سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
«دستگاه خودت را بیاور» و سیاست‌هایی در توسعه بازار کتاب الکترونیکی

یکی از عوامل اصلی رشد بازار کتاب الکترونیکی، گسترش ابزارها و برنامه‌های کاربردی هوشمند است. با توجه به گسترش روزافزون کتاب‌های الکترونیکی برای اهداف مطالعه و یادگیری، تلفن همراه هوشمند، نقش مهمی در رشد بازار کتاب الکترونیک خواهد داشت.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): طبق گزارش  TechNavio(شرکت تحقیقاتی و مشاوره فناوری جهانی با تمرکز بر روندهای فناوری نوظهور) اندازه بازار جهانی کتاب الکترونیکی از سال 2022 تا 2027 به میزان 8316.2 میلیون دلار افزایش خواهد یافت و بازار کتاب الکترونیکی از سال 2022 تا سال 2027 ، 7.7 درصد رشد خواهد داشت؛ همچنین تخمین زده می‌شود که آمریکای شمالی 40 درصد از رشد بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

این گزارش به‌طور گسترده تقسیم‌بندی بازار را براساس پلتفرم (تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ)، محصول(کتاب الکترونیکی مصرف‌کننده، کتاب الکترونیکی حرفه‌ای و کتاب الکترونیکی آموزشی) و جغرافیا (آمریکای شمالی، اروپا، APAC، آمریکای جنوبی، و خاورمیانه و آفریقا) بررسی می‌کند و در این 5 سال که برای پیش‌بینی در نظر گرفته شده، با توجه به گسترش روزافزون کتاب‌های الکترونیکی برای اهداف مطالعه و یادگیری، تلفن همراه هوشمند، نقش قابل توجهی در رشد بازار کتاب الکترونیک خواهد داشت.
 

 
همچنین با توجه به افزایش سواد استفاده از رسانه‌های دیجیتال در اقتصاد علوم مختلف به واسطه افزایش استفاده از ابزارهایی مانند تلفن همراه هوشمند و کتاب الکترونیک، انتظار می‌رود رشد این بازار بیشتر تقویت شود. کاربران، کتاب‌های الکترونیکی را روی لپ‌تاپ‌های چند منظوره، رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها مطالعه می‌کنند. به همین دلیل است که بازار کتاب الکترونیکی شکوفا خواهد شد.

علاوه بر این، محبوبیت فروشندگان کتاب الکترونیکی، سایر فروشندگان محتوا و ارائه‌دهندگان پلتفرم را تشویق کرده تا محصولات خود را برای دسترسی به تلفن همراه بهینه کنند؛ از این رو، چنین عوامل رشد بازار جهانی کتاب الکرونیک را در طول این دوره 5 ساله که برای پیش‌بینی در نظر گرفته شده را افزایش می‌دهد.

فروشندگان عمده بازار کتاب الکترونیکی چه کسانی هستند؟

فروشندگان، استراتژی‌های مختلفی مانند اتحاد استراتژیک، مشارکت، ادغام و اکتساب، گسترش جغرافیایی و تولید محصول و ارائه خدمت را برای افزایش حضور خود در بازار اجرا می‌کنند.

به‌عنوان مثال، بارنز و نوبل، شرکتی است که کتاب‌های درسی جدید و دست دوم، کتاب‌های مطالعه عمومی، نوت‌بوک‌ها، کالاهای مدرسه، تجهیزات ورزشی و محصولات فارغ‌التحصیلان را ارائه می‌دهد. پیشنهادات کلیدی این شرکت شامل کتاب‌های الکترونیکی است.

بررسی جغرافیایی

از نظر جغرافیایی، بازار جهانی کتاب الکترونیکی به آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا تقسیم شده است. این گزارش بینش‌های عملی ارائه می‌دهد و سهم همه مناطق در رشد بازار جهانی کتاب الکترونیکی را تخمین می‌زند.

تخمین زده می‌شود که آمریکای شمالی (امریکا و کانادا)، 40 درصد از رشد بازار جهانی در دوره پیش‌بینی را به خود اختصاص دهد. ایالات متحده، یک کشور کلیدی در بازار است. چند موسسه در این کشور سیاست «دستگاه خودت را بیاور» (BYOD) را در پیش گرفته‌اند. فروشندگان مستقر در منطقه نیز بر افزایش دسترسی و ارائه محتوا تمرکز دارند.

علاوه بر این، ابتکار‌های دولتی، استفاده از فناوری‌های پیشرفته را در مدارس و کتابخانه‌ها ترویج می‌کند؛ به‌عنوان مثال، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، از طریق برنامه E-Rate، مدارس و کتابخانه‌های ایالات متحده را قادر می‌سازد تا از خدمات مخابراتی دیجیتال و اطلاعاتی با هزینه کم استفاده کنند. این عوامل موجب افزایش تقاضا برای کتاب‌های الکترونیکی در آمریکای شمالی در دوره پیش‌بینی می‌شود.

پویایی بازار، عامل کلیدی محرک رشد بازار است

یکی از عوامل اصلی رشد بازار کتاب الکترونیکی، گسترش ابزارها و برنامه‌های کاربردی هوشمند است. استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها در سطح جهانی درحال افزایش است. انتظار می‌رود افزایش تعداد نسخه‌های بومی‌سازی شده کتاب‌های الکترونیکی آنلاین، دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی را افزایش داده و منجر به رشد بازار شود. زبان‌آموزان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه به کتاب‌های الکترونیکی دسترسی داشته باشند و محتوا را می‌توان با توجه به نیاز آن‌ها سفارشی کرد؛ علاوه بر این، ضریب نفوذ اینترنت در سراسر جهان در حال افزایش است و تغییر عمده‌ای به سمت ماژول‌های کتاب الکترونیکی صورت گرفته است.

فروشندگان کتاب الکترونیکی، محتوایی ارائه می‌دهند که با دستگاه‌های هوشمند سازگار است. بسیاری از فراگیران و مربیان به دلیل کاهش هزینه‌های تهیه محتوا و سهولت دسترسی، کتاب‌های الکترونیکی را به کتاب‌های درسی سنتی ترجیح می‌دهند. این عوامل موجب رشد بازار در دوره پیش‌بینی می‌شود.

 


روندهای پیش رو و تاثیرگذار بر بازار جهانی کتاب

محبوبیت روزافزون آموزش آنلاین و سواد دیجیتال روندی است که بازار کتاب الکترونیکی را شکل می‌دهد. دیجیتالی شدن سریع و در دسترس بودن روزافزون دستگاه‌های تلفن همراه همچون تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و آی‌پد میان دانش‌آموزان می‌شود، رشد آموزش آنلاین را افزایش داده است.

علاوه بر این، گسترش آموزش آنلاین، افزایش هزینه آموزش است و موجب افزایش تعداد والدینی می‌شود که مایل به آموزش در خانه فرزندان خود هستند. علاوه بر این، آموزش در خانه به دلیل انعطاف‌پذیری، مقرون به صرفه بودن، و سازگاری و همچنین فراگیری بیشتر، به طور فزاینده‌ای در نقاط مختلف جهان محبوب می‌شود. از این رو، انتظار می‌رود که محبوبیت یادگیری مبتنی بر گوشی‌های هوشمند موجب رشد بازار جهانی کتاب دیجیتال در دوره پیش‌بینی شود.

چالش‌های عمده مانع رشد بازار

مدیریت ناکارآمد محتوای کتاب الکترونیکی رشد بازار کتاب الکترونیکی را در دوره پیش‌بینی به چالش می‌کشد.
دیجیتالی‌شدن شامل سفارشی‌سازی محصولات و خدمات است. این امر مستلزم پیاده‌سازی داده‌ها و تجزیه و تحلیل محتوا است. اما اکثر ناشران سیستم‌های مدیریت داده و محتوا منسوخ شده‌اند. ناشران کتاب‌های الکترونیکی باید سبد محصولات متنوع‌تری را مدیریت کنند.

علاوه بر این، ناشران کتاب الکترونیکی همچنین به تکنیک‌های مدیریت رسانه کارآمد، زیرساخت قوی و قابلیت‌های اتوماسیون نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که همه ویژگی‌های چندرسانه‌ای مختلف به راحتی اضافه و به‌روزرسانی می‌شوند. از این رو، چنین چالش‌هایی مانع از رشد بازار می‌شود.

بازار کتاب‌های الکترونیکی در اروپا

انتظار می‌رود اندازه بازار کتاب‌های الکترونیکی در اروپا از سال 2021 تا 2026 به میزان 958.24 میلیون دلار افزایش یابد. تخمین‌زده می‌شود که این بازار با 6.25 درصد رشد کند؛ علاوه بر این، این گزارش به‌طور گسترده به بخش‌بندی بازار کتاب‌های الکترونیکی در اروپا براساس ژانر (داستان، غیرداستانی و آموزشی و غیره) می‌پردازد. قیمت‌های قابل توجه زیاد کتاب‌های چاپی به‌طور قابل توجهی موجب رشد بازار کتاب های الکترونیکی در اروپا می‌شود، اگرچه عواملی مانند تهدید فزاینده کتاب‌های چاپی ممکن است مانع رشد بازار شود. (کشورهای اروپایی کلیدی در این گزارش، به ترتیب انگلیس، آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی است.)

بازار اجاره کتاب‌های درسی الکترونیکی

تخمین زده می‌شود که بازار اجاره کتاب‌های درسی الکترونیکی بین سال‌های 2022 تا 2027 با CAGR 21.01 درصد رشد کند و اندازه این بازار 534.56 میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود. این گزارش به‌طور کلی تقسیم‌بندی بازار براساس آخرین کاربر اعم از دانشگاهی و غیر آکادمیک را بررسی کرده است. مدل قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه به‌طور قابل‌توجهی موجب رشد بازار می‌شود، اگرچه عواملی مانند تهدید فزاینده محتوای منبع، باز ممکن است مانع رشد بازار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط