یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۷
كتابخانه ملي به فناوري اطلاعات سرعت مي‌بخشد

مراسم امضاي تفاهم‌نامه همكاري ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و شركت فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات صبح امروز(يك‌شنبه) در سالن كنفرانس حوزه رياست كتابخانه ملي ايران انجام شد. در اين مراسم تاكيد شد كه كتابخانه ملي به فناوري اطلاعات سرعت مي‌بخشد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه با حضور علي اكبر اشعري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و مهندس سعيد مهديون، مدير عامل شركت فناوري اطلاعات انجام شد، اشعري عنوان كرد: امروزه يكي از حوادث مهمي كه در عصر انفجار اطلاعات ايجاد شده، سرعت بالاي توليد اطلاعات و كم شدن فاصله توليد اطلاعات و مصرف آن است.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت تسريع در جريان تاليف، انتشار و توزيع يك كتاب خاطرنشان كرد:‌ از زماني كه يك مولف تصميم به تاليف كتاب مي‌گيرد تا كتاب منتشر شود، فاصله توليد، ‌توزيع و دسترسي مردم به آن ممكن است باعث از بين رفتن تاريخ مصرف اثر شود.

اشعري گفت: همچنين ازدياد حجم اطلاعات، زمان زيادي را براي مكتوب شدن مي‌طلبد. بنابراين همه مراكز علمي و فرهنگي كه وظيفه اطلاع‌رساني دارند، بايد با استفاده از ابزارهاي مفيد، سرعت انتقال اطلاعات را براي استفاده محققان بالا ببرند.

مشاور فرهنگي رييس جمهور تصريح كرد: سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تصميم به ايجاد حافظه رقومي ملي گرفت و در اين امر پيشگام شد و نسخ خطي را كه بسياري از كتابخانه‌ها در ارائه آن خست مي‌ورزيدند، به سختي جمع‌آوري كرد و از طريق پورتال حرم در اختيار محققان و پژوهشگران قرار داد.

وي با بيان اين كه «شركت فناوري اطلاعات ضمن آشنايي با اين طرح در مقياس ملي تصميم به همكاري با كتابخانه ملي ايران گرفت» توضيح داد: با انجام كارها و جلسات اوليه براي پياده شدن اين طرح، امروز در آستانه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اين تفاهم‌نامه امضا مي‌شود. 

وي همچنين با اشاره به اين كه «كشورهاي عضو اكو براي انجام اين طرح موافقت كردند» بيان داشت: اين پورتال ملي با طراحي و گنجايش حجم زياد اطلاعات، سرعت بهره‌برداري را بالا و دسترسي محققان به منابع را راحت مي‌كند.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در پايان خاطر نشان كرد: اميدواريم تا پايان زمان قرارداد 24ماهه با شركت فناوري اطلاعات، به اهداف اين تفاهم‌نامه دسترسي پيدا كنيم. 

در ادامه اين مراسم، مهندس سعيد مهديون نيز طي سخناني گفت: فناوري اطلاعات عاملي تسكين‌گر براي ارتباطات است و با نزديك كردن فاصله‌ها، محيطي را براي پويايي ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اين كه «يكي از عوامل كمك به اين پويايي، بهره‌برداري از حاصل مطالعات و تحقيقات ديگران است» عنوان كرد: اين اطلاعات در گذشته به صورت كتاب بود اما حالا به صورت برگه‌هاي مطالعاتي در اختيار محققان قرار مي‌گيرد.

مهندس مهديون اظهار داشت: ‌شركت فناوري اطلاعات در گذشته زير مجموعه مخابرات بود و الان با مصوبه دولت به حوزه توسعه فناوري اطلاعات وارد شده است. يكي از محورهاي اصلي اين شركت اجراي پروژه‌هاي مشترك و زير ساخت‌هاست.

وي تاكيد كرد:‌ كتابخانه ملي ايران مي‌توان عاملي براي پيشبرد مباحث فني‌ و توسعه نيروي انساني، نگرش‌ها، تفكرات، مقررات و قوانين كشور شود و راه را براي سرعت‌بخشيدن به فناوري اطلاعات باز كند.

مدير عامل شركت فناوري اطلاعات همچنين خاطرنشان كرد: خوشبختانه سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با اين ديدگاه، پروژه‌ حرم را دنبال مي‌كند و هدف عمده آن رقومي و ديجيتالي كردن تمام اطلاعات مكتوب و شرايطي دسترسي آسان به اطلاعات است.

وي با بيان اين كه «ديدگاه مشترك، فضاي مناسبي را براي فعاليت‌هاي مشترك فراهم مي‌كند» بيان داشت: اين تفاهم‌نامه حاصل كار مشترك ميان كتابخانه ملي و شركت فناوري اطلاعات است. اميدواريم اين ديدگاه مشترك به ادبيات مشترك اين دو سازمان بيانجامد و همچنين كميته كارشناسي مشتركي براي راهبري و نظارت بر اجراي كار ايجاد شود و اين تفاهم‌نامه به توسعه علم و دانش در كشور كمك كند.

در اين مراسم علي‌اكبر اشعري در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره فهرست‌نويسي منابع خطي فارسي و حوزه تمدني ايراني ‌ـ اسلامي، گفت: اين طرح قرار بود با همكاري كتابخانه ملي ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شود كه متاسفانه در اواسط كار مشخص شد كه اين همكاري در حوزه فعاليت‌هاي وزارت ارشاد نيست، بنابراين اين همكاري متوقف شد.

وي همچنين ادامه داد:‌ البته سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران نه تنها نسخه خطي خود را فهرست‌نويسي مي‌كند، بلكه دوره‌هاي آموزشي را نيز براي علاقه‌مندان به فهرست‌نويسي ايجاد كرده است و همچنين به كتابخانه‌هاي ديگر در داخل و خارج از كشور نيز براي فهرست‌نوسي كمك مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط