چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب فرصت مهمی برای پاسخ به قرآن‌سوزی است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتقاد از رفتار غیر‌مسئولانه برگزار‌کنند‌گان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، رویداد‌های بین‌المللی کتاب‌محور را فرصت مهمی برای پاسخ به قرآن‌سوزی ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره رفتار غیرمسئولانه برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت و شرکت نکردن ایران در هفتادوپنجمین دوره این رویداد بیان کرد: باید از همه فرصت‌ها برای نمایش توانمندی‌ها و تولیدات فکری و فرهنگی خود استفاده کنیم؛ چرا‌که بسیاری از کشورها با تولیدات فکری و فرهنگی ایرن آشنا نیستند. متاسفانه اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد و برخوردهای سیاسی مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت با وجود ادعاهای مسئولان آن نمایشگاه، مانع از حضور کشورمان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شد اما این به معنای عرضه نشدن کتاب‌ پدید‌آورندگان ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف نیست.

وی با اشاره به تجربه حضور خود در کشور آلمان گفت: باید حضور حرفه‌ای‌تری در نمایشگاه‌های کتاب داشته باشیم. زمانی بیان می‌کنیم آورده‌های زیادی در زمینه تولیدات فکری و فرهنگی داریم باید بروشورهای مناسبی برای آن تهیه شود و معرفی درستی از آن‌ها شکل بگیرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نمایشگاه فروش کتاب نیست؛ باید تفاوت‌ها درک شود و با توجه به نمایشگاه‌های مختلف باید نوع حضورمان متفاوت باشد؛ بنابراین باید در این فرصتی که ناخواسته ایجاد شده نسبت به تجهیز حرفه‌ای خود اقدام کنیم؛ این حداقل بهره‌ای است که می‌توان از این دوره فَترت برد؛ البته هم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگوهایی با مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای این رفتار غیرحرفه‌ای داریم که امیدواریم تاثیر خود را داشته باشد.

وی درباره استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه‌های خارجی برای معرفی بهتر قرآن و اسلام در مقابل قرآن‌سوزی گفت: کسانی که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشتند می‌دانند که در این نمایشگاه فرصت‌های جانبی زیادی وجود دارد. غرفه‌هایی در محیط آزاد نمایشگاه برپا می‌شود که افراد مختلف و حتی گروه‌های ضدانقلاب و ضداسلام از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند و متاسفانه کمترین استفاده را از این فضا می‌کنیم. فرصت‌های خوبی برای پاسخ به حرکت قرآن‌سوزی وجود دارد؛ البته قالب‌ها برای مقابله با قرآن‌سوزی متفاوت است.

وی افزود:‌ از همه قالب‌ها ازجمله نمایشگاه‌های کتاب خارجی باید استفاده کرد و به نظرم این امر شدنی است. باید در غرفه جمهوری اسلامی ایران، بخش ویژه‌‌ای برای معرفی قرآن و پیامبر داشته باشیم. از این دست ابتکار عمل‌ها را می‌توان تکرار کرد. مجال برای این‌گونه ابتکارات در نمایشگاه‌های کتاب فراهم است به شرطی که با برنامه‌ریزی درست پیش برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط