یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کار تاریخ شفاهی نجات خاطرات و اتفاقات از فراموشی است

کهگیلویه و بویراحمد- مدرس اصول تدوین در تاریخ شفاهی بر این باور است که کار تاریخ شفاهی ماندگار کردن، ثبت، ضبط و هویت بخشیدن به اطلاعات و نجات خاطرات و اتفاقات گذشته از فراموشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یاسوج، محمد قاسمی‌پور در کارگاه مجازی تدوین تاریخ شفاهی گفت: پیاده‌سازی روایت‌ها بسیار مهم است و تدوینگر باید متوجه باشد که متنی را که می‌خواند شاید مورد جفا قرار گرفته باشد و بخش‌هایی از آن توسط پیاده‌ساز دچار تغییر شده باشد.

وی گفت:زبان معیاری مهم در کار تدوین است و تدوینگر باید بر زبان راوی اشراف داشته باشد.

قاسمی‌پور با بیان اینکه  مخاطب تاریخ شفاهی خواص هستند، افزود: روایتی که توسط راوی ارائه می‌شود همچون کپسولی فشرده از مباحث مختلف است که باید کاوش و کنترل شود.

مدرس کارگاه تاریخ شفاهی بیان کرد: تدوینگر باید خاطره و ساختار آن را بشناسد و بداند که در هنگام تدوین چگونه از آن استفاده کند و پردازش شود.

قاسمی‌پور افزود: متنی که برای تدوین به دست تدوینگر می‌رسد خیلی هم خام نیست زیرا یک بار توسط مصاحبه شونده پایش شده و حذف و اضافاتی در آن انجام گرفته است و یک بار نیز ذوق و سلیقه  مصاحبه‌کننده در آن اعمال شده‌است.

این استاد حوزه تاریخ شفاهی با اشاره به نکات مد نظر در تدوین تاریخ شفاهی گفت: در تدوین تاریخ شفاهی باید نکاتی از جمله بازشنوایی و بازخوانی کامل مصاحبه‌ها، تنظیم و نگارش متن با رعایت استانداردهای متن مکتوب ،ایجاد ارتباط موجه بین اسناد مکتوب و اسناد شفاهی، ورود پژوهشی در فرازهای ناقص و گویاسازی متن را مد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه در زمان و در معرفی اشخاص باید گویاسازی متنی صورت پذیرد، اضافه کرد: در تدوین تاریخ شفاهی کار باید براساس چیدمان اصولی تنطیم شود وخط سیر زمانی و موضوعی در کار تدوینگر بسیار مهم است.

قاسمی‌پور در پایان بیان کرد: تدوینگر با بازخوانی متنی و گوش دادن به روایت، لحن، فضای مصاحبه، نوع بیان راوی، انتظارات وی را تشخیص می‌دهد و آنجا متوجه می‌شود که نواقص کار چیست و آیا لازم است با مصاحبه شونده ارتباط برقرار کرد.

کارگاه آموزشی تدوین تاریخ شفاهی به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور استاد محمد قاسمی پور و  جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در یاسوج برگزار شد.

این دومین کارگاه اموزشی تاریخ شفاهی است که در سال جاری در شهر یاسوج برگزار شده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها