چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
سند راهبردی در حوزه کاغذ تدوین شود/نیازسنجی از بازار کاغذهای پُرمصرف ضروری است

کارشناسان صنعت چاپ در نشست «مواداولیه، مهار تورم و رشد تولید» بر تدوین سند راهبردی تولید کاغذ، همچنین لزوم آزادسازی واردات مواد مصرفی مربوط به چاپ، کمک هدفمند به تولیدکنندگان، اختصاص منابع ارزی و حمایت از واردکنندگان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست «مواداولیه، مهار تورم و رشد تولید»؛ چهارمین نشست «بررسی راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ» سه‌شنبه‌(سوم مرداد) در ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ و مقوا برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه مساله تورم در ایران به مسئله عرضه و تقاضا وابسته است، گفت: هرچه عرضه بیشتر باشد و کالا به میزان کافی در بازار وجود داشته باشد و محدودیتی در واردات نباشد، تورم کاهش پیدا می‌کند؛ علاوه‌براین یکی از مسائل مهم این است که واردات محصولات مورد نیاز صنایع چاپ و بسته‌بندی آزاد باشد. این موضوع بدان معنی نیست که تولیدکننده داخلی را هدف قرار دهیم؛ بلکه معتقدم عرضه باید بیشتر باشد تا قیمت‌ها رقابتی شوند و تورم کاهش پیدا کند.
 
وی با طرح این موضوع که باید به تولیدکنندگان مواد اولیه به‌طور هدفمند کمک کنیم و تسهیلاتی باید برای آن‌ها در نظر گرفته شود، عنوان کرد: ازجمله اقداماتی که می‌توان انجام داد این است که وام‌های طولانی‌مدت برای دست‌اندرکاران این حوزه فراهم شود؛ از هزینه‌های بیمه‌ای معاف شوند؛ در هزینه‌های انرژی تخفیف بگیرند و مشوق‌های صادراتی برای آن‌ها تعیین شود.
 
عابدین با بیان اینکه حمایت از تولید داخل، همواره بر دوش مصرف‌کننده و بازار بوده، افزود: این کار در طول سال‌های مختلف، به تولید تورم در بازار منجر می‌شود؛ مساله‌ این است که در حوزه واردات، یک بحث جنجال‌برانگیز وجود دارد به‌طوری که با منافع تولید، تضاد دارد. در حوزه ماشین‌آلات چاپ، باید ارز مورد نیاز فعالان صنعت تامین شود، اگر این کار انجام نشود؛ در آینده نزدیک به مشکلات جدی برخواهیم خورد؛ زیرا درباره ماشین‌های کنونی به‌زودی با مشکل فرسودگی، کاهش بهره‌وری و افزایش ضایعات روبه‌رو خواهیم شد.
 
در ادامه این نشست، غلامرضا شجاع با اشاره به به شعار سال 1402 گفت: نکته‌ این است که تشکل‌های صنعت چاپ در حُکم چرخ‌دنده‌های صنعت در تولید، واردات و صادرات هستند و می‌توانند بسیاری از مشکلات و چالش‌های صنعت را در تعامل با دولت مرتفع کنند.
 
وی با بیان اینکه 2 ماه قبل، اختصاص ارز نیمایی در حوزه واردات به مشکل همراه شده بود، افزود: طی دیداری که جمعی از فعالان صنعت چاپ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، این مساله حل شد و ارز در‌خور‌توجهی به حوزه کاغذ و مقوا اختصاص پیدا کرد، اما طی هفته‌های اخیر، بار دیگر تخصیص ارز با مشکل مواجه شده است؛ بنابراین باید تلاش دوباره برای رفع این مسئله داشته باشیم.

حمیدرضا فرجی نیز در بخش دیگر این نشست، بر لزوم حمایت از تولید کاغذ چاپ و تحریر تأکید کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که تولید کاغذ، چاپ و تحریر نیز مثل کاغذ صنعتی جدی گرفته شود. اگرچه کشور به 700 هزار تُن از این نوع کاغذ نیاز دارد، اما سالانه بیش از یک‌میلیون تُن کاغذ بسته‌بندی در کشور تولید و 300 هزار تُن از آن نیز صادر می‌شود. 

 
وی یادآور شد: اگر حمایت دولت را داشته باشیم، می‌توانیم طی سه سال، کاغذ تحریر ایرانی را به اروپا ببریم. در زمینه واردات خمیر کاغذ و مواد اولیه آن به حمایت‌های دولت نیاز داریم، زیرا مشکل کنونی، تأمین و تولید کاغذ تحریر است.
 
یکی دیگر از مهمانان این نشست، مجید خادمی بود؛ وی در سخنانی با بیان اینکه نرخ ارز و مراودات بین‌المللی ایران در ایجاد تورم در کشور نقش مهمی دارد، گفت: در حوزه منابع انسانی، اصلا آینده را نمی‌بینیم. مشکل نیروی کار در همه صنایع ازجمله صنعت چاپ یک چالش جدی است و حل آن به سیاست‌های کلان نیاز دارد.
 
وی با طرح این موضوع که بانک‌ها از نوسازی و تجهیز صنایع حمایت نمی‌کنند، عنوان کرد: ناوگان صنعت چاپ فرسوده است، در حوزه صادرات و بسته‌بندی به‌عنوان یک زنجیره بهم پیوسته با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم، معتقدم باید بین تولید و صادرات موازنه برقرار شود.
 
خادمی با اشاره به حمایت‌های گسترده دولتی از حوزه تولید، افزود: وقتی بخش زیادی از حمایت‌ها از بخش تولید انجام می‌شود، چرا تولیدکننده باید به بهانه‌های مختلف، بهای تمام‌شده را افزایش دهد تا بین تولیدکننده و واردکننده رقابت ایجاد شود، اگر این رویه ادامه داشته باشد در آینده نزدیک نمی‌توانیم با کشورهایی چون امارات و حتی عربستان رقابت کنیم.
 
همچنین سید‌امیر حسینی با بیان اینکه مشکل تورم در ایران بحث نرخ ارز است، گفت: مسئله اینجا است که مدیران، مدیرانِ چهارساله هستند و چندان برنامه بلندمدتی برای کار و فعالیت خود ندارند. ماشین‌آلات صنعت کاغذسازی در حوزه تحریر باید بازسازی شود تا به وضعیت مطلوبی در حوزه کاغذ برسیم و صنعتگران به سمت کاغذ صنعتی نروند.
 
مهشید پورداد نیز در این نشست با بیان اینکه مهار تورم ارتباط مستقیمی با رشد تولید دارد، گفت: سال 1397 در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های فعال صنایع مختلف، یک بسته حمایتی برای صنعت چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته آماده و به نقش‌های مختلف تولید، توزیع و واردات اشاره کردیم؛ اما هنوز  هم با مشکلات همان سال‌ها دست به گریبان هستیم.
 
وی ادامه داد: هنوز هم در حوزه ارزش‌افزوده در حوزه کاغذ تحریر مشکل داریم. تولیدکنندگان مواد شیمیایی و کاغذ باید در مراحل مختلف مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند اما هنگام فروش محصولات‌شان نمی‌توانند این مالیات را دریافت کنند؛ در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران به جای تولید کاغذ تحریر به سمت تولید کاغذ صنعتی می‌روند که سودهای بیشتری دارد.
 
                                  

پورداد تفزود: تولید کاغذ چاپ و تحریر کار آسانی نیست و می‌توان گفت، نه‌تنها در شرایط برابر، رقابت نمی‌کنیم بلکه در شرایط نابرابری هستیم. در این میان شاید تمایل به واردات بیشتر باشد، اما اعتقادی به آن نداریم بلکه معتقدیم، باید شرایط برابر برای واردات و تولید فراهم شود و جلوی تولیدات گرفته نشود.
 
سعید مهدوی نیز در سخنانی با بیان اینکه دولت‌ها باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در بحث تولید کاغذ داشته باشند، گفت: باید در حوزه کاغذهای پرمصرف نیازسنجی انجام شود و براساس آن استراتژی‌های مرتبط تدوین شود، حتی
معتقدم که می‌توان در قالب سند راهبردی این استراتژی‌ها را تنظیم کرد.

 حمید نیکدل در ادامه با بیان اینکه 80 درصد کاغذ تحریر مورد نیاز کشور، وارداتی است، عنوان کرد: واردکنندگان با کمترین سود، کالاهای وارداتی خود را در بازار می‌فروشند؛ به‌طوری که حتی کمتر از نیم‌درصد سود است، اما با این حال تلاش می‌کنند، سود خود را کاهش دهند اما آرامش بازار حفظ شود.
 
در ادامه هومن کریم‌لو از تولید‌کنندگان مرکب، گفت: در این بخش حمایتی از تولید ضروری است؛ از دولت انتظار داریم، شرایط مساوی برای تولیدکننده و واردکننده مهیا شود، اگر واردات کالای باکیفیت برقرار نباشد، شاید هیچ‌گاه به فکر تولید کالای باکیفیت نیفتیم.
 
آرمن گاوانیان نیز در سخنانی بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: گاهی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که انگیزه برای کار تولیدی، کم می‌شود و بیشتر به سمت واردات سوق داده می‌شویم. معتقدم سیاست‌های حمایتی باید بیشتر به سمت تولید باشد.

به گزارش ایبنا؛ در این نشست سعید بهروان، معاون محتوایی دفتر امور چاپ و نشر، محسن یگانه‌کاری، مسئول آموزش دفتر امور چاپ و نشر، رضا منصوری، فعال حوزه چاپ، مهشید پورداد، دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، سیدامیر حسینی کارشناس صنایع سلولزی، غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، مجید خادمی، فعال صنعت چاپ، حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، حمیدرضا فرجی، مدیرتولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران، هومن کریم‌لو، فعال حوزه چاپ، آرمن گاوانیان، فعال حوزه چاپ، مهدوی‌، استاد دانشگاه و علی فرهمند، فعال حوزه کاغذ حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها