یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵
بركات ماه ميهماني خدا از نگاه بزرگان دين

تشريح خطبه‌هاي نبوي و معصومين(ع) در اهميت جمعه‌ها، اعياد مذهبي و بركات ماه مبارك رمضان در كتاب «خطبه‌هاي معصومين(ع) در جمعه‌ها و عيدين» تاليف مهدي عبداللهي از سوي انتشارات پيام امام هادي(ع) تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار به تبيين  16 خطبه از معصومين(ع) كه به مناسبت‌ جمعه‌ها و عيدين ايراد شده‌اند، اختصاص دارد و مشتمل بر سه خطبه از رسول اكرم(ص)، 11 خطبه از اميرالمومنين(ع)، يك خطبه از امام حسن(ع) و يك خطبه از امام محمدباقر(ع) است. 

نمازهاي جمعه، عيدفطر، اضحي و استسقا(طلب باران) از عبادت‌هايي هستند كه جنبه اجتماعي آنها بسيار مهم است، از اين‌رو ايراد دو خطبه توسط امام جماعت از شرايط آنهاست كه در نماز جمعه پيش از خواند نماز و در نمازهاي ديگر پس از نماز ايراد مي‌شود، چنان كه پيشوايان معصوم(ع) چنين مي‌كردند. 

شمار خطبه‌هايي كه از پيشوايان معصوم(ع) در زمينه اين نمازها روايت شده بسيار اندك است و دليل آن بر اهل بصيرت پوشيده نيست، زيرا ممنوعيت نوشتن حديث در زمان خلفا سبب فراموش شدن احاديث حضرت پيامبر(ص) به ويژه احاديث طولاني مثل خطبه‌ها شده است، پيشوايان ديگر نيز ـ به جز اميرالمومنين(ع) ـ در مسند حكومت قرار نگرفتند تا نماز جمعه و عيدين را بپا دارند و خطبه بخوانند. نكته ديگر اين كه در بيشتر موارد خطبه‌ها به طور كامل نقل نشده بلكه به نقل يكي از دو خطبه يا بخشي از آن اكتفا شده است. 

بر اساس مقدمه، بيش از نيمي خطبه‌هاي اين اثر از كتاب «نهج‌السعادة في مستدرك نهج‌البلاغة» نقل شده‌اند و تمام خطبه‌ها با مصادر اصلي مطابقت دارند. همچنين متن خطبه‌ها اعراب‌گذاري، توضيح لغات مشكل در پاورقي و ترجمه فارسي در صفحه مقابل را به همراه دارد. 

در بخشي از اولين خطبه‌اي كه رسول خدا(ص) در روز جمعه و در مدينه ايراد فرموده‌اند آمده است: «ستايش مخصوص خداست، او را مي‌ستايم، از او ياري مي‌طلبم و طلب آمرزش مي‌كنم، از او هدايت مي‌خواهم، به او ايمان دارم و ناسپاسي نمي‌كنم و با هركسي كه به وي كافر باشد، دشمني مي‌ورزم و شهادت مي‌دهم معبودي جز خداي تنها و بي‌شريك نيست، و گواهي مي‌دهم محمد بنده و فرستاده اوست، خداوند او را با هدايت، نورانيت و اندرز، در دوران فترت و نيامدن رسولان و كمبود دانش و نزديك شدن رستاخيز و پايان عمر(دنيا) فرستاد.
هركس خدا و پيامبرش را فرمان برد رشد و هدايت يابد و كسي كه آنها را نافرماني كند دچار گمراهي و تجاوز شده و (از مسير حق) بسيار دور گشته است.
شما را به تقواي الهي توصيه مي‌كنم زيرا بهترين سفارش مسلمان به مسلمان اين است كه او را به سوي آخرت تشويق كند و او را به پرهيزكاري فرا خواند، پس هراسان باشيد از آنچه خداوند شما را نسبت به خودش بيم داده است كه پندي از اين برتر و يادآوري از اين بهتر نيست و همانا تقواي الهي براي كسي كه از ترس و خوف خدا تقوا بورزد، ياور راستين است براي دستيابي به آنچه از امر آخرت جست‌وجو مي‌كنيد.»
 
در دومين خطبه اين كتاب، كه به مناسبت آخرين جمعه ماه شعبان و در راه بودن ماه رمضان ـ كه بي‌مناسبت با اين ايام نيز نيست ـ آمده است: امام باقر(ع) روايت كرده كه پيامبر اكرم(ص) در روز جمعه آخر شعبان براي مردم خطبه خواندند و پس از حمد و ثناي الهي فرمودند: «اي مردم! ماهي بر شما سايه افكنده كه در آن ماه شبي است كه از هزار ماه نيكوتر است و آن ماه رمضان است كه خداوند روزه‌اش را واجب فرموده و عبادت و پرداختن به نماز مستحبي در يك شب از آن را به منزله عبادت و نماز هفتاد شب از ماه‌هاي ديگر قرار داده است؛ هركس در اين ماه كار خير و نيكي از مستحبات بر جاي آورد مثل آن است كه واجبي از واجبات الهي را انجام داده است و هر شخصي تكليف واجبي را در اين ماه انجام دهد مثل اين است كه هفتاد فريضه از فرايض خدا را در ماه‌هاي ديگر انجام داده باشد. ماه رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است و نيز ماه همياري است و نيز ماهي است كه خدا روزي مومن را در آن فزوني بخشد و هركس در آن، مومن روزه‌داري را افطار دهد، در نزد خدا پاداش آزادي يك بنده و آمرزش گناهان گذشته‌اش را دارد.»

در تدوين اين كتاب علاوه بر قرآن مجيد از كتاب‌هايي نظير نهج‌البلاغه سيدرضي، شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، اعلام‌الدين، امالي(شيخ صدوق، شيخ طوسي)، بحارالانوار، تاريخ طبري، تهذيب، العقدالفريد، كافي، مجمع‌البيان، مصباح‌المتهجد، من لا يحضره‌الفقيه، نهج‌الخطابة، نهج‌السعادة، وقعة صفين و تيسيرالمطالب في امالي‌السيد ابي‌طالب استفاده شده است. 

چاپ دوم كتاب «خطبه‌هاي معصومين(ع) در جمعه‌ها و عيدين» از سوي انتشارات پيام امام هادي(ع) در شمارگان 1500 نسخه، 120 صفحه و بهاي 23000 ريال به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط