یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
5 هزار نسخه خطي در حافظه رقومي ملي وجود دارد

مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران پس از برگزاري مراسم امضاي تفاهم‌نامه همكاري ميان كتابخانه ملي ايران و شركت فناوري اطلاعات از وجود 5هزار نسخه خطي در حافظه رقومي كتابخانه ملي ايران خبر داد._

علي‌اكبر اشعري در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: كتابخانه ملي ايران به عنوان خادم فرهنگي مردم در حوزه اطلاع‌رساني علم و فرهنگ، تلاش خود را براي بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي ملي و علمي براي سرعت بخشي و افزايش حجم اطلاعات انجام مي‌دهد.

وي افزود: تنها يك كتابخانه ملي در كشور وجود دارد و اين كتابخانه هر چند در خدمت همه افراد قرار دارد، ولي براي همه محققان و مسوولان داخل و خارج از كشور امكان مراجعه و استفاده از آن وجود ندارد و اين امر هزينه و وقت زيادي را براي پژوهشگران به دنبال دارد.

اشعري خاطر نشان كرد: ما در تلاشيم با ايجاد يك بستر مناسب زمينه دسترسي آسان كاربران را از طريق شبكه‌هاي اينترنتي به منابع سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايجاد كنيم و در خواست افراد علاقه‌مند براي به نمايش گذاشتن آثارشان را فراهم سازيم.

وي تصريح كرد: تماس تلفني مسوولان كتابخانه‌اي كشور هندوستان با ايران و تأكيد بر اين كه تعداد زيادي از محققان ايراني، پژوهشگران يا افرادي كه در حوزه مطالعاتي ايران فعاليت‌ مي‌كنند، نسخه‌هاي خطي و منابع رقومي كتابخانه ملي ايران را مشاهده كرده و مورد استفاده قرار مي‌دهند، از دلايل اهميت رقومي‌كردن منابع مكتوب به شمار مي‌رود.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران افزايش سرعت ارايه اطلاعات و خدمات با حجم بالا براي استفاده كاربران را از اهداف اصلي كتابخانه ملي دانست و اظهار داشت: طرح حافظه رقومي ملي، اين برنامه را براي حجم زيادي از اطلاعات با سرعت مناسب فراهم مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد:‌ مراجعان از طريق سايت حرم مي‌توانند به منابع رقومي، نسخ خطي، برخي از كتاب‌ها، نسخ برگزيده، روزنامه‌ها و عكس‌هاي اسكن شده اين مركز دسترسي پيدا كنند.

وي با بيان اين‌ كه «اكترونيكي‌كردن كتاب‌ها و منابع خطي به معناي جايگزين‌شدن آن با منابع كتابي و نوشتاري نيست»، تاكيد كرد: اين امر حتي در كشورهاي پيشرفته باعث كم‌شدن شمارگان كتاب‌ها نشده، بلكه افزايش خريد كتاب و مطالعه را نيز در پي داشته است.

اشعري در پايان يادآور شد: دسترسي آسان محققان به منابع مرجع و رونق وضعيت چاپ و نشر نيز در رقومي‌كردن منابع نوشتاري كمك فراواني كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط