پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
جایزه ملی کتاب کودک برگزار می‌شود / 92 نفر در دوره «قاصدک» آموزش می‌بینند

قم- از بین چندصد نفر تعداد ۹۲ متقاضی برای نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان گلچین شدند که در سه روز از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان را خواهند دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان در قم با عنوان قاصدک، با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد مدقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، طریقی مشاور مدیرعامل، میرزاده دبیر علمی دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان و جمعی از هنرجویان در مجتمع فرهنگی - آموزشی یاوران مهدی(ع) آغاز به کار کرد.
 
این دوره از روز چهارشنبه 21 تیرماه آغاز و تا روز جمعه 23 تیرماه ادامه خواهد داشت. اختتامیه نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
 
در مراسم افتتاحیه علی رمضانی با تشکر از معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: این برنامه به عنوان اولین کار اساسی بعد از انتصاب آقای محقق در کمتر از دو ماه تدارک دیده شده است و امروز در حال برگزاری است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تاکید کرد: مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران اینگونه دوره‌ها را ادامه خواهد داد تا افراد بتوانند در دامنه قرار گیرند و انشالله به سمت قله حرکت کنند. شرکت کنندگان در این دوره کارهایی خواهند داشت و بعداً انشالله در مجموعه پایگاه نقد داستان و شعر که فراهم شده است از تجربه اساتید درجه یک کشور استفاده خواهند کرد و کارهای آنها نقد می‌شود تا مسیر رشد شما ادامه پیدا کند.

سید احمد میرزاده دبیر علمی این دوره آموزشی نیز گفت: بعد از فراخوان اولیه از بین چندصد نفر حدود ۹۲ نفر گلچین شدند و این دوستان همت کردند و از راه‌های دور و نزدیک به این برنامه آمدند که حکایت از انگیزه والای آنها دارد.
 
وی بیان کرد: از امروز نخستین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان شروع می‌شود و تا جمعه با سه نوع آموزش در خدمت هنرجویان هستیم.

در حاشیه این برنامه علی رمضانی با اشاره به راه‌اندازی جایزه ملی کتاب کودک، بیان کرد: مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران دفتری با عنوان دفتر کودک و نوجوان تاسیس کرده و این همایش از اولین برنامه‌های آن دفتر است. همین‌طور برای تقویت ادبیات کودک و نوجوان جایزه ملی کتاب کودک انشاالله راه‌ اندازی خواهد شد.
 
وی یادآور شد: برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی و وجود پایگاه‌های نقد شعر و داستان به‌ویژه بخش‌های ویژه کودک و نوجوان همه با هم یک زنجیره‌ای از آموزش عمومی و تخصصی را فراهم کرده است که می‌تواند به رشد این جریان کمک کند.

کارگاه روز اول برگزار شد

 یوسفی روانشناس کودکان در کارگاه روز نخست این همایش با عنوان «روانشناسی کودک» گفت، وارد شدن به روان کودک ساده نیست، بعد جسمی کودک خیلی راحت به آن احترام گذاشته می‌شود و نیازهای آن برطرف می‌شود اما بعد روحی و روانی چون دیده نمی‌شود ممکن است خیلی به آن توجه نشود.

وی تاکید کرد: امروز می‌خواهیم روی بعد شناختی کودک کار کنیم چرا که شما به عنوان نویسنده می‌خواهید برای بعد ذهنی و روان کودک داستان و شعر تولید کنید.

در کارگاه دیگر این برنامه کبری بابایی مربی کارگاه به ضرورت داشتن نگاه تحلیل‌گر و انتخاب‌گر مخاطب اشاره کرد و گفت: نگاه تحلیل‌گر برای انتخاب کتاب مناسب، لازم دانست.

وی ادامه داد: شناخت الگوهایی برای اینکه بدانیم یک شاعر یا نویسنده کارش را در یک کتاب به درستی انجام داده است یا من به عنوان شاعر یا نویسنده چه مسیری را باید طی کنم تا اثر خوبی تولید کنم، بسیاراهمیت دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها