سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
از تفسیر غزل‌های خواجه حافظ تا کارنامه شاملو در دبیرستان ایرانشهر گرگان منتشر شد

گلستان- شماره 30 و 31 فصلنامه استارباد با مطالبی خواندنی درباره خواجه حافظ شیرازی و احمد شاملو همراه با پرونده‌ای برای رحمت‌الله رجایی پژوهشگر و روزنامه‌نگار گلستانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، شماره 30 و 31 فصلنامه فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی استارباد ویژه تابستان و پاییز سال جاری در 112 صفحه به مدیرمسئولی و سردبیری علی بایزیدی، روانه بازار شد.

این شماره از فصلنامه با مطلبی از سردبیر با عنوان «دفتر نخستین نشریه تاریخ گرگان و گلستان در معرض نابودی» آغاز می‌شود و صفحات نخستین آن به 2 یادنامه درباره مرحوم محمدرضا صمیمی هنرمند عرصه هنرهای نمایشی و مؤلف کتاب دوران عاشقی و سید ضیاء میردیلمی نخستین رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور و پژوهشگر بزرگ تاریخ کتول اختصاص‌یافته است.

در کنار انتشار 2 داستان و اشعاری از حدود 15 شاعر گلستانی و چند یادداشت و نقد کتاب، گزارشی کوتاه از «گروه طالبین آرامش درون» و نیز «تفسیر غزل‌های خواجه حافظ» توسط یوسف مسگری، شارح و مفسر غزل‌های حافظ و مدیر و مؤسس انجمن ادبی حافظ مهر در گرگان و فرهنگ‌نامه واژگان و اصطلاحات گرگانی توسط زید الله رضایانی شاعر، پژوهشگر و فعال فرهنگی و فرهنگ‌نامه ضرب‌المثل‌های رامیانی توسط پوریا بای پژوهشگر فرهنگ و زبان فولکلور در این شماره به چشم می‌خورد.

همچنین در این شماره در کنار انتشار مطالبی ویژه روز گرگان، مقالاتی با موضوع موسیقی بومی محله منطقه انزان (بندرگز) و تاریخ قوم قزاق و ورود آن‌ها به گرگان و منتشرشده و در ادامه پرونده‌ای مبسوط درباره رحمت‌الله رجایی، فرهنگی بازنشسته، نویسنده و پژوهشگر و نماد روزنامه‌نگاری نوین در سرزمین گرگان به مناسبت شصتمین سال تولدش که شامل زندگینامه و یادداشت‌هایی درباره این چهره فرهنگی گلستان است، دیده می‌شود.

حسن ختام شماره جدید فصلنامه استارباد، انتشار تصویر کارنامه احمد شاملو شاعر فقید همراه با توضیحات در زمان تحصیل کلاس سوم نظری در دبیرستان ایرانشهر گرگان در سال تحصیلی 1321-1320 است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها