دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
مونس عبدی‌زاده نویسنده‌ای جریان‌ساز و تاثیرگذار است

بوشهر- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به نقش موثر مونس عبدی‌زاده در مستندنگاری حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا و ایثارگران جنوبی، تاکید کرد: عبدی‌زاده همه مؤلفه‌های یک نویسنده جریان‌‌ساز و تاثیرگذار را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، حیدر راهب در سومین آیین «از تبار قلم» که ظهر دوشنبه با تجلیل از مونس عبدی‌زاده، بانوی خاطره‌نگار و نویسنده جوان جنوبی در حوزه دفاع مقدس در کتابخانه مصلحیان بوشهر با حضور مسئولان فرهنگی و جامعه ادبی استان بوشهر برگزار شد، با خواندن آیاتی اول سوره قلم گفت: خداوند در قرآن کریم به قلم و آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند. این نشان می‌دهد که قلم و کتاب از جایگاه والایی نزد خداوند برخوردار است.

وی ادامه داد: از این‌رو، ما با تاسی از این نگاه والا و تبیین جایگاه قلم و اهالی آن در جامعه، ویژه‌برنامه ملی «از تبار قلم» را با هدف پاسداشت اهالی قلم و نویسندگان موثر و جریان‌ساز برگزار می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر افزود: در این برنامه که امسال سومین دوره آن برگزار شد، نویسندگان بر اساس مؤلفه‌ها و ملاک‌های مشخصی برای تجلیل برگزیده می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها، این است که آثار آن‌ها جریان‌ساز و مرتبط با انقلاب اسلامی، جذاب و مخاطب‌پسند باشد.

وی گفت: در این دوره درصدد برآمدیم تا از مونس عبدی‌زاده، نویسنده جریان‌ساز حوزه دفاع مقدس تجلیل به عمل آوریم، چراکه او یکی از نویسنده‌های پرکار بوشهری است که همه آثارش به‌ویژه «چهل روز انتظار» با اقبال عمومی خوبی مواجه شده تا جایی که همه نسخه‌های چاپ اول این کتاب تمام شده است. این نشان می‌دهد که این اثر او، جاذبه لازم را برای خوانده شدن از سوی مردم داشته است.

راهب تاکید کرد: خریداری آثار این نویسنده موثر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بعد از خرید، در اختیار اعضاء کتابخانه‌های عمومی استان قرار بگیرند.

این مقام مسئول یادآور شد: شکل‌گیری برنامه «از تبار قلم» و تجلیل از نویسندگان جریان‌ساز که اقدامی ارزشمند از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای تکریم نویسندگان بومی است، موجب همگرایی و هم‌افزایی میان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با حوزه هنری، جبهه دفتر مطالعات شفاهی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و... شده است.
 

به گفته وی، به اتفاق دستگاه‌های مذکور به این نتیجه رسیدیم که مونس عبدی‌زاده با نگارش آثار شاخص با محوریت دفاع مقدس، معیارهای لازم را به‌عنوان یک نویسنده تاثیرگذار و جریان‌ساز دارد، از این رو، در سومین دوره «از تبار قلم» از وی تجلیل به عمل می‌آید.

راهب سپس به راه‌اندازی محافل ادبی کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و تصریح کرد: از این‌رو، برای اینکه کودکان و نوجوانان را بیشتر به سمت کتابخوانی و نویسندگی جذب کنیم، در پی این هستیم که محافل ویژه‌ای را برای آن‌ها در کتابخانه‌های سراسر استان تاسیس کنیم.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، در حال حاضر محافل ادبی که در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود بیشتر برای بزرگسالان است که در شعرخوانی و معرفی آثار شاخص برای این گروه سنی خلاصه می‌شود.

 وی، برای پرورش نویسندگان کودک و نوجوان، همگرایی و هم‌افزایی نهادهایی چون حوزه هنری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه لازم دانست و افزود: ابتدا باید استعدادهای این بخش شناسایی شده، سپس دوره‌های آموزشی منسجم برای آن‌ها برگزار شود. همچنین کتابخانه‌های عمومی هم باید به پاتوقی برای محافل ادبی آن‌ها مبدل شود تا بتوانیم نسلی خلاق و نویسنده را پرورش و به جامعه تحویل دهیم.

راهب با تاکید بر اینکه نوشتن موجب اندیشه‌ورزی و تقویت هویت کودکان و نوجوانان می‌شود، افزود: در حال حاضر، نویسندگان کودک و نوجوان در استان داریم اما تعداد آن‌‌ها اندک است. از این‌‌رو، در پی این هستیم که با برگزاری محافل کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان، بر شمار آن‌ها بیفزاییم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، حمایت از نویسندگان و اهالی شعر و ادب استان را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در سال‌های اخیر معرفی کرد و افزود: در طول سال با برگزاری محافل ادبی و همچنین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» درصدد هستیم حمایت لازم را از این قشر تاثیرگذار جامعه به‌طور پیوسته داشته باشیم تا انگیزۀ آن‌ها برای نوشتن دوچندان شود.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بخش بعدی این آیین نیز با تبریک عید مباهله گفت: خواندن کتاب‌ «چهل روز انتظار» عبدی‌زاده و انتظاری که در این اثر نمود یافته، برخی از خاطرات ما را از شهید مدافع حرم؛ شهید احمدی جوان و شهادت او را در ذهنمان تداعی می‌کند که همواره موجب غبطه ما بوده است.

عبدالرحیم افروغ تاکید کرد: کتاب‌ «چهل روز انتظار» ورای سبک زندگی و پیام‌ها و نگاه‌های مردمی که در آن منعکس شده، روایتی از شهید احمدی‌جوان است که مملو از کلیدواژه‌ها و المان‌هایی است که برای ما ملموس است. از این‌رو، با آن همذات‌پنداری کردم؛ چون اسم شخصیت‌ها و مکان‌ها در این اثر برای ما بسیار آشناست و همین آشنایی موجب شد که به کار بسیار جذابی در نگاه ما تبدیل شود.

به گفته وی، ما مدیون نویسندگان متفکر و دغدغه‌مندی مثل مونس عبدی‌زاده هستیم که قلم را در این خطه با نام و عنوان این افراد تاثیرگذار و شهرهای شهیدپرور پیوند داده‌اند، بنابراین وظیفه ماست که چنین نویسنده‌ای را حمایت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، تجلیل از این بانوی خاطره‌نگار و نویسنده دفاع مقدس را اقدامی ارزنده از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر به‌مناسبت روز قلم برشمرد و افزود: امیدواریم چنین برنامه‌های تداوم بیابد تا بتوانیم نقش و جایگاه و رسالت این نسل از نویسندگان انقلاب را که در تبیین تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نقش کلیدی ایفا می‌کنند، در استان به خوبی به نسل امروز بازنمایی کنیم.
 

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر هم در سومین دوره «از تبار قلم» در بوشهر گفت: مونس عبدی‌زاده یکی از نویسندگان فعال استان است که همکاری بسیار نزدیکی با حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر دارد. او یکی از سرمایه‌های استان در حوزه نویسندگی است.

عبدالله شاهینی افزود: در مراسم رونمایی از کتاب «چهل روز انتظار» در روستای باشی، عبدی‌زاده به نکته‌ای اشاره کرد. او در این مراسم گفت، نگارش این کتاب شش سال زمان برد و کاری زمان‌بر شد اما من در نگارش این اثر، صبر و بردباری را از شهید محمد احمدی‌جوان -که کتاب بر اساس داستان زندگی او نوشته می‌شد- یاد گرفتم.

وی یادآور شد: بنابراین اگر امروز 1000 نسخه این کتاب بدون حمایت هیچ ارگانی کامل به‌فروش رفته، نتیجه صبوری نویسنده اثر و برکت وجود شهید است که جای تبریک گفتن دارد؛ چون آثار متعددی در حوزه دفاع مقدس منتشر شده اما کمتر توفیق جذب نگاه مخاطب یافته‌اند.
 
در بخش بعدی این آیین، مونس عبدی‌زاده با تشکر از دست‌اندرکاران «از تبار قلم» در معرفی خود گفت: کار نویسندگی را از سال 92 شروع کردم و اولین کتابم «راز مروارید» نام دارد که خاطرات ناخدا دوم بازنشسته سعید کیوانشکوهی طراح عملیات مروارید را روایت می‌کند که از سوی انتشارات «سوره مهر» منتشر شد. دومین کاری که روانه بازار کتاب کردم، «چهل روز انتظار؛ خاطرات شهید مدافع حرم استان بوشهر؛ شهید محمد احمدی‌جوان» بود که از سوی انتشارات «روایت فتح» راهی بازار کتاب شد.

این بانوی خاطره‌نگار و نویسنده حوزه دفاع مقدس افزود: در حال حاضر کتاب‌های «خاطرات خانم فاطمه‌سادات علیزاده‌ثابتی؛ همسر شهیدان رضا و مهران عزیزانی» با عنوان «مثل هاجر» و «خاطرات کاظم اخوان؛ عکاس و خبرنگار جنگ» با عنوان «تصویری در بند» را نوشته و برای چاپ به‌ترتیب به دست نشر 27 بعثت و انتشارات شهید سپرده‌ام. یک کار هم در دست نوشتن دارم که مربوط به خاطرات شهید مدافع حرم «میثم نجفی» می‌شود.
 

وی در خصوص اینکه چگونه به سمت نویسندگی جذب شد، توضیح داد: از دوره نوجوانی تا دوران دانشگاه، خاطرات روزانه‌ام را می‎‌نوشتم؛ اما مطالعه کتاب «از معراج برگشتگان» نوشته حمید داودآبادی جرقه‌ای بود که مرا به سمت نویسندگی سوق داد.

عبدی‌زاده در خصوص روند ایده‌یابی آثارش بیان کرد: جغرافیا و تاریخ استان ما مملو از ایده‌های نو برای نوشتن است. با توجه به اینکه من در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌نویسم، سوژه‌های زیادی برای نوشتن دارم که در اطراف ما جریان و وجود دارند. برای مثال، من در نوشتن کتاب «راز مروارید» هم با سوژه خیلی خاصی مواجه بودم و هم از کمک پدرم که بازنشسته نیروی دریایی بود و هم خود آقای کیوانشکوهی که طراح عملیات مروارید بود، بهره گرفتم و کار قابل قبولی در نهایت بیرون آمد.

نویسنده کتاب «چهل روز انتظار» همچنین درباره افراد تاثیرگذار در تبدیل او به یک نویسنده خوش‌قلم گفت: نقش و مشاوره‌های حمید داودآبادی و آقای قاسمی‌پور، کارشناس حوزه هنری استان بوشهر در این زمینه بسیار پررنگ است؛ چون همیشه با مشاوره‌ها و راهنمایی‌های بجا و خوب مرا یاری کردند.   

وی در خصوص چگونگی انتخاب شخصیت‌های آثارش توضیح داد: شخصیت‌هایی که برای کتاب انتخاب می‌کنم شخصیت‌های مهمی هستند که زندگی و حوادث پر رمز و رازی را پشت سر گذاشتند و خواندن سرگذشت آن‌ها برای مخاطب جذابیت دارد. برخی از شخصیت‌های کارهایم سفارشی هستند ولی بیشتر آن‌ها انتخاب خودم بوده است.

عبدی‌زاده همچنین درباره چگونگی انتخاب نام کتاب‌هایش بیان کرد: نام‌ کتاب‌هایم را بر اساس حوادث و راز و رمزهایی که در داستان اتفاق می‌افتد، انتخاب می‌کنم. برای مثال، نام کتاب «چهل روز انتظار» را بر اساس روزهای پرتلاطمی که از زمان مجروحیت شهید احمدی جوان در بعد از ظهر تاسوعا آغاز شد و تا شهادت وی در تهران ادامه یافت، انتخاب کردم؛ چون 40 روز انتظار بود از مجروحیت تا شهادت شهید.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس، سپس به کتابخانه شخصی کامل خود اشاره کرد و گفت: به جرات می‌گویم کتابخانه‌ام در حوزه دفاع مقدس و انقلاب یکی از کامل‌ترین کتابخانه‌های شخصی است، چون این منابع دست مرا در نوشتن بیشتر باز می‌کنند. همچنین در حوزه رمان و کتاب‌های علمی نیز تلاش کرده‌ام که کتابخانه‌ام کامل باشد.

وی در خصوص نخستین کتابی که در حوزه دفاع مقدس خوانده، بیان کرد: نخستین کتابی که در این حوزه خواندم، کتاب «جشن حنابندان» نوشته محمدحسن قدمی بود. کتاب بسیار شیرینی است که خاطرات رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) را روایت می‌کند.

عبدی‌زاده سپس به استقبال خوب مخاطبان از آثارش اشاره کرد و گفت: به‌گونه‌ای کتاب‌هایم را می‌نویسم که برای همه گروه‌های سنی قابل درک و جذاب باشد. خوشبختانه نوجوانان در کنار بزرگسالان از خواندن کارهایم استقبال رضایت‌بخشی داشته‌اند و هدفم هم این است که قشرهای مختلفی را با سوژه‌های آثارم که همگی منحصربه‌فرد هستند، بیشتر آشنا و مانوس کنم.
 
در بخش پایانی برنامه «از تبار قلم»، مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اهدای لوح سپاس و هدایایی از مونس عبدی‌زاده، به پاس نقش‌آفرینی موثر در زمینه تألیف آثار شاخص در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تجلیل کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها