ 1995 مورد توجه قرار مي‌گيرد. فصل دوم نيز به تشريح همكاري‌هاي اقتصادي صورت گرفته در ميان اعضاي آ سه آن كه سبب شكل‌گيري همگرايي اقتصادي ميان آنها مي‌شود، پرداخته است.

فصل سوم کتاب به بررسي جايگاه مفهوم همگرايي منطقه‌اي و بين‌المللي در ميان كنشگران عرصه نظام بين‌الملل و تجلي آن در قالب نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي در ديدگاه سازه‌‌انگاري مي‌پردازد. فصل چهارم ابتدا نقش آ سه آن در گسترش اين تعاملات در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي ـ امنيتي و فرهنگي را تشريح و در نهايت به تاثير اين تعاملات در شكل‌گيري هنجارهاي آ سه آن و تاكيد بر آن هنجارها در تعاملات ميان اعضاي با يكديگر اشاره مي‌کندد.


در فصل پنجم ابتدا هنجارهاي آ سه آن و انواع آن بررسي مي‌شود و در ادامه فرايند دروني شدن اين هنجارها و شاخص‌هاي دروني شدن آنها در ميان اعضاي آ سه آن به رشته تحرير درمي‌آيد. فصل آخر کتاب نيز به بررسي عوامل تقويت كننده شكل‌گيري هويت مشترك در ميان اعضاي آ سه آن در كنار عامل اصلي دروي شدن هنجارها ي آسه آن اختصاص دارد.

در بخشي از اين اثر با عنوان «شكل‌گيري مجمع منطقه‌اي آ سه آن» آمده است: «شكل‌گيري (مجمع منطقه‌اي آ سه آن) اقدامي مهم جهت تعميق و گسترش فعاليت‌هاي آ سه ان در حوزه سياسي ـ امنيتي به شمار مي‌رود. در واقع، تحول مهمي كه در مجموعه امنيتي آ سه آن صورت گرفته است، شكل‌گيري اين مجمع منطقه‌اي است. فروپاشي شوروي سابق و خروج نيروهاي آمريكايي و شوروي سابق به ترتيب از فيليپين و ويتنام در اوايل دهه نود و احساس خلا نظام امنيتي منطقه‌اي از يك طرف و وجود زمينه‌هاي بحران‌سازي چون مسائل جزاير اسپراتلي و درياي جنوبي چين، شبه جزيره كره، اختلافات چين و تايوان، اختلافات ارضي ژاپن و كره و از طرف ديگر باعث گرديد كه كشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا و به ويژه اعضاي آ سه ان گفتگوها و رايزني‌هايي را با شركاي مذاكره‌‌اي خود جهت ايجاد ترتيبات امنيتي فراگيري در منطقه آغاز نمايند. نهايتا پس از مذاكرات فراوان، مجمع منطقه‌اي آ سه آن در سال 1994 تاسيس شد و اولين اجلاس آن در همان سال در تاريخ 25 ژوئيه در بانكوك تايلند تشكيل گرديد.»

از بخش‌هاي گوناگون اين اثر مي‌توان به دوران استعمار، دوران باستان و امپراتوري‌هاي چندگانه، نخستين تلاش‌ها براي ايجاد همگرايي، آسا، شكل‌گيري آ سه آن، فعاليت‌هاي آ سه آن، دوره تعمق و گسترش، همگرايي اقتصادي در درون نهاد آ سه آن، تعاملات نهادي سياسي و امنيتي، شوراي منطقه آزاد تجاري آ سه آن، هنجارهاي آ سه آن و شاخص‌هاي هويت مشترك اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «منطقه گرايي و هويت مشترك در جنوب شرق آسيا؛ آ. سه. آن 2008ـ1967» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 168 صفحه و بهاي 19000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط