دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۷
انتشار سالانه 250 عنوان كتاب سياسي و بين‌المللي

مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه سالانه 240 تا 250 عنوان كتاب در حوزه‌هاي كليات، استراتژيك، علوم پايه، علوم سياسي، انديشه سياسي، سياست اجرايي، فرهنگ و تمدن، حقوق بين‌الملل، كشورها از ديدگاه سفيران، رساله‌ها، اسناد، آسياي مركزي و قفقاز، تاريخي، احزاب سياسي جهان، سياست و حكومت، سازمان‌ها و روابط بين‌الملل منتشر مي‌كند.\

عباسعلي عبداللهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: انتشار آثار فرهنگي مكتوب نظير كتاب، فصلنامه و خبرنامه براي گسترش فرهنگ و ادبيات سياسي و روابط بين‌الملل در همه زمينه‌ها، تقويت و شكوفايي استعداد پژوهشگران جوان و دانشجويان از طريق چاپ آثار آنان به صورت درون‌سازماني و برون‌سازماني و حمايت از نهادهاي عمومي ـ تخصصي در زمينه چاپ و نشر،‌ از جمله اهداف مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه‌اند.

وي با اشاره به تاريخچه اين مركز افزود: مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه از سال 1364 در زير مجموعه دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي اين وزارتخانه آغاز به كار كرد و در طي بيش از دو دهه، آثار برجسته‌اي به قلم انديشمندان و كارشناسان امور سياسي، بين‌الملل و حقوق به چاپ رسانده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

عبداللهي اظهار داشت: مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه سالانه به طور متوسط بين 240 تا 250 عنوان كتاب در حوزه‌هاي كليات، استراتژيك، علوم پايه، علوم سياسي، انديشه سياسي، سياست اجرايي، فرهنگ و تمدن، حقوق بين‌الملل، كشورها از ديدگاه سفيران، رساله‌ها، اسناد، آسياي مركزي و قفقاز، تاريخي، احزاب سياسي جهان، سياست و حكومت، سازمان‌ها و روابط بين‌الملل منتشر مي‌كند.

رييس مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه تصريح كرد: انتشار هشت فصلنامه با عناوين «سياست خارجي»، «مطالعات آسياي مركزي و قفقاز»، «مطالعات آفريقا»، «آمودريا»، «امور بين‌الملل»، «تاريخ روابط خارجي»، «سياست خارجي به زبان اسپانيولي» و «العلاقات» به زبان‌هاي انگليسي، عربي، روسي و اسپانيايي و همچنين ماهنامه‌اي با عنوان «رويدادها و تحليل‌ها» از ديگر اقدامات اين مركزند.

وي درباره چگونگي تدوين مجموعه «كتاب سبز» گفت: اين اثر شامل بانك اطلاعاتي و تاريخچه سياسي، فرهنگي، اقتصادي و جغرافيايي كشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي است كه اطلاعات آن هر شش سال يك‌بار، بازبيني و تجديد چاپ مي‌شود. 

عبداللهي تصريح كرد: مراحل چاپ و توزيع كتاب از قبيل صفحه‌آرايي متن، طراحي جلد، ليتوگرافي و چاپ را در ساختمان اصلي اين مركز  انجام مي‌شود و كتاب‌ها در اختيار كتابخانه‌هاي عمومي كشور و مراكز پژوهشي قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به حضور اين مركز در نمايشگاه‌هاي سالانه بين‌المللي كتاب تهران و شهرستان‌ها ادامه داد: برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب مستقل ‌با همكاري دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي در بعضي مناسبت‌ها نظير سالگرد پيروزي انقلاب و هفته دفاع‌مقدس،‌ از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه‌اند.

عباسعلي عبداللهي متولد سال 1333 و داراي مدرك فوق ليسانس مديريت دولتي از دانشگاه راجستان هندوستان است.

سركنسول‌گري ايران در پاكستان، رياست مركز اسناد وزارت امور خارجه، كارداري ايران در اتيوپي، از جمله مسووليت‌هاي سياسي و فرهنگي وي به شمار مي‌آيند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط