سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
3 کتاب در حوزه دفاع مقدس و مقاومت اسلامی در بوشهر رونمایی شد

بوشهر-3 کتاب نویسندگان بومی استان بوشهر در حوزه دفاع مقدس همزمان با چهل و سومین هفته دفاع مقدس در آیینی با حضور جمعی از مسئولان، جامعه فرهنگی و جمعی از رزمندگان هشت‌دفاع مقدس این استان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین که ظهر سه‌شنبه در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، گفت: هفته دفاع مقدس فرصت ارزنده‌ای برای بازشناسی و تبیین ایثارگری‌های و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان و قهرمانان در طول هشت سال دفاع مقدس و عرصه مقاومت اسلامی است که ما این فرصت را مغتنم دانستیم تا در این ایام، از سه اثر سترگ نویسندگان بومی در حوزه مقاومت اسلامی رونمایی کنیم.

وحید حیدری ادامه داد: در این آیین از کتاب «راوی؛ الف باء روایتگری دفاع مقدس» نوشتۀ صادق رازی، «رئیسعلی قهرمان» نوشتۀ محمود حیدریه و «قهرمان قصه مامان‌بزرگ» اثر مسعود عرب‌زاده رونمایی می‌شود.

وی در معرفی این آثار توضیح داد: کتاب «راوی» به قلم صادق رازی نوشته شده که از نویسندگان صاحب اثر و مطرح استان بوشهر در حوزه دفاع مقدس است که این اثر را در خصوص ماهیت و روایتگری و خاطره‌نگاری هشت سال دفاع مقدس پدید آورده است.

حیدری یادآور شد: دو اثر دیگر نیز در حوزه کودک و نوجوان با محوریت رئیسعلی دلواری و مقاومت اسلامی و نبرد با استعمار انگلیس نوشته‌شده‌اند. یکی از این کتاب‌ها؛ یعنی «قهرمان قصه مادربزرگ» به سفارش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به قلم مسعود عرب‌‎زاده، نویسنده جوان بوشهری با روایت نویی از رئیسعلی دلواری، اسوه مقاومت در برابر استعمار چاپ شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: ما در حوزه کتاب کودک و نوجوان در استان نیاز است بیشتر کار کنیم تا آثار فاخری را برای این نسل که نسل بیداری هستند پدید بیاید. خوشبختانه در این حوزه نویسندگان جوان و مستعدی هم داریم که درصدد هستیم با حمایت از این نویسندگان، تألیفات حوزه کودک و نوجوان را با رویکرد برجسته‌سازی اسطوره‌ها و قهرمانان بومی به‌ویژه در حوزه مقاومت تقویت کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در بخش بعدی این آیین گفت: همان‌طور که آقای حیدری اشاره کردند ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با یک خلأ مواجه هستیم که باید با شناسایی نویسندگان این حوزه و پرورش نویسندگان جوان زمینه را برای پدید آوردن آثار خواندنی و پرمحتوا بر مبنای زیست‌بوم جنوب و معرفی قهرمانان و مشاهیر استان در حوزه‌های مختلف فراهم کنیم.

حیدر راهب ادامه داد: البته نویسندگانی چون سیروس فتحی، علی آرمین و نویسندگان دیگری داریم که در حوزه کودک و نوجوان پیش از این آثاری را پدید آورده‌اند ولی برای نفوذ بیشتر این آثار در میان کودکان و نوجوانان باید آن‌ها را در قالب آثار هنری با تصویرگری‌های خلاقانه ارائه کنیم تا خوانده و شنیده شوند.

وی افزود: ما در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر آمادگی رونمایی این سه کتابی را که امروز رونمایی می‌‎شود، داریم تا با نقد و بررسی این آثار، ارتباط مؤثر را میان کودکان و نوجوانان و نویسندگان بومی این حوزه ایجاد کنیم.

راهب تأکید کرد: همچنین برای کتاب «راوی؛ الف باء روایتگری دفاع مقدس» نوشتۀ صادق رازی یک نشست تخصصی در محفل ادبی کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر برگزار خواهیم کرد تا افراد عادی جامعه و نسل امروزی هم عمیق‌تر با ماهیت و روایت هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند.

نویسندۀ کتاب «راوی؛ الف باء روایتگری دفاع مقدس» نیز در بخش بعدی این مراسم که به‌مناسبت هفته دفاع مقدس به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: این اثر چگونگی روایت‌گری دفاع مقدس را ترسیم می‌کند. روایت هشت سال‌دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان و شهداء در مقابل رژیم بعثی باید به شکل منطقی و معرفتی باشد.

صادق رازی بیان کرد: در این روایتگری، خاطرات بسیار مهم هستند؛ چون جان‌مایۀ خاطرات منتشر‌شده در خصوص جنگ ایران و عراق، تداعی‌کنندۀ معارف دینی و آموزه‌های شیعی و عاشورایی است و بخش گسترده‌ای از این خاطرات جنگ و جبهه، برآمده از باورهای معنوی و ملی رزمندگان اسلام است.

وی یادآور شد: امروز روایتگری دفاع مقدس باید یک روایتگری منطقی و هدفمند باشد، زیرا این نوع روایتگری می‌تواند مستندات زیادی را برای آیندگان به یادگار بگذارد. روایتگری می‌تواند در تاریخ و تمدن یک کشور تأثیر مثبت داشته باشد. پس خوب است که با ثبت خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، شواهد موجود جمع‌آوری شود.

رازی تأکید کرد: برای جمع‌آوری این خاطرات فرصت زیادی نداریم؛ زیرا منابع جبران‌ناپذیر ما که همان راویان روایات و منابع خاطرات هستند، تحت تأثیر گذر زمان یا دچار فراموشی و تغییر و آسیب شده یا هر بار یک از آن‌ها بر اثر مجروحیت، پیری یا دلایل دیگری از دنیا می‌روند.

نویسندۀ کتاب «زئیسعلی قهرمان» نیز در بخش بعدی این آیین گفت: این کتاب اولین اثر از مجموعۀ 10 جلدی قهرمانان استان بوشهر است که دربارۀ رئیسعلی دلواری نوشته شده و بیش از 10 سال نگارش آن زمان برد. برای نوشتن این کتاب، آثار متعددی را مطالعه کردم و بارها به دلوار رفتم و با قدیمی‌های این بندر در خصوص این قهرمان ملی به گفت‌وگو نشستم تا توانستم ذهنم را برای نگارش این اثر آماده کنم.

محمود حیدریه که در حوزه کودک و نوجوان می‌نویسد و استان زبان در دانشگاه‌های استان بوشهر است، افزود: این اثر را در نهایت به‌صورت دوزبانه (فارسی- انگلیسی) در سال 98 منتشر کردم که دو سه زبان‌شناس در کنار خودم در ترجمۀ انگلیسی این اثر مشارکت داشتند و سه بار هم این کار ویرایش شد تا با زبان خوانایی راهی بازار کتاب شود.

وی استقبال از این اثر را خوب دانست و گفت: چاپ نخست این کار کامل به فروش رفته و امیدوارم که چاپ دوم آن خیلی زود منتشر شود.

کتاب «رئیسعلی قهرمان» به‌‎منظور معرفی و شناسایی قهرمانان ملی و بومی منتشر شد؛ چون بارها در کلاس‌های درسم در مدارس متوجه شده بودم که بچه‌ها قهرمانان استان را کمتر می‌شناسند و اغلب چهره‌های ورزشی و هنری کشور یا استان را صرفا به‌عنوان قهرمان می‌‌شناسند. آن‌ها نام رئیسعلی را شنیده بودند اما کمتر او را به‌عنوان قهرمان می‌شناختند. همین موضوع موجب شد که ایدۀ نوشتن در خصوص قهرمانان بومی به ذهنم رسید و این کتاب پدید آمد.

حیدریه یادآور شد: چهار اثر دیگر این مجموعۀ 10 جلدی «قهرمانان استان بوشهر» آماده شده که اگر مشکلی پیش نیاید، تا پایان سال 1402 راهی بازار کتاب خواهند شد.

مسعود عرب‌زاده، ناشر و نویسندۀ جوان و پرکار بوشهری نیز در ادامۀ این مراسم خطاب به رزمندگان و جانبازان هشت دفاع مقدس که در برنامه حضور داشتند، گفت: حضور پرشور شما در برنامۀ امروز این دلگرمی را به ما می‌دهد که بیشتر بنویسیم و کتاب‌های خوبی را پدید بیاوریم.

وی در خصوص چگونگی شکل‌گیری کتاب داستان «قهرمان قصه مادربزرگ» که دربارۀ رئیسعلی دلواری؛ اسوۀ استعمارستیزی با انگلیسی‌هاست، توضیح داد: یکی از دوستان سال گذشته تصویری را به من نشان داد که در آن تصویر فردی با لباس تنگسیر در حال هدیه دادن بادکنک به کودکان بود؛ این لباس در فرهنگ جنوب تداعی‌‎کنندۀ مقاومت است. همان‌گونه که «چفیه» برای ما نماد سال‌های جنگ و ایستادگی و جانبازی است.

عرب‌زاده بیان کرد: این تصویر تلنگر نوشتن داستانی دربارۀ رئیسعلی دلواری را در ذهنم در فضای جدیدی زد. فضایی که دشمن با تولید آثار و قهرمانان ساختگی مثل بتمن و مرد عنکبوتی از در پشت خانه به آن وارد شده و ما از آن غفلت کردیم. او با تولید عروسک‌های این شخصیت‌های ساختگی هدایت ذهن و فکر بچه‌های ما را به‌دست گرفته، بنابراین من هم آمدم در این قصه رئیسعلی را به عروسک تبدیل کردم و با روایت متفاوتی برای این نسل کنجکاو و پرهیجان بازگویی کردم.

وی تأکید کرد: ما باید قهرمانان ملی و شهدای هشت سال دفاع مقدس و مقاومت را برای ملموس و قابل دسترسی کنیم تا آن‌ها حضورشان را حس کنند. اگر شهید قاسم سلیمانی امروز یک قهرمان ملی محبوب است؛ چون او به مردم نزدیک بود. وقتی در عکس‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم سردار بدون واسطه با اقوام مختلف نشست و برخاست داشته، این گونه می‌شود که او امروز قهرمان مردم ایران است.

عرب‌زاده گفت: من هم در کتاب «قهرمان قصه مادربزرگ» تلاش کردم تا رئیسعلی را به عروسکی تبدیل کنم تا بچه‌های امروزی او را بهتر و عمیق‌تر بشناسند. 50 درصد توفیق این کار به نویسندگی من برمی‌گردد و 50 درصد آن را مدیون تصویرهای خلاقۀ ونوس سیفی، نقاش و گرافیست هم‌استانی است که با تصویرسازی‌های هنرمندانۀ خود به خواندنی‌تر شدن این کتاب افزوده است.

وی یادآور شد: این کار با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده که جا دارد از آقای افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین آقای حیدری معاون فرهنگی این اداره‌کل تشکر کنم که نویسندگان بومی را در حوزه خلق اثر حمایت می‌کنند.  

به گزارش ایبنا، در بخش پایانی این آیین از سه کتاب کتاب «راوی؛ الف باء روایتگری دفاع مقدس» نوشتۀ صادق رازی، «رئیسعلی قهرمان» نوشتۀ محمود حیدریه و «قهرمان قصه مامان‌بزرگ» اثر مسعود عرب‌زاده با حضور نویسندگان این آثار و مسئولان فرهنگی و جمعی از رزمندگان دفاع مقدس استان بوشهر رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها