دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
آقای قصه‌گو مهمان عصرانه داستان نویسان رضوی مشهد می‌شود

خراسان‌رضوی- «محمدرضا سرشار» نویسنده و پژوهشگر مطرح کشور، مهمان نشست عصرانه داستان نویسان رضوی مشهد در این هفته می‌شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سلسله نشست‌های «عصرانه داستان نویسان رضوی در سه‌شنبه‌های به‌نشر» از سال 1396 با برگزاری نشست‌های هفتگی در روزهای سه‌شنبه در محل فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی در مشهد با دبیری زنده‌یاد سعید تشکری نویسنده فقید و حضور داستان‌نویسان نوقلم و  پیشکسوت کار خود را آغاز کرد.

این نشست‌های بصورت مستمر هفتگی با دبیری زنده‌یاد سعید تشکری نویسنده و مدرس ادبیات داستانی و دراماتیک و عضو کانون جهانی منتقدان ITCA به داستان‌خوانی، آموزش، نقد و بررسی آثار نویسندگان نوقلم با محوریت امام رضا (ع) اختصاص داشت.

نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی در سه‌شنبه‌های به‌نشر علاوه بر برگزاری در فروشگاه مرکزی کتاب آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابفروشی های کشور در مشهد، در شهرهای مختلف دیگری همچون تهران، قم، کرج، سمنان، یزد و چند شهر دیگر و همچنین در مراکزی همچون دانشگاه‌ها و نمایشگاه کتاب مشهد برگزار شد.

کتاب «به صرف عصرانه» اولین اثر منتشر شده نویسندگان نوقلم عصرانه داستان نویسان رضوی بود که به باور سعید تشکری داستان‌های برگزیده «به صرف عصرانه» با دقت میلی‌متری از دل این نشست‌ها انتخاب شدند که می‌توان نام «داستان» را بر روی آنها گذاشت و می‌توانند از خودشان دفاع کنند.



دور نخست سلسله نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی در سه‌شنبه‌های به‌نشر همزمان با اوج گیری کرونا پس از 100 جلسه متوقف شد و سپس با درگذشت سعید تشکری در بهمن ماه 1400 این نشست‌ها تعطیل شد.

سعید تشکری متولد ۱۳۴۲ در شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی بود. او نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و عضو کانون منتقدان تئاتر بود.
 
از سعید تشکری بیش از ۴۰ عنوان کتاب به یادگار مانده که از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «آبی‌ها»، «موقف»، «شاه بهار»، «من هستم گیلگمش»، «سیمیا»، «پاریس، پاریس»، «هندوی شیدا»، «غریب، قریب»، «بار باران»  و «آرتیست» اشاره کرد.

وی سال‌ها در رادیو و تلویزیون مشغول فعالیت بود و سریال‌هایی مانند زمانه، واقعه و یوسف می‌آید از آثار او است. رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و نمایش از دیگر فعالیت‌های سعید تشکری در سال‌های فعالیت‌های ادبی و هنری این هنرمند خراسانی بود.

این نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس نامدار خراسانی سال‌ها به بیماری ام‌ اس مبتلا بود و 19 بهمن سال 1400 در مشهد درگذشت و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

اردیبهشت ماه سال جاری به یاد راوی کوچه پس کوچه‌های خراسان زنده‌یاد سعید تشکـری، دور جدید سلسله نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی توسط به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در مشهد آغاز شد.

هدف از برگزاری دور جدید سلسله نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی شناسایی، آموزش، حمایت از جوانان با استعداد علاقه‌مند به نویسندگی و تقویت جریان داستان نویسی دینی در محورهای معارف اسلامی، زیارت، سنت و سیره اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی عنوان شد.



علیرضا مهرداد نویسنده، منتقد و کارشناس ادبی به عنوان دبیر علمی «نشست‌های عصرانه داستان نویسی رضوی» جایگزین  زنده‌یاد سعید تشکری شد و این جلسات نیز در دور جدید بجای هر هفته بصورت یک هفته در میان برگزار می‌شود؛ مهدی سیم‌ریز مدیر تولید به‌نشر و نویسنده و نمایشنامه‌نویس نیز در این جلسات حضور دارند.

نشست عصرانه داستان نویسان رضوی در هفته جاری میزبان «محمدرضا سرشار» نویسنده و پژوهشگر مطرح کشور خواهد بود.

محمدرضا سرشار یا همان آقای قصه‌گو که با نام هنری «رضا رهگذر» فعالیت می‌کند، نویسنده، پژوهشگر، منتقد ادبی و گوینده‌ی برنامه‌‌ی رادیویی محبوب «قصه‌‌ی ظهر جمعه» است. سرشار فعالیت‌های بسیاری در زمینه‌‌ی داستان‌نویسی و آموزش آن، نقد ادبی و داوری آثار ادبی انجام داده و کتاب‌های مشهوری همانند «آنک آن یتیم نظرکرده» و «مهاجر کوچک» را در کارنامه‌ی آثار خود دارد.

محمدرضا سرشار در سال 1378 به همراه چندتن از همکاران خود، «انجمن قلم ایران» را تأسیس کرد. همچنین از سال 1363 تا 1376 به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد.
 
نشست عصرانه داستان نویسان رضوی؛ عرض ارادت به امام رئوف در ایام پایانی ماه صفر با حضور محمدرضا سرشار و علیرضا مهرداد سه‌شنبه 21 شهریور ماه همزمان با دهه پایانی ماه صفر ساعت ۱۷ در مشهد، خیابان امام خمینی، روبروی باغ ملی، فروشگاه مرکزی کتاب به‌نشر بصورت رایگان میزبان حضور علاقه‌مندان به ادبیات داستانی خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها