پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
«جاده ابريشم» به چاپ دوم رسید

«جاده ابريشم» اثر «آيرين فرانك» و »ديويد براونستون» با ترجمه «محسن ثلاثي» به كوشش انتشارات سروش منتشر شد. اين كتاب روايت‌گر جاده‌اي كهن و تاريخي است كه به درازناي 8000 كيلومتر، هزاران سال سراسر جهان و مردمانش را به هم پيوند داده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «تاريخ جاده ابريشم» سرگذشت اين جاده را در دوره‌هاي پي در پي تاريخي پيگيري مي‌كند  و خواننده را در مسيرهاي گوناگون جاده ابريشم به گشت و گذار در مهمترين دوره‌هاي تاريخي بشر فرا مي‌خواند.

در اين كتاب تاريخي راه‌ها، رودخانه‌ها، كوهستان‌ها، صحراها، مسيرهاي دريايي و كشورهايي كه در مسير جاده ابريشم جاي داشتند، جز به جز ترسيم و نقش ارتباطي، فرهنگي و اقتصادي هر يك از اين مناطق جغرافيايي در جاده ابريشم روشن مي‌شود.

تاريخ جاده ابريشم خود نوعي تاريخ تمدن است و در واقع بيشتر تمدن‌ بشري در مسيرهاي همين جاده ساخته و پرداخته شده است. خواننده با خواندن اين كتاب دلنشين به بيشتر رمز و راز شكل‌گيري تمدن بشري پي مي‌برد.

خواننده با خواندن اين كتاب درمي‌يابد كه تمدن بشري بعدي جهاني دارد كه اقوام گوناگون هر يك در آن سهم داشته و در اين اركستر سمفوني هماهنگ، نواختن يكي از سازهاي تمدن بشري را بر عهده داشته است. 

داستان جاده ابريشم ماجراي هماهنگي و همسازي اقوام بشري را براي پيشبرد قافله تمدن بشري به تصوير مي‌كشد، قافله‌اي كه هيچ قوم و ملتي نمي‌تواند داعيه قافله‌سالاري آن را در سر بپروراند.

اقوامي كه در فراگرد ارتباطات جهاني يا سر راه‌هاي جاده ابريشم جاي داشتند بسياري از عناصر فرهنگي را كه امروزه عناصر بومي اين اقوام است، در واقع از اقوام ديگري گرفتند كه با آن‌ها ارتباط تجاري و فرهنگي داشتند.

در سراسر تاريخ، ملت‌ها و اقوام گوناگون كالاي مادي و بر ساخته‌هاي فرهنگي‌شان را در اين طولاني‌ترين راه ارتباطي با يكديگر مبادله مي‌كردند و در نتيجه بزرگ ترين و گسترده‌ترين فراگردهاي اشاعه فرهنگي را پديد آورده بودند.

«فريا استارك» در كتاب «رم بر كرانه فرات» آورده است: جاده ابريشم داستان شرق و غرب، گهگاه بسان نوعي موسيقي به ذهنم متبادر مي‌شود، يك اركستر سمفوني همراه با تكنوازي‌هاي غالبا غمگين و جسته و گريخته كه اوج مي‌گيرد و سپس همنواييش را از دست مي‌دهد اما در لحظاتي كه اركستر آرام‌تر مي‌شود، صداي بم پاي كاروان‌ها در پس زمينه موسيقي به گوش مي‌رسد كه با هماهنگي تكراري طبيعي در حركتند.

هرودوت نخستين تاريخ‌نگار يوناني باورمند است كه اكنون حقيقت اين جاده بدين سان است، در سراسر جاده چاپارخانه‌هاي سلطنتي و مسافرخانه‌هاي بسيار خوب برپايند و اين جاده از سرزميني مي‌گذرد كه سراسر مسكوني و امن است. اين كشور را چهار رودخانه قابل كشتيراني قطع مي‌كند و شما بايد با قايق مسافربري از روي آن‌ها بگذريد در اين جاده از سارد تا شوس، صد و يازده منزلگاه و به همين اندازه مسافرخانه برپاست.

اين كتاب گرچه يك تاريخ و جغرافياي موثق درباره جاده ابريشم است اما به گونه‌اي نگارش يافته كه تنها تاريخدانان و محققان تاريخي را خرسند نساخته، بلكه براي خواندگان عام و غير متخصص نيز جذاب و دلپسند است.

در سراسر كتاب جاده ابريشم از نقل قول‌ها و چكيده‌هاي بسياري استفاده و اكثر آن‌ها از منابع چيني و از ترجمه‌هاي ماقبل «پينين» آورده شده است. نثر كتاب در عین سادگی و اختصار، ژرف‌ترين شواهد و مدارك مربوط به جاده ابريشم را در جملاتي كوتاه و پربار روشن كرده است.

اين كتاب در يازده بخش تنظيم شده است. رشته ابريشمين، در مسير جاده، روزگار يشم و مفرغ، جاده سلطنتي، اسب‌هاي آسماني فرغانه، زنجيره بزرگ، زايران و مبلغان، دومين شكوفايي، عصر خان‌هاي بزرگ، صلح مغولي، شهرهايي در شن از جمله بخش‌هاي جذاب اين كتاب تاريخي است كه رشته‌هايي از تاريخ آسيايي را گرد هم آورده و مديترانه را به چين پيوند داده است.

«جاده ابريشم» با ترجمه محسن ثلاثي در 352 صفحه و شمارگان 3000 نسخه و بهاي 4هزار تومان به كوشش انتشارات سروش به چاپ دوم رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط