دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۱
كتاب‌هاي سياسي بايد در سطح بين‌المللي قابل دفاع باشند

مديركل دفتر مطالعات سياسي و روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه كشورمان با تاكيد بر لزوم آشنايي بيشتر ايران نسبت به كشورهاي همسايه گفت: براي دستيابي به اين موضوع بايد سرمايه‌گذاري كنيم و كتابي به چاپ برسانيم كه در سطح بين‌المللي، قابل دفاع و ارائه باشد و نظام‌هاي بين‌المللي نيز از آن استفاده كنند.\

دكتر سيدرسول موسوي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اشاره به اهداف اصلي اين دفتر اظهار داشت: اجراي سياست خارجي، تحقيق و پژوهش در قالب كنفرانس و نشست‌هاي سياسي و ايجاد پل ارتباطي بين دستگاه‌هاي خارجي و نخبگان دانشگاهي و ارائه نظرات آنان به سياستمداران خارجي، از جمله اين اهدافند.

وي افزود: همچنين هدف از تاسيس اين دفتر كمك به وزارت امور خارجه در اجراي سياست خارجي، تحقيق و پژوهش در مسايل سياسي و بين‌المللي و پر كردن خلاهاي موجود در زمينه كتاب‌هاي اين حوزه در جامعه است.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه اين مركز از زمان تاسيس تاكنون بيش از 700 عنوان كتاب منتشر كرده، خاطر نشان كرد: در سال گذشته، بيش از 15 عنوان كتاب چاپ اول در حوزه‌هاي مختلف سياسي و بين‌المللي منتشر شد و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفت.

موسوي در تشريح چگونگي انتشار «كتاب‌هاي سبز» گفت: اين آثار درباره تمامي كشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي است و به مسايل سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و جغرافيايي اين كشورها مي‌پردازد و هر سال، دو تا سه بار بازبيني و تجديد چاپ مي‌شوند و همچنين فصلنامه‌هاي مختلفي در زمينه سياست خارجي به زبان‌هاي انگليسي، عربي و روسي، توسط دفتر مطالعات سياسي و روابط بين‌الملل به چاپ مي‌رسند.

مديركل دفتر مطالعات سياسي و روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه يادآور شد: اين دفتر براي از بين بردن خلاها و كمبودهاي موجود در جامعه، به انتشار كتاب‌هاي سياسي و يبن‌المللي مي‌پردازد. از جمله بخش‌هاي كه در آن كمبود داريم، كتاب‌هاي «مرجع علوم سياسي و روابط بين‌الملل» و «مطالعات منطقه‌اي» مثل آمريكاي لاتين و آفريقا است.

وي با تاكيد بر لزوم آشنايي بيشتر ايران نسبت به كشورهاي همسايه گفت: براي دستيابي به اين موضوع، بايد سرمايه‌گذاري كنيم و كتابي به چاپ برسانيم كه در سطح بين‌المللي، قابل دفاع و ارائه باشد و نظام‌هاي بين‌المللي نيز از آن استفاده كنند.

موسوي اضافه كرد: بازار نشر، شيوه خاصي را به ناشران تحميل مي‌كند و آن، چاپ كتاب‌هاي روز است، ولي اين دفتر از اين شيوه تبعيت نمي‌كند و به موضوعات ضروري و علمي دانشگاهي مي‌پردازد. چون ناشران ديگر، پاسخگوي نيازهاي روز جامعه‌ هستند.

مديركل دفتر مطالعات سياسي و روابط بين‌الملل درباره متون ترجمه شده در حوزه سياسي در كشور اظهار داشت: ترجمه كتاب‌ها بايد ابتكاري و اصيل باشند و مطالب را به ‌درستي به خواننده القا كنند. همچنين هر مترجم، توانايي برگردان كتاب‌هاي سياسي را ندارد، بلكه بايد از اين علم آگاه باشد.

وي تصريح كرد: هر كتاب، حاصل تلاش يك نويسنده است. بنابراين اول بايد نويسندگان را از لحاظ معنوي و مادي تقويت كنيم تا آثاري موفق و قوي خلق كنند.

موسوي با اشاره به كمبود محقق و پژوهشگر در كشور افزود: براي رفع اين مشكل مي‌توان با تقويت و پرورش پژوهشگران و محققان ايده‌ها، فكرنو و مطالب جديد به وجود آوريم.

دكتر سيد رسول موسوي، متولد سال 1337 و دارای مدرك دكترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامي است.

مدير كل روابط فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير مركز مطالعات آسياي مركزي و قفقاز، سفير ايران در تاجيكستان از جمله مسووليت‌هاي سياسي، فرهنگي او به شمار مي‌آيند و از جمله كتاب‌هاي منتشر شده توسط موسوي مي‌توان به بررسي كتاب‌هاي فلسطين، ظرفيت علمي و اقتصادي آسياي مركزي و قفقاز، صلح تاجيكستان و استراتژي ناتو در قفقاز  اشاره كرد. 

دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی امور خارجه، با اهداف پژوهش در امور مربوط به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تولید دانش و ادبیات مرتبط با روابط بین‌الملل براي افزایش فهم واقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و كمك به اجرای سیاست خارجی ایران از طریق ارتباط با پژوهشگران و موسسات پژوهشی، در مهر ماه 1362 تاسیس شد.

اين دفتر با بهره‌گیری از اندیشه‌های مختلف در سیاست‌گذاری‌هاي خود،‌ از شوراهای متعددی برخوردار است كه در راس آن شورای پژوهشی، معاون آموزش و پژوهش، مدیركل، ‌معاونین، روسای تمامي مراكز و برخی از استادان دانشگاه‌ها قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط