دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
پیرترین قربانی قتل عام تولسا خاطراتش را منتشر می‌کند

ویولا فورد فلچر، بازمانده 109 ساله فاجعه تولسا که در آن گروهی از سفیدپوستان، سیاهپوستان منطقه تولسا در اوکلاهمای آمریکا را قتل عام کردند، خاطرات خود را از این فاجعه در کتابی با عنوان «نگذارید داستان مرا فراموش کنند» منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از یو اس ای تودی، بیش از یک قرن عمر کردن، تلاش ویولا فورد فلچر برای تحقق عدالت را کاهش نداده است. در دو سال گذشته، فلچر به کشورهایی در سراسر دنیا سفر کرده، در مقابل کنگره شهادت داده و جهت شکایت و دریافت غرامت تلاش کرده است. همه این اقدامات بخشی از یک کمپین برای پاسخگو کردن مقصران نسبت به قتل عامی است که تولسا- وال استریت سیاه اوکلاهما- را در سال 1921، زمانی که او یک کودک بود، ویران کرد.

فلچر حالا در 109 سالگی، در حال انتشار خاطراتی درباره زندگی خود در سایه آن کشتار است، کشتاری که در آن، گروهی اوباش سفیدپوست به منطقه‌ای که زمانی، محله‌ای پررونق برای سیاه‌پوستان و معروف به گرین وود بود، حمله کرده و ضمن ویرانی منطقه، تعداد زیادی از سیاهپوستان را کشتند و بی‌خانمان کردند.

این کتاب توسط انتشارات موکا مدیا اینک منتشر می‌شود و ۱۵ آگوست برای خرید در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

فلچر اخیرا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که ترس از تلافی به دلیل صحبت کردن، تقریبا سال‌ها باعت سکوت درباره این قتل عام شده است. او افزود: «حالا که من یک زن مسن هستم، چیز دیگری برای صحبت کردن وجود ندارد. تصمیم گرفتم کتابی درباره آن بنویسم که شاید در این زمینه کمک کند.»

خاطرات او با عنوان «نگذارید داستان مرا فراموش کنند» یادآوری به خوانندگان درباره این است که هر چقدر هم که طول بکشد، حقیقت، عدالت و آشتی را دنبال کنند. فلچر کتاب خود را با جزئیات تصویری و متنی از کشتار نژاد تولسا در سال 1921 که در هفت سالگی شاهد آن بوده، منتشر کرده است. او امیدوار است این کتاب روایتی از آن رویداد را حفظ کند که به دلیل عدم تایید جریان اصلی مورخان و رهبران سیاسی، تقریبا از بین رفته بود.

فلچر در کتابش می‌نویسد: «پرسش‌هایی که آن زمان داشتم تا امروز باقی مانده است. چگونه می‌توانید به گروهی از مردم خشن، دیوانه و نژادپرست، سلاح‌های مرگبار داده و به آنها اجازه دهید- نه! تشویقشان کنید- بیرون بروند و سیاه‌پوستان بی‌گناه را بکشند و کل یک جامعه را ویران کنند؟ او می نویسد: «همانطور که معلوم شد، ما قربانی یک دروغ بودیم.»

تنش‌ها بین ساکنان سیاهپوست و سفیدپوستان تولسا زمانی شعله‌ور شد که 31 مه 1921، روزنامه تولسا تریبون- متعلق به سفیدپوستان-  یک گزارش خبری جنجالی مبنی بر ایجاد مزاحمت یک جوان سیاهپوست 19 ساله برای دختر 17 ساله سفیدپوستی که در حال کار بود، منتشر کرد.

درحالی که متهم دستگیر شده بود، شبه‌نظامیان سیاه‌پوست در زندان محلی جمع شدند تا از ربودن و قتل او توسط سفیدپوستان جلوگیری کنند. از سوی دیگر، درگیری خشونت‌آمیزی بین ساکنان سیاه‌پوستان و سفیدپوستان منطقه، جرقه‌ای برای آشوب و جنگی همه‌جانبه در منطقه شد.

درگیری بیش از 18 ساعت ادامه داشت و تعداد کشته‌شدگان تا 300 نفر تخمین زده شده است. بیش از 35 بلوک شهر با خاک یکسان، حدود 190 کسب و کار ویران شد و تقریبا 10 هزار ساکن سیاهپوست منطقه، آواره شدند.

فلچر در خاطرات خود نوشته خانواده‌اش با کالسکه از آشوب فرار کردند و در راه به آنها شلیک شد. او شاهد اعدام یک مرد سیاه‌پوست توسط سفیدپوستان نیز بوده است.
وی می‌نویسد: «ما از کنار انبوهی از اجساد انباشته شده در خیابان‌ها گذشتیم. چشمان بعضی باز بود، انگار هنوز زنده بودند، اما نبودند.»

فلچر و دو بازمانده صد ساله دیگر در حال حاضر در یک دادگاه علیه فاجعه تولسا طرح شکایت کرده‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها