چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
ادبیات زیباترین شیوه‌ برای انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان و نوجوانان است

ایلام- مؤلف و قصه‌پژوه پیشکسوت ایلامی گفت: بهره‌گیری از زبان ادبیات و هنر قصه‌گویی، زیباترین شیوه برای انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان و نوجوانان به شمار می روند.

ملوک هاشمی، مؤلف و قصه‌پژوه پیشکسوت ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام گفت: بهره‌گیری از زبان ادبیات و هنر قصه‌گویی، زیباترین شیوه برای انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان و نوجوانان به شمار می روند.
 
وی ادامه داد: شجاعت، آزادگی، حق‌طلبی، مبارزه با ظلم، فروتنی و تواضع، عبادت و اخلاص که از ویژگی‌های بارز و برجسته امام حسین(ع) است را به شیوه‌های غیرمستقیم و هنرمندانه و با بهره‌گیری از زبان هنر و ادبیات می‌توان به مخاطبان خصوصاً کودکان و نوجوانان انتقال داد.
 
این فعال فرهنگی ادامه داد: بنا به روایات مستند و معتبر در حماسه کربلا  نزدیک به ۳۰ کودک و نوجوان حضور داشتند که بهترین الگوی تربیتی و رفتاری برای کودکان و نوجوانان ما هستند و لازم است شخصیت و رفتار و منش این بزرگواران با استفاده از زبان مؤثر هنر و ادبیات در قالب‌های مختلف به مخاطبان، خصوصاً کودکان و نوجوانان نشان و انتقال داده شود.
 
مؤلف کتاب «تأثیر قصه و قصه‌گویی بر هوش نوجوانان» ادامه داد: نویسندگان، شاعران، قصه‌گویان و نقالان، تصویرگران، پرده خوانان و... با رعایت توانایی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های روانی کودکان و نوجوانان مخاطب و هم‌چنین توجه به مراحل رشد روانی و اجتماعی جامعه هدف می‌توانند راویانی تاثیرگذار برای انتقال مفاهیم حماسه کربلا به کودکان و نوجوانان باشند.
 
وی ادامه داد: معرفی و شناساندن ویژگی‌های امام حسین(ع)،خاندان معظم و مطهر ایشان و یاران باوفایشان و انتقال مفاهیم دینی به زبان هنر به مخاطبان جزء وظایف دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی است و ضرورت دارد مفاهیم تربیتی و انسان‌ساز عاشورا به زبان ساده،هنرمندانه و جذاب و با رعایت واقعیت‌ها و استنادات تاریخی به جامعه هدف انتقال داد.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجموعه فرهنگی برای جامعه هدف در ماه محرم و اربعین آقا امام حسین(ع) ادامه داد: برگزاری سوگواره ادبی ملی داستان کوتاه زائر، برنامه کتاب ماه، اجرای نشست انجمن‌های ادبی و مسابقه ادبی مکاتبه‌ای ۵۰۰ کلمه با امام حسین(ع) برای کودکان و نوجوانان و اعضای مراکز فرهنگی هنری و سیار روستایی و کتابخانه پستی در سطح استان از برنامه‌های این اداره‌کل در ماه محرم و اربعین امام حسین(ع) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها