پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
بازدید اعضای بنیاد «رستو» مالزی تا برگزاری کارگاه فلسفه و نشست‌ نقد کتاب

خراسان‌رضوی- بسته خبری اخبار کوتاه کتاب استان خراسان‌رضوی در این هفته، 8 خبر از فضای شهادت، کتاب ، هنر و نشست های مختلف کتاب و کتابخوانی را در بردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، بسته خبری اخبار کوتاه کتاب و فرهنگی این هفته استان خراسان‌رضوی، با خبرهایی از تشییع شهید، نامزدی کتاب نویسنده مشهدی و چند نشست کتاب و کتابخوانی آخر هفته در مشهد برگزار می‌شود، جمع‌بندی و تدوین شده است.
 
تشییع پیکر شهید علی محمد نوروزی جانباز ۷۰ درصد در مشهد
 
پیکر شهید علی محمد نوروزی جانباز ۷۰ درصد مشهدی که پس از تحمل سال‌ها درد ناشی از عوارض جانبازی دوشنبه ۱۰ مهرماه به درجه رفیع شهادت رسید، از مهدیه خیابان امام رضا (ع) به سمت حرم مطهر رضوی در مشهد تشییع شد.
 
جانباز شهید «علی محمد نوروزی» در سال 1336 در روستای عشق آباد شهرستان فریمان متولد شد و با شروع جنگ تحمیلی از مجموعه سپاه به جبهه‌ها اعزام شد. این شهید در تاریخ دوم خرداد 61 در عملیات بیت المقدس و بر اثر اصابت ترکش به ناحیه کمر، قطع نخاع شد و به درجه جانبازی نائل آمد. این اسوه صبر و ایثار پس از تحمل سال‌ها رنج و درد ناشی از جراحات جنگ به یاران شهیدش پیوست و پیکر مطهر این شهید پس طواف در حرم امام رضا (ع) در گلزار شهدای بهشت رضا (ع) مشهد به خاک سپرده شد.
 

برگزاری کارگاه فلسفه ادبیات در نشست «عصر داستان» مشهد
 
جلسه نخست از چهار جلسه کارگاه فلسفه ادبیات چهارشنبه ۱۲ مهرماه در نشست عصر داستان مشهد برگزار شد.
 
این کارگاه به صورت رایگان و با تدریس محمدجواد استادی در قالب نشست های عصر داستان مکتب هنر رضوان موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در مشهد، خیابان کوهسنگی ۱۷ پلاک 16 برگزار و در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهی حضور در کارگاه ارائه می شود.
 

کتاب نویسنده مشهدی در بین نامزدهای جایزه‌ی دوسالانه‌ی کتاب عاشورا
 
جایزه‌ی دوسالانه‌ کتاب عاشورا به‌عنوان یک جایزه‌ی مردم‌نهاد و غیردولتی در حوزه‌ آثار عاشورایی و با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از کتاب‌ها و پژوهش‌های عاشورایی برتر و پدیدآورندگان‌شان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است. در هر دوره از این جایزه، کتاب‌هایی که با موضوع امام حسین(ع) و اهل بیت و یاران آن حضرت، تاریخ و تحلیل واقعه‌ی عاشورا، هنر و ادب عاشورایی و آیین‌ها و مناسک عزاداری در بازه‌ی دوساله‌ منتشر شده‌اند، شناسایی و در ۹ رشته‌ی مستقل ارزیابی می‌شوند. 
 
از بین بیش از ۱۷۰ کتاب منتشرشده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با موضوع امام‌حسین و عاشورا، ۳۲ اثر به‌عنوان نامزدهای دومین دوره‌ی این جایزه انتخاب شده‌اند که در بخش نامزدهای رشته‌ی مقتل و تاریخ کتاب «شهادت‌نامه‌ی حسین و شهیدان کربلا» به قلم محمدهادی زاهدی نویسنده پژوهشگر مشهدی از انتشارات به‌نشردر میان نامزدهای نهایی قرار گرفته است.
 

برگزاری «به‌روز خجسته سرِ مهرماه» توسط مؤسسه فرهنگی خردسرای فردوسی
 
مؤسسه فرهنگی خردسرای فردوسی با همکاری آکادمی بامداد «به‌روز خجسته سرِ مهرماه»  (جشن پاییزی برداشت محصول) را برگزار می‌کند.
 
اساتید محمود فاضلی بیرجندی، حمید طبسی و مرسده اسلامی در این نشست با دبیری مهشید گوهری سخنرانی خواهند داشت. این نشست پنجشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در محل مؤسسه فرهنگی خردسرای فردوسی واقع در  مشهد، انتهای بولوار معلم، بین میدان دندان‌پزشکان و فارغ‌التحصیلان، پلاک ۲۲ برگزار و حضور برای همگان آزاد و رایگان است.
 

 دسترسی به کتاب‌های چاپی به ۱۸ زبان دنیا با موضوع پیامبر(ص) در کتابخانه رضوی
 
بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب‌ چاپی به ۱۸ زبان دنیا با موضوع پیامبراکرم(ص) در تالارهای کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. علاوه بر این  ۴۶ پایان‌نامه و ۱۸۵ منبع دیداری و شنیداری نیز در محورهای موضوعی همچون زندگی‌نامه، سیره و سخنان حضرت محمد مصطفی(ص) در این کتابخانه وجود دارد.
 
در این میان مجموعه‌ای از کتاب‌های چاپی به ۱۶ زبان دنیا (بجز فارسی و عربی) با موضوع پیامبر اکرم(ص) در این تالار در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. این ۱۶ زبان دنیا شامل آلبانیایی، آلمانی، اردو، اسپانیولی، انگلیسی، ایتالیایی، بلغاری، بوسنیایی، پرتغالی، تاجیکی، ترکی آذری، ترکی استانبولی، چینی، روسی، رومانیایی و فرانسه می‌شود.
 

برگزاری جلسه نقد «گورستان کتاب‌های فراموش‌شده» در مشهد

 
جلسه نقد و بررسی کتاب « گورستان کتاب‌های فراموش‌شده» با حضور مترجم اثر «علی صنعوی» در مشهد برگزار می شود.
 
این جلسه با حضور منتقدین و احمد آفتابی و آرش رمضانی و با دبیری حسین لعل بذری از نویسندگان مشهدی پنجشنبه ۱۳ مهر ساعت ۱۶:۳۰ در محل کافه کتاب «آنجا» در مشهد، بلوار دندان‌پزشکان، نبش دندان‌پزشکان ۱۵ برپا است. چهارگانه‌ی «گورستان کتاب‌های فراموش‌شده» اثر کارلوس روئیث ثافون نویسنده‌ی فوق‌العاده محبوب اسپانیایی و در اصل کاتالونیایی، در پنج جلد و با ترجمه‌ی علی صنعوی به فارسی توسط انتشارات نیماژ برگردانده شده است.
 

بازدید اعضای بنیاد «رستو» مالزی از آستان قدس رضوی

 
هیئت اعزامی بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» مالزی با حضور در نگارخانه رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از نزدیک با منتخبی از دستاوردهای این مؤسسه در حوزه هنرهای اسلامی و قرآنی آشنا شدند.
 
پخش کلیپ‌هایی از خلق آثار هنری قرآنی توسط استادان مکتب هنر رضوان مشهد، چگونگی تبدیل هتل قصر الضیافه توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به یک هتل موزه، منتخبی از آثار پویانمایی مؤسسه و همچنین کلیپ معرفی فعالیت‌های بنیاد کتابت و نشر قرآن رستو در مالزی، از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.
 
 
برگزاری نشست شاهنامه برای کودکان
 
نشست شاهنامه ویژه‌ کودکان ۶ تا ۹ سال  با تدریس مدرس معصومه موسویان روزهای شنبه ساعت 17 در مشهد برگزار می شود.
 
بنیاد فردوسی مشهد و كانون شاهنامه فردوسي توس این نشست ها را در محل این مجموعه واقع در مشهد، خیابان احمدآباد، بین ملاصدرای ۱۰ و ۱۲ برگزار می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها