یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
«شاهنامه شاه تهماسب» منتشر مي‌شود

«شاهنامه شاه تهماسب» كه يكی از شاهكارهای نگارگری ايران است و برخي آن را موزه سيار ايران ناميده‌اند، توسط انتشارات فرهنگستان هنر چاپ و منتشر خواهد شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نگارگري شاهنامه شاه تهماسب كه متن كامل آن شامل 258 نگاره است، از اواخر دوره شاه اسماعيل صفوي آغاز شده و پس از حدود بيست سال، به كوشش گروهي از نگارگران معروف از جمله سلطان محمد، دوست محمد و مير مصور در دوره حكومت شاه تهماسب صفوي، به اتمام رسيده است. 

اين كتاب كه به‌گفته برخي نويسندگان، موزه سيار هنر ايران است، در نيمه دوم سده دهم هجري به عنوان هديه‌اي رسمي براي سطان عثماني ارسال شد و تا سال 1800 ميلادي جزو كتابخانه سلطنتي عثماني بود.
 
اين اثر نفيس در سال 1903 ميلادي در پاريس به نمايش درآمد كه در آن دوره به «بارون ادموند روچيلد» تعلق داشت. پس از آن توسط «آرتور هوتن» خريداري و به‌نام «شاهنامه هوتن» تغيير نام يافت.
 
«هوتن» 78 صفحه از آن را به دليل فرار مالياتي، به موزه متروپوليتن بخشيد و هفت مجلس اين اثر را نيز، به قيمت 3/1 ميليون دلار در حراج كريستي، به فروش رساند. 

سرانجام در سال 1372 توسط دكتر حبيبي، 118 برگ از اين اثر با «تابلوي زن شماره 3 دكونينگ» كه در اختيار «موزه هنرهاي معاصر» بود‌، معاوضه و به ايران بازگردانده شد. 

شرح، تحليل و تفسير اين شاهنامه توسط گروهي از محققان، چون آناهيتا مقبلي، آتوسا اعظم كثيري، زهرا موسوي خامنه، محبوبه زرم‌جو و مهدي مكي‌نژاد صورت مي‌گيرد. 

مراحل روتوش و تفكيك و اصلاح نگاره‌ها نيز با نظارت محمدعلی رجبی انجام مي‌شود.
 
انتشارات فرهنگستان هنر با همكاري موزه هنرهاي معاصر ايران، اين اثر ارزشمند را پس از پانزده سال رجعت به وطن، در قطع سلطاني و در شمارگان 5000 نسخه چاپ و منتشر خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها