سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
مارش ضداستعماری پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» در اردوگاه شهید باهنر نواخته شد

نخستین اردوی گفت‌وگومحور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» در آستانه سالروز اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان با حضور صدها نفر از نخبگان نوجوان کتابخوانی «هیس‌طوری» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین اردوی گفت‌وگومحور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» صبح امروز (۳۱ مردادماه) با حضور ۲۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر نخبه کتابخوان و جمعی از مسئولان مربوطه، طی مراسمی در اردوگاه شهید باهنر تهران کار خود را آغاز کرد.

این پویش، دوم شهریورماه با پشت سر گذاشتن مجموعه‌برنامه‌هایی به کار خود پایان می‌دهد و نفرات برگزیده را معرفی می‌کند که این اردوی گفت‌وگومحور ذیل اختتامیه این پویش برگزار می‌شود.

چراغ این اردو با پخش فیلمی از بیانات مقام معظم رهبری که بر مطالعه کتاب «سرگذشت استعمار» تأکید دارند و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید با صوت یک قاری نوجوان روشن شد. سپس مراسم با اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران از سوی گروه مارش ارتش به استقبال مهمانان خود رفت و میان شور و شوق دهه هشتادی‌ها اوج گرفت.

سفر به دل تاریخ خواهیم داشت

سجاد عباسی، دبیر اردوی گفت‌وگومحور «هیس‌طوری» به عنوان نخستین سخنران افتتاحیه این اردو ضمن خیرمقدم به مربیان تعلیم و تربیتی که برای گردهمایی چنین جمعی تلاش بسیاری داشتند، گفت: بسیار خرسندیم که فرصت دیدار حضوری با شما نوجوانان دهه هشتادی کتابخوان پویش «هیس‌طوری» فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه پویش «هیس‌طوری» با ۷۰۰ هزار مخاطب برگزار شد، افزود: قرار است در این اردو، روزهای متفاوتی را تجربه کنیم و همان‌طور که قول داده بودیم سفری به دل تاریخ داشته باشیم تا سرگذشت استعمار را به‌خوبی درک و فهم کنیم.

امام خمینی(ره) با خودباوری و آگاهی کاری تاریخی کرد

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز با حضور در مراسم گفت: خداوند در آیات قرآن کریم به مرور تاریخ و اندیشیدن در مورد آن تأکید دارد؛ چرا که مانع از تحریف روایت‌ها می‌شود و درس‌آموز است. این پویش نیز بر همین اساس راه‌اندازی شده است.

پورثانی ادامه داد: همواره تلاش داشته‌اند تا جامعه ایران را ناتوان جلوه دهند؛ درحالی‌که ما با خودباوری دستاوردهای مهمی طی چند دهه اخیر داشته‌ایم که باید آن را قدر بدانیم و برای مانایی و رشد آن تلاش کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه امام خمینی(ره) با خودباوری و دانش و آگاهی کاری تاریخی کرد و ماندگار شد، گفت: مطالعه تاریخ به ما می‌گوید که در کجای دنیا ایستاده‌ایم و از چه جایگاهی برخورداریم. نسل شما باید صاحب‌نظر باشند و تحلیل و بررسی مسائل گوناگون انجام دهند؛ اما این کار باید با مطالعه تاریخ و آگاهی انجام شود.
گروه‌بندی‌های اردوی گفت‌وگومحور «هیس‌طوری» اعلام شد

مجید مجیدی، دبیر محتوایی این اردوی گفت‌وگومحور نیز در این مراسم با تقدیر از زحمات همه مربیان و شرکت‌کنندگان آن گفت: خاطره‌انگیزترین اتفاقات زندگی هر شخصی در اردو شکل می‌گیرد؛ اما این اردو با این تفاوت برپا می‌شود که میزبان اصلی، شما نوجوانان هستید و با فعالیت‌های گروهی خود آن را اداره می‌کنید.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های این اردو گفت: با مجموعه‌برنامه‌هایی که به یاری شما اجرا می‌شود این اردو به اهداف عالیه خود می‌رسد و شما از داده‌های علمی و کارگاهی آن بهره‌مند می‌شوید.

مجیدی در ادامه درباره کاربرگ‌های طراحی‌شده برای این اردو گفت: مکان، شخصیت‌ها، دوره‌های زمانی و رخدادهای موجود در کتاب «سرگذشت استعمار» در این دوره مرور و با کاربرگ‌های طراحی‌شده برای شما، بررسی می‌شود. همچنین تعریف و نظر شخصی شما درباره استعمار که برای ما جالب توجه است در این کاربرگ‌ها پرسیده می‌شود. همچنین یکی از فعالیت‌های مهم این اردو، کارهای گروهی است که اتفاقات خوبی را قرار است رقم بزنند.

مجیدی در پایان گروه‌بندی‌های انجام‌شده در دو دسته دختران و پسران را اعلام کرد. اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های از پیش طراحی‌شده اردوی گفت‌وگومحور پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» بی‌وقفه پس از اعلام گروه‌بندی‌های آن شروع شد.
گفتنی است، پویش کتابخوانی «هیس‌طوری» شهریورماه همزمان با سالروز اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان با پشت سر گذاشتن مجموعه‌برنامه‌هایی به کار خود پایان می‌دهد و نفرات برگزیده را معرفی می‌کند. «هیس‌طوری» که یک پویش سراسری حول مطالعه و کنش‌گری، پیرامون ۱۵ جلد کتاب «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی است، کار خود را از آبان ۱۴۰۱ آغاز کرد و روند برگزاری آن تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ ادامه داشت. هدف اصلی این پویش به بهانه مطالعه ۱۵ جلد کتاب «سرگذشت استعمار» این بود که بچه‌ها با مفهوم مهم و بنیادین ذیل عرصه دشمن‌شناسی و مطالعه تاریخ با عنوان استعمار که از غرب برخاسته است، آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها