شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
امکان خرید تصاویر اسنادی در باغ میراث بهارستان فراهم شد/برگزاری دوره جدید پودمان

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس گفت: در سامانه باغ میراث بهارستان اکنون شرایطی ایجاد شده که براساس آن پژوهشگران می‌توانند تصاویر اسنادی را دانلود و خریداری کنند.

ندا شهماری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت‌های جدید بخش اسناد کتابخانه مجلس و بحث دیجیتال‌سازی این منابع اظهار کرد:  دیجیتال‌سازی اسناد کاغذی تقریبا رو به اتمام است و در حال حاضر اکثر آن‌ها حدود 85 درصد اسکن شده‌اند. کتابخانه مجلس 6 میلیون و 500 هزار برگ سند دارد که چهار میلیون و 100 هزار برگ سند مربوط به اسناد قبل از انقلاب اسلامی و دو میلیون و 500 هزار برگ سند مربوط به اسناد بعد از انقلاب اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه تصویر برداری از اسناد قبل از انقلاب اسلامی رو به اتمام است، گفت: در بخش اسناد بعد از انقلاب اسلامی نیز برای دسترسی به محتوای اسناد، پروژه ocr اسناد را انجام دادیم که تصاویر اسناد به متن‌های قابل جستجو تبدیل می‌شود.
 
دیجیتال سازی منابع صوتی کتابخانه مجلس

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس درباره منابع دیداری و شنیداری و دیجیتال‌سازی آن‌ها نیز گفت: مجموع نوارهای صوتی و تصویری موجود در آرشیو دیداری شنیداری کتابخانه مجلس شامل 4200 حلقه نوار کاست و... است که اکثر آن‌ها دیجیتال‌سازی شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه در بخش منابع دیداری و شنیداری، همه نوارهای ریل کتابخانه مجلس دیجیتال‌سازی، محتوای آن‌ها استخراج و فهرست محتوایی آن‌ها در سایت بارگذاری شده است، گفت: کتابخانه مجلس 473 نوار ریل داشته است که مربوط مشروح مذاکرات ادوار 23 و 24 مجلس مجلس شورای ملی تا آخرین روزهای فعالیت مجلس پیش از انقلاب بوده است. در هر نوار ریل، دو تا سه جلسه از جلسات مجلس وجود دارد و بر اساس هر کدام از نوارهای ریل، یک رکورد در پایگاه اطلاعاتی ایجاد شده است. به عنوان مثال ممکن است در یک رکورد، 25 فایل صوتی  ضمیمه شده باشد. این رکوردها بر اساس موضوع و محتوا تقطیع شده‌اند.
 
شهماری افزود: این فایل‌ها  براساس محتوای دستورات جلسه و نطق هر نماینده تقطیع شده و بر روی سایت میراث بهارستان بارگذاری شده است.
 
مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیگر نیازی نیست مراجعه‌کنندگان برای پیدا کردن نطق و مشخصات یک نماینده یک فایل طولانی را گوش بدهند، اظهار کرد: این فایل‌ها تقطیع شده و مراجعه‌کننده با جست‌و‌جوی نام یک نماینده می‌تواند اطلاعات آن نماینده و نطق او را از پایگاه‌ اطلاعاتی کتابخانه مجلس دانلود و خریداری کند.
 
ارائه خدمت جدید به پژوهشگران در حوزه سند

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس درباره ارائه خدمات جدید به پژوهشگران در حوزه اسناد کاغذی و دیجیتال اظهار کرد:  در سامانه باغ میراث بهارستان اکنون شرایطی ایجاد شده که بر اساس آن پژوهشگران می‌توانند تصاویر اسنادی را دانلود و خریداری کنند. پژوهشگران پیش از ایجاد سامانه باغ میراث بهارستان، باید حضوری برای دریافت سند مراجعه می‌کردند یا از طریق ایمیل می‌توانستند تصاویر اسناد را دریافت کنند.
 
وی افزود: اکنون پژوهشگران می‌توانند فهرست اطلاعات منابع اسنادی و تصاویر آن‌ها که  ضمیمه همین فهرست محتوایی اسناد است را روی وب‌سایت کتابخانه مجلس مشاهده و مستقیم از روی سامانه، تصاویر و منابع اسنادی مورد نیاز خود را خریداری کنند. زیرا این منابع به درگاه خرید اینترنتی کتابخانه مجلس وصل است.
 
شهماری افزود:  اکنون عکس‌های نمایندگان شورای ملی و تصاویر تمام آلبوهای دوره قاجار، سنا، ملی و مجلس شورای اسلامی، پوسترهای موجود در آرشیو دیداری شنیداری اسکن و تصاویر آن‌ها در سامانه باغ میراث بهارستان بارگذاری شده و پژوهشگران می‌توانند این تصاویر را  نیز دانلود و خریداری کنند.
 
درخواست‌های کاربران مستقیم به ایمیل کتابخانه می‌رود

شهماری با اشاره به اینکه درگاهی روی سامانه باغ میراث بهارستان تعبیه شده که پژوهشگران و کاربران با کلیک روی آن قسمت، می‌توانند درخواست خود را مستقیم به ایمیل کتابخانه ارسال کنند، عنوان کرد: این خدمت از اواخر سال گذشته ایجاد شده و کاربران در صورتی که درخواست ارسال یک فایل یا رکورد دیجیتال‌نشده را داشته باشند، می‌توانند این درخواست را به ایمیل کتابخانه ارسال کنند، این تقاضا بعد از بررسی، اسکن و در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
 
نگاهی به برگزاری نخستین پودمان تخصصی کتابخانه مجلس

شهماری درباره برگزاری نخستین دوره «پودمان تخصصی  آرشیو و کتابخانه» گفت: این پودمان با هدف آموزش و ترویج دانش علوم‌آرشیوی و کتابداری از 17 تیرماه  1402 با دوره زمانی سه ماهه در واحد اسناد کتابخانه مجلس آغاز شده است. این دوره تا 15 مهر ماه ادامه دارد. فراخوان این رویداد 20 خرداد ماه اعلام شد و مراجعه‌کنندگان 10 روز برای این ثبت‌نام زمان داشتند.
 
وی افزود: ‌این دوره تخصصی، 280 ساعت دوره کارورزی  و آموزش برای ثبت‌نام شوندگان در نظر گرفته است. البته به دلیل برگزاری این رویداد در تابستان و تعطیلی دانشگاه‌ها، استقبال از این دوره آموزشی در حد انتظار نبود.
 
شهماری درباره محورهای آموزشی این دوره‌ها گفت: در این دوره‌ آموزشی، محورهایی مانند آشنایی با اسناد پارلمانی و فرایند قانون‌گذاری، آشنایی با مطبوعات و نشریات، مبانی سندشناسی و سندخوانی، اسناد شرعی، آشنایی با خط سیاق و دیگر حوزه‌های مرتبط  با علم اطلاعات و آرشیو مانند مدیریت آرشیو،  آشنایی با تاریخ شفاهی، مطبوعات و نشریات، ایران‌شناسی و شرق‌شناسی،‌ نسخ خطی، مرمت منابع کتابخانه‌ای و آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی وجود دارد.
 
وی درباره شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی گفت: این دوره ویژه دانش آموختگان رشته‌های مطالعات آرشیوی و اسناد و مدارک آرشیوی است؛ البته کارشناسان علم اطلاعات و دانش شناسی و تاریخ نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.
 
شهماری افزود: در طول برگزاری این پودمان، هر دو هفته یک بار نمایشگاهی در محل موزه کتابخانه مجلس با هدف معرفی منابع اسنادی در مناسبت‌های مختلف دایر می‌‌شود.
 
برگزاری دوره‌های جدید پودمان با محوریت بخش‌های دیگر کتابخانه

شهماری درباره برنامه‌های آینده و ادامه برگزاری این پودمان اظهار کرد: فصل جدید این پودمان تخصصی قرار است به زودی با محوریت  بخش‌های مختلف کتابخانه برگزار شود و  فراخوان دوره جدید این پودمان اکنون در حال آماده‌سازی است. در این دوره قرار است محوریت این پودمان تخصصی، بخش‌هایی مانند نشریات و نسخ خطی باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها