دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
ارجمند: برخی بازیگران با چاپ شعر، پوستر چاپ می‌کنند

داريوش ارجمند هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در بررسی حضور هنرمندان این سه حوزه در عرصه شعر، گفت: اگر بازيگری صرفا به دلیل داشتن شهرت به چاپ اشعار خود بپردازد، عمل او مشابه چاپ پوستري از خود وی است؛ بی آن كه به قابليت‌ها و ظرافت‌های شعري رسيده باشد.\

ارجمند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب افزود:‌ روزنه هنرها رو به هم باز می‌شود و هنرها به هم ارتباط دارند و بايد هر هنرمندي به جز رشته تخصصي خودش، هنر ديگري هم داشته باشد. مثال مناسب، سهراب سپهري است كه هم به عنوان شاعر و هم به عنوان نقاش مشهور است و فعاليت او در هر دو شاخه هيچ منافاتي با هم ندارد.

وي ادامه داد: البته اگر فردی در يك رشته تخصص كافي را نداشته باشد و براي جبران اين موضوع بخواهد شاخه‌هاي مختلف را امتحان كند، به طور قطع نمی‌تواند در هيچ رشته‌ای موفق باشد و اين امر هيچ ربطی به پرورش ابعاد مختلف روح يك هنرمند ندارد.

ارجمند اظهار داشت: درباره شعر و ورود هنرمندان ساير رشته‌های هنری به اين حوزه بايد توجه داشت كه شعر مقوله‌اي پيچيده و زبان احساس است و اگر هر هنرمندي از جمله بازيگر، شعر را نفهمد، بايد هنرش را كنار بگذارد. فردي كه شعر نمي داند و در ادبياتش و زندگي روزمره‌اش از شعر استفاده نمی‌كند، باعث تضعيف روح جامعه می‌شود.

وي اشاره كرد:البته بايد توجه داشت كه آن هنرمند واقعا شاعر باشد و سپس به چاپ آثارش بپردازد؛ نه اينكه تنها بخواهد تظاهر به شاعري كند.

اين بازيگر اظهار داشت: اگر هنرمندان ساير رشته‌هاي هنري در حوزه شعر وارد مي‌شوند و استعداد و تخصص اين مقوله را نيز دارند، بايد موانع را از سر راه آن ها برداشت تا آسوده‌تر بتوانند در اين رشته هنري فعاليت كنند و از سوي ديگر توانايي يك هنرمند در چند رشته، امري است كه بايد تشويق شود؛ نه تقبیح.

وي تاكيد كرد: شاعري يك امر ناگزير است و زماني كه هر فردي احساس می‌كند حرفي در قالب شعر براي گفتن دارد، بايد حرفش را بزند و پس از آن متخصصان اين حوزه هستند كه بايد تشخيص دهند آن فرد واقعا حرفی براي گفتن داشته و در اين زمينه استعدادي دارد یا خیر.

ارجمند يادآور شد: در اين ميان اگر بازيگراني كه در حوزه شعر نيز فعاليت می‌كنند صرف داشتن شهرت به چاپ اشعار خود بپردازند، اين عمل آنها مشابه چاپ پوستري از خودشان است؛ بدون آن كه به قابليت‌ها و ظرافت‌های شعري رسيده باشند. چنين فرایندی به شدت نكوهیده است. 

این بازیگر تئاتر و سینما با تك ساحتي كردن انسان در روزگار فعلی مخالف بوده و معتقد است انسان‌ها بايد چند بعدی باشند؛ به ويژه در زمينه هنر كه هر هنرمندي موظف است علاوه بر رشته تخصصي خودش دستي در ساير رشته‌هاي هنري نيز داشته باشد و ابعاد مختلف روحي و شخصيتي‌اش را رشد دهد.

وی گفت: حضور كارشناسان اين حوزه براي بررسي توانايي حضور اين افراد در شعر امري ضروري است و اگر هنرمندي اين استعداد را ندارد كه در شعر نيز فعاليت كند، بايد به خواندن اشعار و كسب اطلاعات در زمينه شعر يا هر هنري ديگري بپردازد و در هر صورت نبايد از ساير شاخه‌های هنري غافل باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط