چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۶
نسخه‌هاي خطي «تفاسير شيعه» گنجينه ارزشمند آستان قدس

بيش از 1500 نسخه كتاب خطي و چاپ سنگي مرتبط با «تفاسير شيعه» در گنجينه كتاب‌هاي خطي و چاپ سنگي مخطوطات كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي (ع) نگهداري و حفاظت مي‌شوند./

مدير روابط عمومي سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي(ع) با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: قديمي‌ترين كتاب اين مجموعه، تفسير «قوارع القرآن» است كه در سال 429 هجري قمري كتابت شده است.

مهدي قصيري‌نيك خاطرنشان كرد: 1500 نسخه كتاب خطي و چاپ سنگي مرتبط با «تفاسير شيعه» در اين گنجينه ارزشمند نگهداري و حفاظت مي‌شوند تا نسل آينده و جوانان اين مرز و بوم بتوانند از آن‌ها بهره جويند.

وي افزود: افزون بر كتاب‌هاي خطي و چاپ سنگي مرتبط با تفاسير شيعه، منابع ديگري نيز در قالب لوح فشرده، نوارهاي ويدئو، كاست، پايان‌نامه و رساله‌هاي دانشجويي از منابع ديگر تفاسير شيعه كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي به شمار مي‌آيند.

به گفته نسخه‌پژوهان آستان قدس رضوي، کتاب‌های خطی و نفايس اداره مخطوطات مانند آيينه‌ای است که تصوير روشنی از هزاران سال تلاش فکری دانش‌پژوهان و هنرپروران اين مرز و بوم را در بردارد. قرآن‌های بسيار زيبا و کهن اين مجموعه عظيم هر يك مبين شکوه ايثار و اخلاص دانش‌دوستان و هنرمندان است كه براي نسل‌های بعدی به يادگار گذاشته‌اند.

در ميان نسخه‌شناسان متأخر و معاصر بعضی از نسخه‌ها با نشان نفاست شناسانده می‌شوند که بيشتر متوجه خصيصه‌های هنری از جمله خط خوش، کاغذ خوش، قلم و انواع تذهيب و ترصيع و جلدهای هنری است.

تشخيص نفاست نسخه به دو گونه است، نخست از نظر ابعاد هنری و دوم از لحاظ کتاب‌شناسی، فوايد فرهنگی، اعتبار و صحت ضبط مندرجات آنها. همچنين به نسخه‌هايي نفيس يا نسخه‌هايي اصل گفته مي‌شود که به دست مؤلف کتابت شده‌اند يا نسخه‌های پايه و معتبر‌ند که در ادوار مختلف نسخه‌نويسی فراهم آمده است. 

تشخيص نفاست نسخه از ديد هنري و از نظرگاه تصحيح و تحقيق با هم تفاوت دارد؛ چرا كه نسخه نفيس از نظر هنری به نسخه خوش خط، مذهب، مجلد به جلدهای زرين گفته مي‌شود و از نظر تصحيح و تحقيق نسخه‌اي است كه به نسخه اصل نزديك باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط